Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. september 2006.
Ledestjernen Google er vel nok internettets varmeste navn. Men har firmaet en strategi, og er firmaet på vej til Danmark? Computerworld har taget søgeværktøjerne
i anvendelse for at finde hemmelighederne bag Google.
I alliancer med eBay og Apple vinder Google terræn i et monumentalt magtspil om fremtidens internet. Kampen står om at definere standarderne for indhold på nettet.
Hvem er venner med hvem? Og hvor meget? Holder de to - derovre i hjørnet - ikke hinanden i hånden?
Måske minder spørgsmålene om intriger og kliker i skolegården. Men de er lige så relevante for at forstå de alliancer, som de store amerikanske teknologiselskaber indgår i disse dage.
Midt i dette spind af alliancer og lokumsaftaler sidder Google som den centrale spiller.
Som da Google-koncernchefen Eric Schmidt onsdag fik plads i Apples bestyrelse side om side med Mr. Apple himself, Steve Jobs. Eller med den nylige aftale med eBay, der udover at være verdens største online-auktion, også kontrollerer Skype med nettelefoni og betalingssystemet Paypal.
Den amerikanske analytiker, John Wilcox fra Jupiter Research, mener, at Google bygger en infrastruktur, der ser ud som en markedsplads for selskabet og dets partnere.
Aftalen mellem Google og eBay kan åbne grænserne for brugerne, der ellers var bundet til at agere inden for enten et Google-univers eller en eBay-verden.
Umiddelbart synes Google at stå stærkt i dette spil, der dog langt fra er afgjort. En af Googles rivaler, Yahoo, har dels aftaler med Microsoft om Messenger-systemet men også med eBay om at levere søgninger og reklamer.
Alliancer på kryds og tværs mellem et begrænset antal selskaber kan bestemme fremtiden for det nye internet, også kaldet web 2.0, mener eksperter.
- Lige nu ser vi nogle helt nye linjer trukket op globalt, siger Mogens Kühn Pedersen, professor ved Handelshøjskolen i København. Han peger på, at de amerikanske selskaber er tvunget til at samarbejde om at udvikle standarder, så alle de mange forskellige services på nettet kan hænge sammen.
Den amerikanske skribent Nicholas Carr, forfatter til den kontroversielle bog "Does IT matter?", skriver i sin blog Rough Type om denne tendens hen mod at standardisere.
Hans pointe er, at den udvikling ikke er meget anderledes end, hvad vi har set tidligere. Som da jernbanerne standardiserede sporvidde. Eller dengang for næsten lige så længe siden da telefonselskaberne gjorde det muligt for os at ringe til hinanden - uanset hvilket selskab, vi var kunde hos.
Nicholas Carr går videre i sin argumentation og pointerer, at den tendens er til fordel for både forbrugere og virksomheder. Det gør det nemmere for dem at kommunikere og handle på tværs af forskellige serviceudbydere.
Som et led i den nye aftale mellem eBay og Google skal Google Talk og Skype - begge internet-telefoni-produkter - til at fungere sammen.
I et interview med The Financial Times peger Google-topchefen Eric Schmidt også på, at Google overvejer at integrere eBays betalingssystem Paypal i sin infrastruktur.
Også i den spirende romance mellem Apple og Google er der muligheder for at tilbyde brugerne et bredere udbud af tjenester. Begge tilbyder deres brugere musik og levende billeder over nettet, påpeger Mogens Kühn Pedersen.
Han ser en alliance mellem Google og Apple som et muligt forsøg at bevare en dominans på underholdningsmarkedet på nettet. Også over for Microsoft, der er på vej med en konkurrent til Ipod, der har været en sand pengemaskine for Apple.
Man kan ikke slå Microsoft på kontanter men på at være smartere, som bloggen Valleywag udtrykte:
- Det må have været en møgdag i Microsofts hovedkvarter.
Men alliancen Apple-Google er måske mere rettet mod den japanske underholdningsindustri, der traditionelt har været stærk på at producere underholdningselektronik, mener Mogens Kühn Pedersen.
OriginalModTime: 31-08-2006 15:09:54