Fra markedsføring til softwareselskab

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 10. februar 2006.


Iværksættervirksomheden Vivax har droppet markedsføringsforretningen og kastet sig over udvikling af avancerede IP-løsninger til fladskærmspræsentationer.
En gang iværksætter, altid ...
Nej, ikke altid, og det er heller ikke tilfældet i den lille iværksættervirksomhed Vivax, der oprindeligt havde planer om at sælge reklameplads på diverse elektroniske informa­tions­sy­stemer på eksempelvis de højere læreanstalter. For selv om forretningen umiddelbart gav god mening, har de tre stiftere nu droppet ideen og i stedet kastet sig over udvikling af avancerede IP-løsninger til visning af indhold info-skærme.
- Vi var selv på udkig efter løsninger, der kunne vise indhold på fladskærme, og som anvendte IP og opdagede hurtigt, at disse løsninger kostede kassen, så derfor tænkte vi, at det måtte kunne gøres billigere, siger Johnny Møller, der er administrerende direktør i selskabet.
Bag det nye tv-system og firmaet Vivax står foruden Johnny Møller også Peter Andersen og Jens Mikkelsen.
Forhandlere
Med venners hjælp har de nu fået stablet løsningen på benene, der blandt andet udmærker sig ved at kunne klare feeds fra flere kilder, så der eksempelvis også kan vises nyheder. Ud over, at systemet er blevet billigere end de tilsvarende på markedet, kan løsningen også afvikles fra en ganske almindelig pc med internettilslutning, hvad der også har bragt prisen på den samlede løsning ned.
- Vi har en plan, hvor vi både vil arbejde sammen med forhandlere, og hvor vi vil sælge selv. Vi har i dag to forhandlere, der forhandler vores produkt, og vi er hele tiden på udkig efter nye forhandlere, der er passende. Vi sælge selv, når det er store projekter, men vi er en ny virksomhed, så vi tager jo også mindre opgaver -også for at få indtryk af, hvad behovene er, og hvordan vi kan forbedre vores produkt, siger Johnny Møller.
Ud i verden
Økonomisk set, går udviklingen den rigtige vej, men Vivax-direktøren erkender, at det er hårdt at komme i gang, men selv om vejen til den store indtjening kan være trang, ønsker iværksætterne ikke at sætte hverken deres egen eller eventuelle investorers økonomi over styr.
- Vi vil gå selv frem for at få økonomisk støtte eller få investorer om bord. Vi er ved at skabe en kundedatabase, der gør, at vi kan komme ud til større projekter. Vi har stille og roligt en pil pegende opad, men det er en hård vej, vi er jo kun dem, vi er, siger han.
Ambitionen er dog at kunne bringe systemet ud over landets grænser, og Vivax er allerede godkendt til Eksportrådets BornGlobal program og har fået konsulenthjælp til udarbejdelse af eksportplaner, men Johnny Møller understreger, at det dog i første omgang handler om at få en ordentlig forretning op at stå i Danmark, før de internationale markeder skal erobres.
- Men nu er vi forberedte, og vi har da også allerede fået henvendelser fra flere ambassader, der har udtrykt interesse for vores løsning, siger han.

OriginalModTime: 09-02-2006 13:51:35




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere