Markedsføring via falske profiler

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. august 2006.


På den sociale nettjeneste MySpace opretter filmselskaber profiler for fiktive personer fra tv-serier for at markedsføre tv-serier og film.

John Tucker er som snart flere end 97 millioner andre mennesker bruger af det sociale netværk MySpace.com. Han er bare ikke en rigtig person.
John Tucker er hovedpersonen i den amerikanske film "John Tucker must die". Også brugeren Ricky Bobby er en virkelig person. Han er den fiktive hovedperson i "Talledega Nights".
Nu står det enhver frit at oprette sig selv eller en fiktiv person som bruger i det enorme netværk, men i disse to tilfælde er det et planlagt markedsføringskneb, skriver den amerikanske erhvervsavis The Wall Street Journal (WSJ).

Almindelige brugere skriver nemlig til dem og sætter dem på som deres cyber-venner på MySpace. Planen er på den måde at få sat filmene forrest på nethinden af de mange brugere, der finder John Tucker eller Ricky Bobby på MySpace, som er ejet af den multinationale mediekoncern News Corp med Rupert Murdoch i spidsen.
- Vi slår på den kraft, venskab har, siger Michael Barret til WSJ.
Han er finanschef i News Corp.'s Fox Interactive Media og har ansvaret for den slags aftaler med filmselskaberne.
Også en af hovedpersonerne fra filmen "Charlie og Chokoladefabrikken", Willy Wonka, har sin egen profil med 61.000 venner. Den fiktive bruger er dog skabt af en fan og ikke af filmselskabet. Så det kan være svært at navigere i dette landskab.

Billedtekst: fiktive personer Oprettelsen af Ricky Bobby, John Tucker og Willy Wonka er et markedsføringskneb.

OriginalModTime: 15-08-2006 14:49:07




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere