Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. maj 2006.
Topcheferne skal bruge analysen af al
virksomhedens viden til innovation.
Geneve: Det er tredje fase af fænomenet globalisering, der udfordrer os i disse år. Version 1.0 var staternes globale samarbejde, version 2.0 var virksomhedernes, og version 3.0 er de netværksforbundne individers globale samarbejde.
Beskrivelsen fra idémanden bag og chefen for World Economic Forum Klaus Schwab får måske ikke tilhørerne i salen helt frem i stolesædet. Men for mange topchefer og nøglemedarbejdere fra virksomheder i hele Europa er professor Schwabs ord endnu en bekræftigelse på, at det pres, de oplever i dagligdagen, ikke forsvinder. Tværtimod.
Derfor tog de i denne uge til Geneve for at deltage i softwarehuset SAS Institutes ledelsesdag, der var startskuddet til den årlige brugerkonference med fokus på selskabets business intelligence-løsninger. Og Klaus Schwab gav lederne god grund til at overveje, om de gør nok, når det gælder strategier for udvikling og innovation generelt og business intelligence i særdeleshed.
Klaus Schwab mener for eksempel, at de nuværende massive prisstigninger på råvarer fra olie over mineraler til ædle metaller ikke er et udtryk for en midlertidig tilstand. De høje råvarepriser er kommet for at blive, og det vil ændre forudsætningerne for produktion markant.
Med øgede omkostninger til produktion øges også kravene til, at virksomhederne kan reagere mere præcist på ændringer i markedet. Et behov, som blandt andet kan understøttes af analyseværktøjer på business intelligence-markedet.
Klaus Schwab peger også på, at globaliseringen er med til at øge hyppigheden i skift af forretningsmodeller. Dermed skal lederne forberede forretningsprocesserne, så de hurtigt kan ændres.
Det kunne direktør Lars Rohde fra ATP belyse for chefkollegerne i et andet indlæg på ledelsesdagen. Her beskrev han, hvordan det danske pensionsinstitut har været igennem markante procesændringer.
Som alle andre pensionsvirksomheder er ATP presset af, at vi lever længere og længere og derfor skal have mere udbetalt. Samtidig blev ATP fra 2001 til 2003 ramt af, at myndighederne stillede krav om nye måder at opgøre værdierne på, samtidig med at aktiemarkedet og dermed ATP's afkast af pensionsinvesteringerne var i bund.
Det var elementer, der førte til, at ATP måtte ændre forretningsprocesser og blive langt mere risikovillig. Men det krævede en helt anden overvågning og styring end hidtil.
Derfor investerede ATP i såkaldt straight through processing-teknologi fra danske Simcorp og SAS Institute. Det er en definition af applikationer, som især finanssektoren benytter sig af for at beskrive it-løsninger, der effektiviserer transaktioner og gør produktionen mere gennemskuelig. ATP's direktør Lars Rohde kalder selv processen for en sejlads gennem en perfekt storm, fordi hele tre elementer var med til at skabe det uvejr over ATP, der førte til ændringerne.
Men nu har pensionsinstituttet fået en forretningsmodel, hvor den beregnede risiko er en vigtig drivkraft.
Art Cooke, der er chef for SAS Institutes aktiviteter uden for USA, mener, at virksomheder skal lægge en strategi for at fasholde netop dette fokus på at skabe forandring gennem udvikling og ændring af forretningsprocesser. En strategi, som SAS Institute kalder enterprise intelligence management, og som med den rigtige styring af resultaterne i virksomheden eller performance management alt andet lige skulle understøtte og udvikle evnen til innovation.
Billedtekst:
presset Direktør Lars Rohde
fra ATP fortalte om, hvordan
pensionsinstituttet måtte
ændre forretningsprocesser
og blive langt mere risikovillig. Det krævede en helt anden over- vågning og styring end hidtil.
Billedtekst:
øgede krav Chefen for World Economic Forum, Klaus Schwab, gav lederne god grund til at overveje, om de gør nok,
når det gælder strategier for udvikling og innovation generelt og business intelligence
i særdeleshed.
OriginalModTime: 18-05-2006 13:54:47