Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. september 2006.
Ganske som Microsoft kan Google i offentlighedens øjne ende som nettets onde imperium, mener eksperter.
Der var engang for længe siden en lille bitte it-virksomhed. Nok var de få ansatte, få penge og mange fjender, men det lille bitte selskab kæmpede bravt for sit liv og sin tro. Så tappert, at alle så det som ny helt.
Men ak, det varede ikke ved.
Det lille bitte selskab voksede sig så stort, at verden blev bange. Og alle så den store koncern som skurk - et mørkets imperium.
Ligner eventyret en historie om Microsoft?
Måske i det brede publikums øjne.
Men samme triste skæbne kan blive Google - nutidens store it-ikon - mener to eksperter. Og det til trods for at Google har erklæret sit motto som "don't be evil" - vær ikke ond.
- Google har det problem, at de har hejst den moralske fane meget højt op. Og det gør at den mindste ondskab, der dukker op, ser værre ud end den er, siger Kim Bach, der gennem flere år har arbejdet som kommunikationsrådgiver for store danske virksomheder.
- Google er fanget i en fælde med det strukturelle problem, at hvis selskabet skal retfærdiggøre sin høje aktiekurs, så kræver det nogle kraftige strømme af kapital. Og det gør, at Google eksempelvis ikke kan afskrive det kinesiske marked, siger Kim Bach. Heller ikke selv om landet måtte bryde menneskerettighederne eller udøver cencur mod Googles søgemaskine.
Kim Bach peger desuden på, at Google har en klar interesse i at vide mere og mere om sine brugere - altså dig og mig - for bedre at kunne ramme os med de rigtige reklamer på nettet.
- Vi bryder os ikke om at blive overvåget, siger han. Dermed risikerer Google at blive ugleset i offentligheden som et nyt ondt imperium - som et nyt Microsoft.
Han pointerer dog, at Google stadig er langt fra at få en sådan status - i og med at Google slet ikke har den samme finansielle styrke som Microsoft.
Preben Mejer, direktør for Innovation Lab, mener, at det at være helt er bundet til en bestemt tid i en virksomheds liv.
- Vi kan ikke finde helte blandt etablerede virksomheder. Vore helte er dem, der vokser eller er med til at definere et nyt marked, siger Preben Mejer. Google er lige som Skype ved at miste denne status som helt.
Set fra hans stol så kan de store virksomheder sjældent beholde deres status som helte, netop fordi de er nødt til at agere aggressivt for at holde deres position.
For Kim Bach vil det afgørende moment være, hvor meget Google udnytter sin markedsdominans til at maksimere sin profit:
- Altså hvor dybt de stikker snablen i vore lommer. Og hvor meget de kigger os over skulderen, som Kim Bach udtrykker det.
OriginalModTime: 31-08-2006 15:20:50