Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. august 2006.
På den sociale nettjeneste MySpace opretter filmselskaber profiler for fiktive personer fra tv-serier for at markedsføre tv-serier og film.
John Tucker er som snart flere end 97 millioner andre mennesker bruger af det sociale netværk MySpace.com. Han er bare ikke en rigtig person.
John Tucker er hovedpersonen i den amerikanske film "John Tucker must die". Også brugeren Ricky Bobby er en virkelig person. Han er den fiktive hovedperson i "Talledega Nights".
Nu står det enhver frit at oprette sig selv eller en fiktiv person som bruger i det enorme netværk, men i disse to tilfælde er det et planlagt markedsføringskneb, skriver den amerikanske erhvervsavis The Wall Street Journal (WSJ).
Almindelige brugere skriver nemlig til dem og sætter dem på som deres cyber-venner på MySpace. Planen er på den måde at få sat filmene forrest på nethinden af de mange brugere, der finder John Tucker eller Ricky Bobby på MySpace, som er ejet af den multinationale mediekoncern News Corp med Rupert Murdoch i spidsen.
- Vi slår på den kraft, venskab har, siger Michael Barret til WSJ.
Han er finanschef i News Corp.'s Fox Interactive Media og har ansvaret for den slags aftaler med filmselskaberne.
Også en af hovedpersonerne fra filmen "Charlie og Chokoladefabrikken", Willy Wonka, har sin egen profil med 61.000 venner. Den fiktive bruger er dog skabt af en fan og ikke af filmselskabet. Så det kan være svært at navigere i dette landskab.
Billedtekst: fiktive personer Oprettelsen af Ricky Bobby, John Tucker og Willy Wonka er et markedsføringskneb.
OriginalModTime: 15-08-2006 14:49:07