Google bliver mediekoncern

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. september 2006.


Google forfølger en kendt og prøvet strategi i et opgør med Microsoft, mener forfatteren Nicholas Carr. Software til erhvervslivet er det seneste angreb på Bill Gates & Co.

Hent bøgerne på nettet og print dem ud hjemme.
Let. Nemt. Gratis.
Og velbekomme fra Google, der nu lancerer endnu en tjeneste til sit omfattende arsenal af gratis tilbud på nettet.
Ud over det attraktive tilbud er det også en nyhed, der passer ind i det almene billede af en virksomhed, hvis kerneforretning er at levere en søgetjeneste på nettet. Google har nemlig gennemlevet en naturlig transformation fra en traditionel søgetjeneste på nettet til en omfattende medievirksomhed:
Med søgetjenesten følger det at samle nyheder, musik, videnskabelige tidsskrifter eller levende billeder til de brugere, der søger efter den type data. Umiddelbart falder det logisk i tråd med det at være bibliotekar på det globale net
af uendelige mængder data.
Nogle søger både efter snask om den celebre skilsmisse mellem Sir Ex-Beatles Paul McCartney og modellen Heather Mills.
Andre igen efter hvilken popflue, der hitter lige nu. Og blandt brugerne af Google er det i skrivende stund sangen Crazy af Gnarls Barkley.
Alt sammen informationer som lige så vel kunne leveres af andre mediehuse i den virkelige verden. Og transformationen af Google virker lige så naturlig - om ikke mere - som Apples vej fra hardware-producent til musikleverandør.
Til gengæld skal man vende skråen en ekstra gang, når man skal forstå andre af Googles gøremål.

En lang række af produkter - som Writely med tekstbehandling over nettet eller online regnearket Spreadsheets - synes at have direkte karakter af angreb mod Microsoft, der storleverandør af Office software til dig, mig og vores arbejdsgiver. Og Google er ikke holdt op med at lancere sådanne fragmenterede services. Sidst har firmaet lanceret en samlet pakke møntet på virksomhederne.
Under varemærket Google Apps For Your Domain, www.google.com/a, tilbyder Google organisationer gratis Gmail, Google Talk, Google Calender og Google Page Creator. Og konsulenthuse som danske The Milk har som beskrevet på Computerworld Online gjort det til en levevej at servicere virksomheder og andre, der ønsker at bruge disse gratis services eller andre af de betalingsprodukter fra Google. Ifølge The Milk skulle denne konsulentvirksomhed være en sund forretning, hvor både kunderne og Google selv spytter i kassen.
Og en god forretning er selvfølgelig en god forretning. Men alligevel underligt, ikke?

I hvert fald i en tid, hvor det overskyggende mantra for koncernchefer og direktører er at koncentrere sig om deres kerneforretning efter skomager-bliv-ved-din-læst princippet.
Men der er trods alt fortilfælde for den type strategi. Den amerikanske forfatter Nicholas Carr, kendt for blandt andet bogen "Does IT matter?" Og bloggen "Roughtype," peger på, andre virksomheder har anvendt lignende strategier med solid succes.
Han fremhæver blandt andet dækfirmaet Michelin, der også udgiver den kendte og respekterede Michelin Guide.
Her går historien tilbage til 1900, da de to franske brødre André og Eduard Michelin havde overtaget familiens gummivirksomhed i Clermont-Ferrand. De besluttede at udgive en guidebog for motorister med informationer om tankstationer, hoteller, restauranter og vejkort. Brødrene lod 35.000 eksemplarer trykke og uddelte disse gratis.
Ganske som Google i dag gør med sine services.
Og selv for 106 år siden synes der heller ikke umiddelbart den store logik i brødrenes disposition.
Men Nicholas Carr betegner det som en genistreg. Brødrene havde nemlig opdaget det gryende marked for automobiler, som på sigt kunne vise sig at blive en god forretning for familievirksomheden.
Hvis altså bare der altså kom nogle flere af disse motoriserede efterfølgere til kareter og andre hestetrukne fartøjer. Som mest var for de teknologiske førerhunde, der havde råd til den slags ekstravagancer.
Men ved at give almindelige mennesker viden om, hvad de kunne bruge et automobil til, så kunne de måske få flere mennesker ud på vejene i biler. Og dermed få flere kunder til deres Michelin dæk.
Resten af historien kender de fleste. Succes både dækforretningen og for guidebogen, der i dag er et selvstændigt internationalt varemærke.
Tesen fra Nicholas Carr er, at Google i princippet gør det samme som brødrene Michelin. Og andre virksomheder herunder blandt andet IBM og Intel.

Google er i færd med at udvikle en række komplementære produkter, der skal få deres kunder til at bruge nettet endnu mere til gunst og gavn for deres kerneforretning, søgning.
Samtidig rammer Google en af sine absolutte konkurrenter, Microsoft, hvor det meget vel kan komme til at gøre ualmindeligt ondt. Nemlig lige ind i en af de mest lukrative dele af Microsoft, der har tjent styrtende med dollars til Bill Gates og andre aktionærer.
Men strategien har også en række farer indbygget.
For det første at Google kan ramme andre potentielle samarbejdspartnere som for eksempel eBay, hvis topchef Meg Whitman næppe smiler huldsageligt ved tanken om, at Google tilbyder en tal-gratis-over-nettet service, Google Talk. En direkte konkurrent til Skype, som eBay købte for adskillige milliarder kroner.

Men en aftale mellem eBay og Google synes denne potentielle konflikt nu løst ved at Google henviser til Skype.
Og ifølge Google koncernchefen Eric Schmidt vil Google måske også integrere eBays betalingsservice Paypal i den del af Google, der koster penge at bruge som for eksempel Froogle eller Google Checkout.
En anden fare ved den komplementære strategi er, at Google skal holde den finansielle balance ved ikke at spendere for mange penge på at udvikle komplementære produkter.
Penge som kunne være brugt til at forsøde aktionærernes liv eller til at udvikle de næste generationer af den søgemaskine, der har tjent milliarder af kroner.
Og etablere Google som en etableret virksomhed på mediemarkedet.

Læs også IDC-analysen side 10

Billedtekst:
Kikkert Google har gennemlevet en naturlig transformation fra at være en traditionel søgetjeneste på nettet til en omfattende medievirksomhed.

OriginalModTime: 08-09-2006 10:59:55




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere