Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 3. marts 2006.
Dalhoff Larsen & Horneman A/S er godt i gang med implementeringen af Oracle Application Server 10G og dermed integrationen af en elektronisk værdikæde, der kan udvides til RFID-baseret track and trace.
Godt et år inde i implementeringen kan it-chef Jan Brinkmann Andersen nyde den susen i serverrummet, der fortæller ham, at Sun-maskinerne arbejder. Siden Dalhoff Larsen & Horneman (DLH) sidste år begyndte at anvende e-businesssuiten fra Oracle i produktion på de første lokationer i Danmark, har der ikke være et eneste driftsstop på løsningen.
Jan Brinkmann Andersen er en tilfreds it-chef, selvom der endnu er et godt stykke vej til andet kvartal 2008, hvor de sidste lokationer i udrulningsplanen kan tage ERP-løsningen i brug. Hans opskrift på en succesfuld ERP-implementering går på hele tiden at holde sig detaljerne for øje og acceptere, at det tager tid at få løst de udfordringer som detaljerne giver.
- Da vi for et par år siden for alvor startede projektet, der skulle udskifte de mange forskellige løsninger til økonomistyring og ERP-agtige opgaver med en ægte koncern-baseret ERP-løsning, var der nok nogen i organisationen, der havde håbet på, at det ville gå hurtigere. Det var dengang, alle leverandørerne reklamerede med, at de kunne implementere en løsning på tre måneder - men altså uden nogen rettelser eller ændringer overhovedet, fortæller Jan Brinkmann Andersen.
Men Dalhoff Larsen & Horneman er et skoleeksempel på, at det - selv på et ERP-marked præget af branchestandarder - kan være svært eller umuligt, at finde den løsning, som passer til præcis den forretningsform, man selv skal understøtte. For koncernen stod det hurtigt klart, at ingen af de kostberegningssystemer, som standard ERP-systemerne tilbyder, kunne hjælpe DLH.
- Tømmer bliver solgt i bundter med mellem tre og fem kubikmeter i hver. Kostprisen er en akkumuleret pris af alle påvirkninger af træet fra indkøb over håndtering og opbevaring til det ankommer hos kunden, forklarer han.
- Derfor blev det helt centralt for løsningen at få alle interessenter i koncernen til at sætte sig ned og blive enige om en beskrivelse af vores varer og etablere det system af varenumre, der nu bruges som udgangspunkt for løsningen.
I første omgang bliver numrene på varerne - bundter af tømmer - tastet ind. Men løsningen er forberedt til yderligere at automatisere varehåndteringen med stregkoder eller RFID-teknologi - de såkaldte radiobrikker.
- Vi er en gammel grossistvirksomhed med rødder tilbage til 1908. I princippet køber vi træ, transporterer det og sælger det til kunderne i industrien, derfor er vi meget interesseret i at kunne automatisere administrationen af hvert enkelt bundt tømmer, fortæller Jan Brinkmann Andersen.
Planen er at kunne sætte en radiobrik på bundtet hos leverandøren med de første grunddata. Det gælder ikke bare data om træets kvalitet, pris og lignende men også om oprindelsesstedet, skovningscertifikater og andre oplysninger, som bliver stadig vigtigere at kunne dokumentere overfor DLHs kunder i industrien, fordi de mødes af den slags krav fra slutbrugere, der vil have dokumentation for, hvor for eksempel træet i deres møbler kommer fra.
- Men efterhånden som bundtet af tømmer flytter sig, skal de data, der følger varen, opdateres. Vi kan sagtens købe et parti tømmer i Brasilien, sende det afsted ombord på et skib og så først få solgt bundtet, mens det er midt i Atlanterhavet, og så kan de nye data om køber og videre håndtering tilføjes varen, siger han.
Mulighederne for at kunne dokumentere træets oprindelse samt effektiviseringsgevinster ved håndtering af træ på havne, ved opskæring og under videre transport mener Jan Brinkmann Andersen vil være så stor en gevinst, at investeringen i RFID-teknologien allerede på nuværende tidspunkt vil kunne betale sig. Men DLH har satser på at tage ERP-løsningen i brug først og så implementere RFID-hardwaren derefter.
I det hele taget er Jan Brinkmann Andersen ikke tilhænger af "big bang"-implementeringer - især fordi DLHs løsning skal implementeres i mange lande. Derfor er udrulningen af ERP-løsningen blevet delt i 11 implementeringer med to eller tre forløb i gang sideløbende over næsten tre år.
- Det er helt afgørende at finde gode relevante mål og måle på dem hver dag under implementeringen. Vi måler den tid, det tager at behandle en ordre. Under den første delimplementering i den danske hardwood-divison tog det næsten syv måneder at komme tilbage til det gennemsnit på 15 dage, som var udgangspunktet, fortæller Jan Brinkmann Andersen.
- Det var ikke fejl i programmet eller driftsstop, der var årsagen. Det var udfordringerne i at skulle arbejde på en ny måde - altså forandring af processen fra funktionsstyring til procesorienteret ERP. Det lærte vi af og kunne herefter tage otte lokationer på få måneder.
Billedtekst:
DLH s plan er at kunne sætte en radiobrik på bundtet hos leverandøren med de første grunddata ikke bare om træets kvalitet, pris og lignende men også om oprindelsesstedet skovningscertifikater
Boks:
om oracle hos DLH
DLH implementerer Oracle Application Server 10G over hele verden i divisionerne Hardwood samt Timber & Board, der står for 75 procent af koncernens omsætning. Byggemarkedsdivisionen har egne løsninger.
Der er udpeget en change manager internt fra DLH til at koordinere procesforandringerne i ERP-projektet. Derudover er der en projektleder fra DLH og fra systemintegratoren WM Data tilknyttet projektgruppen, der består af 12 DLH-ansatte.
Oracle er valgt blandt de traditionelle ERP-leverandører efter en analyse med 30 ultimative krav, som løsningen skulle kunne håndtere. Punkterne er udvalgt efter et omfattende koncernprojekt, der definerede den løsning, som forretningsenhederne gerne ville have.
Løsningen skal installeres i fuld skala på 15 lokationer og i mindre skala på 75 lokationer.
OriginalModTime: 02-03-2006 14:31:55