Varemærker designer sociale sites

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. august 2006.


Den amerikanske detailhandelsgigant Wal-Mart har lanceret sit eget sociale netværk på nettet. Inspirationen kommer fra sociale netværk som MySpace. Også MTV er på banen.

Af Peder Bjerge
To kendte varemærker, Wal-Mart og MTV, har sendt deres egne sociale netværk ud på internettet i håb om at tiltrække opmærksomhed på nettet. Begge håber at bruge sådanne sociale netværk som redskaber til at aktivere eller hente nye kunder.
Men de to varemærker har valgt hver sin strategi. Wal-Mart har med The HUB, http://schoolyourway.walmart.com, valgt at underspille det sociale element. Medlemmer kan for eksempel ikke kommunikere på tværs.
Omvendt har MTV med webtjenesten valgt at satse anderledes. Ifølge analytikerne i The Diffusion Group, et konsulenthus med fokus på digitale medier, lader MTV brugerne af netværket Flux, www.flux.com, vælge musikvideoer vist på tv-kanalen, hente deres egne videoer og tale med hinanden. Endnu har man til gode at se, om de nye tjenester kan tiltrække nye brugere. Begge kan synes handicappet af, at der allerede er sociale nettjenester på markedet i både USA og andre lande.

Typisk tiltrækkes brugere af de sites, hvor deres venner allerede er brugere. I den forbindelse kan man pege på MySpace, der hastigt nærmer sig 100 millioner brugere og kan være meget svær at konkurrere med for en ny tjeneste. Et andet element, som The Diffusion Group peger på i deres analyse, er, at virksomhederne ikke bør undervurdere det sociale aspekt. Nemlig at brugerne efterspørger det at kommunikere med hinanden, hvad Wal-Mart synes at have glemt på deres tjeneste.

Kilde: The Diffusion Group

OriginalModTime: 15-08-2006 14:41:58




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere