Sådan bliver din næste fladskærm

Vi har taget temperaturen på de fem mest hotte tendenser inden for fladskærms-tv lige nu. Se her hvad du skal kigge efter, næste gang du skal have nyt fjernsyn.

Sådan bliver din næste fladskærm

BERLIN - IFA: På den store IFA-messe i Berlin fremvises i disse dage hundredvis af nye fladskærme, som producenterne har pudset og poleret.

De er forskellige i størrelser og udseende, men der er alligevel nogle fællestræk.

Vi har scoret os et par blodvabler på fødderne efter at have vandret rundt i det enorme messeområde, til gengæld kan vi her give dig fem klare tendenser, når det gælder dit - måske - kommende fladskærms-tv.

1. Fladskærme med 3D

Som vi tidligere har skrevet, så er 3D kodeordet på dette års IFA-messe. Det gælder naturligvis også fladskærme, og stort set alle fladskærmsproducenter kunne fremvise modeller, der leverede levende billeder i det tredimensionelle format.

Det kræver dog fortsat, at du bruger specielle briller for at se effekten. Ellers vil billedet på skærmen bare se ud som en gigantisk synsforstyrrelse. Sony og Panasonic er mest begejstrede for den nye udvikling, og de lover, at vi kan købe 3D-fladskærme i 2010.

Philips er mere afventende og vil se, om vi som forbrugere virkelig gider sidde hjemme i sofaen med kæmpe briller. Hollywood har sat gang i en storstilet produktion af 3D-film, så de kommende år burde der komme masser af 3D-indhold i High Definition.

2. Internet i fladskærmen

Vi har allerede set og testet fladskærme med internet og mulighed for at se videoklip fra nettet, eksempelvis Samsungs LED-fladskærm UE40B7050 og Philips Cinema 21:9. Og de bliver bestemt ikke de eneste.

På IFA var der store områder, der var proppet med fjernsyn, som kunne gå på nettet. Det er ikke sådan, at du får din egen browser og surfer løs. I stedet må du vænne dig til indholdstjenester, der via en menu giver adgang til eksempelvis YouTube, Facebook og Flickr.

Der er også eksempler på online nyhedsmedier, som skræddersyr en "tv-udgave" af deres historier, som du kan læse ved at klikke med din fjernbetjening. Det svarer til en avanceret form for tekst-tv, hvor du nu også har billeder.

3. LED - ikke kun fra Samsung

Med sin første LED-fladskærm kickstartede Samsung en ny tendens, hvor LCD-fladskærmen fik en anderledes bagbelysning. LED gør det muligt at skabe tyndere fjernsyn, og farven sort gengives langt bedre end på traditionelle LCD-tv.

At LED-fjernsynene samtidig bruger mindre strøm, er kun endnu et positivt træk ved teknologien. Men Samsung får ikke lov at være den eneste fladskærms-producent, der går over til LED-bagbelysning på sine tv.

IFA-messen i Berlin var der nemlig udstillet ret mange LED-modeller, som var parat til tage kampen op mod Samsung.

LED må i øvrigt ikke forveksles med OLED. Det er en teknik, som blandt andet Sony har brugt i nogle af sine fjernsyn, og de har været nærmest papirtynde. Du kan læse meget mere om forskellen på OLED og LED her.

4. Fladskærmen skal være "grøn"

Der var engang, hvor fladskærmen - især plasmamodeller - var rendyrkede miljøsvin, der fik elselskaberne til at juble. Men du skal ikke længere være så bekymret for din elregning - og CO2-forureningen.

For stort set alle fladskærmsproducenter vil være grønne, og på IFA-messen var der skilte med træer, græs, vindmøller og blade. Det var så omfattende, at miljøorganisationen Greenpeace næsten ikke kunne have gjort det bedre.

For fladskærmsproducenterne handler det naturligvis om ikke at blive udråbt til skurke, der er ligeglade med miljøet. Men der er også en forventning om, at miljørigtige valg af forbrugerelektronik vil boome de kommende år, og derfor gælder det om at have en miljøvenlig virksomhedsprofil.

5. Tynd, tyndere, tyndest

Det er en tendens, som har været meget tydelig de seneste år. Fladskærmen bliver tyndere, og alt overflødigt materiale skæres bort. Det gælder både plasma, LCD og LED, og sådan var det også på årets IFA-messe.

Panasonic fremviste blandt andet et plasma-tv på 8,8 millimeter, og Samsung havde en LED-fladskærm på 6,7 millimeter.

Problemet er naturligvis stadig, at der skal forbindes en masse stik til fjernsynet, og det er ikke særlig praktisk, hvis det er klasket fuldkommen op på væggen som et maleri. Løsningen kan være trådløs HDMI, som Philips og Vestel viste eksempler på. Du kan læse mere om trådløs HDMI her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere