Nu skal din fladskærm vise 3D-film

Det er ikke nok, hvis fladskærmen i stuen kan vise HD - nu skal den også vise 3D-film. Det mener Sony og Panasonic, som vil sælge 3D-fladskærme til næste år. Det er dog ikke alle, der er begejstrede for ideen.

Nu skal din fladskærm vise 3D-film

BERLIN - IFA: Kodeordet på dette års IFA-messe er 3D. Det er helt klart det buzz-word, der summer mest rundt i luften på det gigantiske messeområde, hvor alverdens it-producenter udstiller den nyeste forbrugerelektronik.

Hos Sony og Panasonic er begejstringen størst, og under deres pressemøder brølede de løs om 3D, så selv en døv mand ville forstå budskabet.

- 3D er helt klart på vej til massemarkedet gennem teknologi, distribution og indhold. Ligesom med HD-tv for nogle år siden er der dog nogle problemer, som skal fikses. Men 3D-toget er på skinner, og vi her hos Sony er parat til at sætte det i gang, fortalte Sonys topchef Howard Stringer foran en tætpakket forsamling på IFA.

Han understregede samtidig, at Sony ikke kun vil gøre de kommende Bravia-fladskærme i stand til at vise 3D i HD-opløsning.

Teknikken vil også blive bygget ind i Blu-ray-afspillere, Vaio-bærbare og PlayStation-maskiner.

Der var samme entusiasme hos Panasonic, der under sit store pressemøde hev produceren Jon Landau ind fra Hollywood for at overbevise pressen om, at 3D altså er fremtiden.

Produceren arbejder sammen med Titanic-instruktøren James Cameron på 3D-filmen Avatar, der har premiere i biograferne til december.

Filmen har et milliardbudget og er en kæmpesatsning på en 3D-film, hvor der er anvendt den nyeste teknologi til at skabe de tredimensionelle effekter.

Du slipper ikke for briller

Måske skyldes den store begejstring for 3D, at både Sony og Panasonic ser en mulighed for at tjene en solid skilling. Begge firmaer kan nemlig producere alt udstyr til 3D: Det gælder filmkameraer, projektorer til biografer og naturligvis fladskærme til folket.

Satsningen på 3D kan også ses i lyset af, at vi efterhånden har stopfyldt vores hjem med HD-fladskærme, så der nu skal skabes et nyt behov for underholdningen i dagligstuen.

Det er dog ikke alle de store fladskærms-producenter, der kaster fjernbetjeningen op i loftet af begejstring over udsigten til 3D.

Philips er langt mere afventende, og tidligere på året stoppede fjernsynsgiganten sin egen udvikling af 3D-fladskærme.

- Det er ikke klart, om forbrugerne er parat at bære briller derhjemme i stuen. Nu må vi se, lød det fra Philips under et pressemøde på IFA, da emnet 3D kort blev berørt.

For brillerne, dem slipper du ikke for. Tidligere har flere producenter vist fjernsyn, hvor du fik 3D-effekten uden at skulle iføre dig briller, blandt andet Philips. Men du var nødt til at stå næsten lige foran skærmen, før effekten virkede.

Helt afvisende over for 3D er Philips dog ikke, og derfor havde de hollandske ingeniører tryllet lidt med konstruktionen af et Cinema 21:9-fladskærm, så den også virkede med 3D-briller.

Biografer boycutter 3D

Og 3D-fladskærmene er alle vegne på IFA, hvor både JVC, LG og mere - med danske øjne - ukendte Vestel havde stillet modeller frem. Her flokkes folk om fjernsynene for at få et blik ind i 3D - og måske en kommende fremtid.

Filmmaskinen i Hollywood har i hvert fald sat maksimal fart på produktionen af 3D-film med den før omtalte Avatar og animationsfilmen Cloudy with a Chance of Meatballs.

I USA og større lande i Europa som England og Tyskland er 3D-biografer allerede ved at blive lanceret i helt stor stil.

Selv flere danske biografer er rent faktisk i stand til at vise 3D-filmene, men der kan gå et stykke tid, før publikum får muligheden. Ifølge Politiken.dk nægter Nordisk Film og CinemaxX, der har de fleste biografsale i landet med 3D-udstyr, at vise de nye film. Det skyldes, at det koster cirka en million kroner per sal at installere udstyr til 3D-visning.

Regningen vil biograferne have filmselskaberne til at betale en del af, men det vil selskaberne ikke.

Selv om du nok ikke får muligheden for at se 3D-film i biffen lige med det samme, kan du regne med at få fingre i 3D-fladskærme næste år. Så skulle underholdningen hoppe helt ind i stuen til dig - hvis du er parat til at iføre dig et par store briller.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren