Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.
Fokus på kerneforretningen og mindre personafhængighed. Det er ofte kickstartere, når virksomheder kaster sig ud i at outsource it-driften. Samtidig spiller muligheden for økonomiske besparelser en væsentlig rolle.
De store gør det - og har gjort det længe. Men også mindre virksomheder er begyndt at overveje outsourcing af it-driften.
I dag udgør drift, vedligeholdelse og support i gennemsnit 60 procent af det samlede it-budget. Virksomhederne ønsker at reducere disse udgifter og øge fokus på værdiskabende aktiviteter som it-strategi og it-governance.
Det viser undersøgelsen "European CIO Survey - views on future IT delivery 2006", som managementvirksomheden Capgemini har foretaget. Undersøgelsen er baseret på interview med it-chefer og it-direktører i 161 europæiske virksomheder og organisationer, og en stor del af dem overvejer at satse på outsourcing.
Nicolai Brehm Suhr, der er chefkonsulent hos Rambøll Management, oplever, at motivationen til at satse på outsourcing af it-driften ofte bliver kickstartet af en forhåbning om at reducere it-omkostningerne. Der er dog sket et skift - til øget fokus på at understøtte virksomhedens forretningsprocesser bedst muligt
- Besparelser er et klassisk argument fra leverandørens side. Det er dog ikke nødvendigvis det, vi ser blive realiseret, siger Nicolai Brehm Suhr og tilføjer, at særligt mindre virksomheder har svært ved at opnå de store besparelser - netop fordi de på grund af deres størrelse ikke har samme stordriftsfordele hos leverandøren som store virksomheder.
Besparelser på tredjepladsen
I november 2005 viste en undersøgelse fra IDC, at økonomiske besparelser ligger på en tredjeplads som primært argument for at outsource. Virksomhederne angiver først og fremmest fokus på kerneaktiviteter, dernæst mulighed for at få et mere stabilt og sikkert it-miljø, og endelig økonomiske besparelser som argumenter for at outsource.
Ifølge Ole Horsfeldt, advokat og partner hos Bech-Bruun og forfatter til bogen "IT Outsourcing - Forhandling og styring af outsourcingkontrakter", vil virksomheder ofte nævne en række forskellige begrundelser for at vælge outsourcing. Men den reelle vil i rigtig mange tilfælde være et ønske om at spare penge.
- Desuden er der flere virksomheder, som har svært ved selv at håndtere sikkerhedsområdet, og som har fået eller risikerer at få en anmærkning om det fra revisionen i årsregnskabet. Det motiverer også virksomheder til at vælge outsourcing, forklarer Ole Horsfeldt.
Boks:
Hvorfor outsource?
Motiverne til at vælge at outsource driften af it er naturligvis forskellige - afhængig af den specifikke virksomhed. Blandt argumenterne er blandt andet:
Koncentration om kernekompetencer
Besparelser og ændring af omkostningsstruktur
Standardisering
Adgang til teknologi og kompetence
Kapitalisering af it-investeringer
Finansiering af ekspansion
Medarbejderhensyn
Risikodeling
Kilde: "IT Outsourcing - Forhandling og styring af outsourcing-
kontrakter" af Ole Horsfeldt, Forlaget Thomson 2005.
OriginalModTime: 03-04-2006 14:42:26