Playstation 3 slim: Få mere end bare spil

Selv om Sony er klar med en ny, slankere og billigere Playstation 3, så handler Playstation ikke så meget om spil. Se her hvorfor Playstation 3 er interessant for andre end spillere.

Playstation 3: Den sociale konsol

Playstation 3 vandt HD-slaget i konsolkrigen, da Blu-ray slog HD-DVD af banen. Men drevet har også været med til at gøre Playstation 3 til den aktuelt dyreste konsol.

Det prøver Sony nu at gøre op med gennem lanceringen af Playstation 3 slim, som både bruger mindre strøm og kommer med en vejledende pris på omkring 2.800 kroner.

Står det til Microsoft, producenten bag ærkerivalen Xbox 360, så er Blu-ray-drevet i PS3'eren mindre interessant.

For med en Xbox 360 får du fra efteråret adgang til filmudlejning, i HD, direkte online.

Den høje pris eller konkurrencen fra Xbox 360 og markedslederen Nintendo Wii har dog ikke slået salget af Playstation 3 helt ud.

Ifølge Christian Noer, som er nordisk marketingschef hos Nordisk Film, der siden lanceringen i 1995 har stået for Playstation-mærket i Norden, er der siden PS3-lanceringen i marts 2007 solgt mere end 500.000 enheder i Norden.

- Faktisk har PS3 solgt bedre, end hvad forgængeren Playstation 2 gjorde de første to år på markedet. Det er ret meget, når man tager i betragtning, at både Wii og Xbox 360 har skabt en helt anden konkurrencesituation, forklarer Christian Noer.

Der er dog et stykke vej op til forgængeren Playstation 2´s imponerende 2,2 millioner solgte enheder i Norden. Men hos Nordisk Film i Valby tror man på, at Playstation 3 kan blive markedsledende igen. Det skal ske ved at kommunikere til forbrugeren, at PS3 kan mere end bare at spille.

Også en mediemaskine

For mens garvede spillere vil nikke genkendende til titler som Uncharted eller Ratchet & Clank, så er det de nye og mere sociale spil som Buzz og SingStar, der driver salget af konsollen.

- SingStar har betydet rigtigt meget for udviklingen, fordi det tiltrækker kvinder og andre aldersgrupper, uddyber Christian Noer og nævner også Guitar Hero som et utroligt populært og socialt spil.

Dermed er den typiske (mandlige) konsolspiller mellem 15 og 25 ikke længere automatisk i højsædet. Og i stedet for eksplosioner og omgangstider kan Playstationen bruges til at uploade dine tvivlsomme sangpræstationer sammen med andre SingStar-fans, oprette din egne quizzer i det populære Buzz quiz-spil eller være kreativ, når der skal laves baner i Little Big Planet.

Og det er populært forklarer Christian Noer og fortæller, at spillere af Little Big Planet har skabt over 100.000 nye levels, som andre spillere har kunnet spille gratis.

Også en mediemaskine

Som med Xbox 360 er det dog i høj grad medieegenskaberne ved Playstation 3, der skal sælge konsollen til andre end konsolspillerne.

Først og fremmest er der VidZone, som allerede er lanceret flere steder i Europa. På VidZone får du adgang til mere end 10.000 musikvideoer, alt sammen reklamefinansieret og gratis. Tjenesten er endnu ikke kommet til Danmark, men det gør den, forsikrer Christian Noer.

I lighed med Microsofts Xbox 360 er det også Sonys ambition at udvide deres onlineunivers til også at have film klar til køb eller leje. Den tjeneste blev lanceret i USA i maj 2008 med spillefilm og tv-serier. Vi europæere må dog pænt vente til senere i 2009 eller til 2010 for at få samme tjenester - og forberede os på at skulle vælge mellem SD og HD indhold, hvor HD kommer til at koste ekstra.

Og det er den slags fornyelser, som ifølge Christian Noer holder Playstation 3 aktuel. Faktisk så aktuel at han forventer, at PS3 får en levetid på 10 år i markedet, ganske ligesom forgængeren PS2.

Til den tid er PS3 nok faldet endnu mere i pris. Indtil videre kan du glæde dig til bevægelsessensoren, som skal tage kampen op med Microsofts interessante projekt Natal, og som forventes på markedet i foråret i 2010.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere