Elselskaber bag årets vækstkomet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.


Energiselskabernes indtog på den danske bredbåndsscene har sat skub i udviklingen hos årets vækstkomet Nianet, der sælger lynhurtige bredbåndsforbindelser via fiberkabler til virksomheder landet over.

Håbløst", "spild af penge", "skomager bliv ved din læst", er nogle af de mildere ord, energiselskabernes indtog på det danske bredbåndsmarked har fået med på vejen af teleanalytikere og andet godtfolk. Det s eneste regnskab fra fiberselskabet Nianet viser dog, at den del af energiselskabernes bredbåndseventyr, som går ud på at sælge landsdækkende bredbåndstjenester til virksomheder, måske ikke bygger på så tosset en business case endda.
Nianets omsætning voksede i hvert fald så voldsomt i 2005, at det løber med titlen som vækstkometen i årets Top 100-undersøgelse. Og selskabet formår samtidig at tjene penge.
- Vi binder energiselskabernes regionale satsninger sammen og råder over en landsdækkende infrastruktur, der er et reelt alternativ til de etablerede teleselskabers netværk, siger Michael Hartmann salgs­direktør i Nianet.
Han er træt af at høre på snakken om, at energiselskaberne ikke har forstand på at drive televirksomhed.
- Energiselskaberne er ikke gået ind på dette marked for sjov, men for at tjene penge og erobre markedsandele, siger Michael Hartmann.
Nianet ejes af en række energiselskaber samt en gruppe private investorer. Den største ejerandel sidder Midtvest Bredbånd på med 36,4 procent, mens SEAS/NVE ejer 17,25 procent af fiberselskabet.
Derudover forventer Michael Hartmann, at ejerkredsen udvides med flere energiselskaber i den nærmeste fremtid.
Nianets kunder er private og offentlige virksomheder over hele Danmark. De har typisk to eller flere fysiske adresser, samt et behov for højhastighed og sikkerhed, der retfærdiggør anvendelsen af fiber i forhold til traditionelle transmissionsformer som f.eks. kobber.
Fiberselskabet arbejder tæt sammen med ejerne i energiselskaberne, og arbejdsdelingen er klar: Nianet bidrager med en fiber-infrastruktur, der strækker sig over 2.500 kilometer på kryds og tværs af Danmark, mens energiselskaberne tager sig af kundekontakten i lokalområdet og graver fiberkabler ned, der etablerer forbindelse mellem kunden og det landsdækkende netværk.
Nianet bygger på resterne af graveselskabet Teleducts, der gravede optiske fiberkabler ned for mange af de nye teleselskaber i Danmark omkring årtusindeskiftet. Teleducts lagde samtidig sine egne rør ned, som det er enkelt at lægge fiberkabler ind i ved hjælp af en såkaldt puste-teknik.
Da telekrisen brød ud i lys lue i begyndelsen af det nye årtusinde, gik de fleste af de nye teleselskaber konkurs, hvilket fik Nianet til at købe den danske del af det konkursramte, hollandsk-amerikanske KPNQwests telenetværk. Det danske fibernetværk havde kostet 500 millioner kroner at etablere, men Nianet betalte blot 50 millioner kroner for at få fingre i det.
Frem til 2004 forsøgte Nianet at tjene penge på fibernettet ved at koble det sammen med fiber-bynet i danske byer, hvor målet var at sælge superbredbånd til private husstande. Forretningsmodellen blev afprøvet i Holbæk, men strategien er siden blevet lagt helt om.
- Vi har ikke satset på privatkunder siden 2004. Vi har vurderet, at den bedste forretningsmodel er den, vi forfølger nu, siger Michael Hartmann.
Han fortæller, at selskabets kunder i dag skal findes blandt store revisionskæder og store danske børsnoterede virksomheder, mens Miljøministeriet er et eksempel på en offentlig kunde.
- Vi skal levere forbindelser, der svarer til to lyslederforbindelser med hver en kapacitet på 1 Gbit, som skal sikre en hurtig datakommunikation mellem Miljøministeriet og syv nye miljøcentre over hele landet fra 1. januar 2007, forklarer Michael Hartmann.

Billedtekst.
Michael Hartmann, salgsdirektør, og Erik Winter, administrerende direktør for Nianet, foran en af centralerne i Nianets 2.500 km lange fibernetværk, der skal anvendes til at sælge lynhurtigt fiberbredbånd til danske virksomheder.
Foto: Torben Klint

OriginalModTime: 04-10-2007 13:37:47




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere