Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. august 2006.
Den amerikanske detailhandelsgigant Wal-Mart har lanceret sit eget sociale netværk på nettet. Inspirationen kommer fra sociale netværk som MySpace. Også MTV er på banen.
Af Peder Bjerge
To kendte varemærker, Wal-Mart og MTV, har sendt deres egne sociale netværk ud på internettet i håb om at tiltrække opmærksomhed på nettet. Begge håber at bruge sådanne sociale netværk som redskaber til at aktivere eller hente nye kunder.
Men de to varemærker har valgt hver sin strategi. Wal-Mart har med The HUB, http://schoolyourway.walmart.com, valgt at underspille det sociale element. Medlemmer kan for eksempel ikke kommunikere på tværs.
Omvendt har MTV med webtjenesten valgt at satse anderledes. Ifølge analytikerne i The Diffusion Group, et konsulenthus med fokus på digitale medier, lader MTV brugerne af netværket Flux, www.flux.com, vælge musikvideoer vist på tv-kanalen, hente deres egne videoer og tale med hinanden. Endnu har man til gode at se, om de nye tjenester kan tiltrække nye brugere. Begge kan synes handicappet af, at der allerede er sociale nettjenester på markedet i både USA og andre lande.
Typisk tiltrækkes brugere af de sites, hvor deres venner allerede er brugere. I den forbindelse kan man pege på MySpace, der hastigt nærmer sig 100 millioner brugere og kan være meget svær at konkurrere med for en ny tjeneste. Et andet element, som The Diffusion Group peger på i deres analyse, er, at virksomhederne ikke bør undervurdere det sociale aspekt. Nemlig at brugerne efterspørger det at kommunikere med hinanden, hvad Wal-Mart synes at have glemt på deres tjeneste.
Kilde: The Diffusion Group
OriginalModTime: 15-08-2006 14:41:58