Computerspil skal sælges som føljetoner

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.


I stedet for at producere store computerspil, som de færreste brugere spiller til ende, kan spil i fremtiden blive solgt i mindre afsnit, forudser eksperter.

Computerspil på afbetaling. Umiddelbart lyder det måske lidt underligt. Eller lige frem suspekt som et eller andet trick med skyhøje ågerrenter og skjulte gebyrer.
Ikke desto mindre kan det være fremtiden for de moderne computerspil, der i dag bedst kan sammenlignes med store Hollywood filmproduktioner.
Avancerede spil som Hitman og Grand Theft Auto koster hver især flere år at udvikle og producere. Og det til budgetter der i nogle tilfælde får spillefilmenes verden til at blegne.
Samtidig er det langt fra alle, der køber spillene, som er i stand til at gennemføre alle baner. Så man kan dårligt fortænke den forbruger, der tøver med at punge 599,95 kroner ud for det nye Dead Rising-spil til Xbox 360.
Et irriterende dilemma set med producenternes øjne, der helst skal sælge mange spil, før de får overskud på de nye spil.

Men i stedet for at skrue computerspil sammen som de gør med film i Hollywood, skulle branchen måske hellere kigge over på tv-branchen. Her er producenterne vant til at lave føljetoner, der holder seerne til skærmene over uger, måneder og måske endda i årevis.
- Denne udvikling kan umiddelbart synes naturlig, men endnu har vi til gode at se, hvordan forbrugerne tager imod dette, siger Espen Aarseth, leder af center for forskning i computerspil, IT-Universitetet i København.
Lige nu kigger han og andre i branchen på, om det skal lykkes selskabet Valve Software at få succes med den strategi.
Som opfølger på det populære spil Half-Life 2, solgt i otte millioner eksemplarer, sendte selskabet Half-Life 2: Episode One ud på markedet i juni.
Gabe Newell, medstifter af Valve Software, peger over for det britiske magasin The Economist, på, at forbrugerne vil have større glæde af spil, som de rent faktisk gennemfører, end at have et spil liggende på hylden, som de kun har kunnet spille en tredjedel af.
Ifølge Gabe Newell har mindre end 20 procent af dem, der har købt skydespillet Halo 2 til Xbox, faktisk gennemført spillet til ende.
- Det betyder, at over 80 procent af kunderne betaler udviklerne for indhold, som de aldrig får brugt, siger han til The Economist.
Og det gælder ikke bare dette enkelte spil. Generelt regner Valve med at udsende en jævn strøm af indhold på markedet i stedet for at bruge flere år på at udsende et større spil.

Espen Aarseth peger på, at hvis det skal lykkes at ændre forbrugernes vaner, så skal det ske med et så etableret varemærke som Half-Life 2.
Ud over de millioner kunder, der selv har købt og betalt spillet, skal man lægge et ukendt antal, der har spillet Half-Life 2 hos venner og på pc-caféer. For slet ikke at tale om det antal mennesker, der har erhvervet sig piratkopier af spillet.
Forskeren pointerer dog, at strategien med at sælge den næste udgave af Half-Life 2 i bidder, kan vise sig at være dyrere for kunderne:
- Hvis det skal lykkes, må de sætte priserne ned. Ellers bliver prisen for den samlede serie højere end et samlet spil.

Mens Valve Software med Half-Life 2 satser på at sælge den nye udgave i fysiske eksemplarer, kan man udmærket forestille andre variationer. Eksempelvis leger andre med tanken om at langer en basispakke hen over disken, hvor kunderne så kan hente yderligere baner over nettet. Mod kontant betaling naturligvis.
Og når både Sonys Playstation og Microsofts Xbox er online, er det ikke en underlig tanke endda.
- Og derfor bliver det mere og mere naturligt. Det store spørgsmål er, om man kan få markedet med sig. Vi skal jo huske på, at vi endnu ikke har set et bevis for, at den fremgangsmåde vil virke, siger Espen Aarseth.
Valve Software har allerede annonceret, at selskabet gennem sit selskab Steam vil udsende spillet SiN til køb over nettet.
Alliancen med producenten Ritual Entertainment blev annonceret allerede i februar i år.

Billedtekst: bidder: Half-Life 2 fra Valve software blev sendt ud som Episode One i juni. Fortsættelse følger.

OriginalModTime: 28-09-2006 14:56:37




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere