Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. oktober 2006.
Grundtanken bag webapplikationer baner vejen for den gode ide. Selv små virksomheder eller enkeltpersoner kan få øjeblikkelig succes med deres ide ved at kombinere eksisterende teknologier.
De traditionelle softwarevirksomheder udfordres mere end nogensinde af webapplikationer. Som fremtidens teknologi bryder webapplikationer nemlig med årtiers erhvervsøkonomisk vanetænkning. Enhver virksomhedsleder med respekt for sig selv og blik for fremtiden har i dag en holdning til internettets forretningsmæssige muligheder. Og mange virksomheder har ligefrem identificeret det at drive online-forretning som et spørgsmål om overlevelse.
I den nye og mere modne internet-økonomi er potentialet stort for de virksomheder, som er tidligt ude og dermed kan skabe markedet og sætte dagsordenen. Ikke desto mindre har kun et fåtal taget konsekvensen af dette paradigmeskift, og det levner plads til konkurrenter nedefra.
Med en original ide, en smule programmeringsmæssig snilde og plads på en webserver kan enkeltpersoner eller helt små kældervirksomheder i dag udfordre selv giganterne inden for softwareudvikling.
En af udfordringerne for erhvervslivet generelt er lanceringen af nye produkter. Udvikling, test, design, produktion, distribution og markedsføring tager halve og hele år.
Fra det øjeblik hvor den gode ide opstår, til forbrugeren har produktet i hånden kan markedet have ændret sig flere gange. Det gælder især for produktionsvirksomheder, men selv for traditionelle softwarevirksomheder er den såkaldte "time-to-market" lang og besværlig. Og samtidig er det en afgørende konkurrenceparameter fordi first-mover fordelene kan være betydelige. Kommer man for sent er det som regel en kamp op ad bakke, der kan koster hundredvis af millioner, når konkurrenternes forspring skal indhentes.
En af de mest synlige fordele ved webapplikationer er, at der levnes plads til den gode ide. Man behøver ikke længere en stor og omkostningstung udviklingsafdeling eller en massiv markedsføringsmaskine, der skal bombardere brugerne med gode argumenter for at opgradere til en ny version af et produkt, de har i forvejen, og som i øvrigt fungerer udmærket.
I den nye it-verden bliver klassiske dyder som markedsføring, distribution og produktion sat på udskiftningsbænken af den originale ide. Markedets traditionelle adgangsbarrierer som fysisk repræsentation, opbygning af forhandlernetværk, kundesupport og ikke mindst distribution forandres fuldstændigt af internettet.
Derfor er det heller ikke altid IBM, Microsoft, Yahoo eller Google, der står for de mest interessante nyskabelser på nettet. Mange mindre projekter kan med udgangspunkt i den originale ide opnå global udbredelse langt hurtigere og mere effektivt end de traditionelle softwarevirksomheder. Det har vi allerede set med Skype og de mange fildelingstjenester til musik. Tekstbehandlingsprogrammet Writely.com er et godt eksempel inden for webapplikationer. Denne online-tekstbehandling fik hundredtusindvis af brugere endnu mens programmet var i beta-fase, og er nu opkøbt af Google.
Et andet eksempel på de gode ideers gyldne tider, er de såkaldt mashup, hvor eksisterende teknologier eller services omformes til en ny og original ide. Den amerikanske webdesigner Paul Rademacher kombinerede således kort-servicen fra Google Maps med en oversigt over huse til salg fra annonce-portalen CraigsList. På blot 40 timer kombinerede Rademacher de to eksisterende tjenester og skabte HousingMaps.com. Her kunne potentielle huskøbere på et digitalt landkort se præcist, hvor de enkelte huse var til salg. Google var begejstret for ideen og ansatte kort efter Rademacher. Siden fulgte en formelig flodbølge af nye mashups omkring Google Maps.
Avisers hjemmesider indeholder i sagens natur en stor mængde opdaterede informationer, som kan skrælles og koges sammen med andre data til en ny ret. Et eksempel er Jubii News, der med udgangspunkt i de eksisterende nyhedsmedier har skabt en ny portal.
Selv Microsofts Bill Gates har udtalt sig positivt om mashup-fænomenet, som han betegnede som en yderst magtfuld idé, der blot er i sin spæde begyndelse. I web 2.0 handler succes om den gode ide. Dataene findes allerede, men næste generation af internettet er webapplikationerne, der kan gøre de enorme datamængder til nyttig og brugbar viden. Den, der magter dette, vil stå som vinder i kampen om at skabe fremtidens software.
OriginalModTime: 05-10-2006 14:03:09