Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. oktober 2006.
Mens Google er det nye ikon på internettet, synes konkurrenten Yahoo! gammel og træt.
Google: Ung, cool og fuld fart frem.
Yahoo!: Træt, brugt og livet sat på "pause".
Passer dette billede? Ja? Nej?
Den tanke synes i hvert fald ikke fjern, når man ser, hvordan de to internetgiganters aktiekurser har gebærdet sig de seneste måneder.
Mens kursen på Google-
aktier nok har svinget en del på det sidste, så ligger de i dag væsentligt over Yahoo!
Begge selskaber er unge. Den ældre, Yahoo!, blev stiftet for 11 år siden - 2. marts 1995. Og den unge Google blev et aktieselskab 27. september 1998 efter at have begyndt livet som de to stifteres forskningsprojekt i januar 1996.
Begge lever af brugernes gunst. Google som en yderst populær søgemaskine, og Yahoo! som et af de sites, der tiltrækker flest besøgende. Og begge tjener størstedelen af deres penge på at sælge reklamer baseret på den popularitet.
Så umiddelbart burde de to selskaber leve parallelle liv.
Men nej. Efter to optimistiske kvartalsrapporter i år, måtte Yahoo! 19. september udsende en mere deprimerende meddelelse om, at selskabet ikke regner med at tjene helt så mange penge som forventet. Forklaringen skulle være et forventet fald i reklameindtægterne.
Smæk. Så fik Yahoo! sig en tur mod bunden. Mens Google holder et niveau, der giver selskabet en markedsværdi i omegnen af tre gange Yahoo!'s
Hvorfor er der denne forskel på to næsten jævnaldrende selskaber?
Måske den jordnære, at Yahoo! er blevet mainstream. Tjekket, pæn og en lille smule gab.
Omvendt har Google formået at sælge den anderledes historie til aktiemarkedet: Om en virksomhed forankret i et fors-keragtigt ideelt univers med et mantra så højtflyvende som "ikke at være onde". Og ved at udsende den ene beta-version efter den anden, som brugerne (også denne bruger) lapper i sig med stort velbehag.
OriginalModTime: 05-10-2006 15:06:52