Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. februar 2006.
Sidste fredags afsløring af både kriseplaner, tvang og nedlæggelse af det privat-offentlige partnerskab om Virk.dk, kommer bag på direktøren for Virk.
- Vi har leveret den vare, vi skulle.
Det er holdningen fra direktøren for Virk.dk, Per Palmkvist Knudsen, oven på sidste fredags afsløring af en hidtil ukendt redningsplan for den kontroversielle erhvervsportal.
Computerworld kunne i fredags beskrive, hvordan interne papirer fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afslørede en plan, der har til formål at få pumpet brugertallet på portalen i vejret i løbet af meget kort tid. Det skulle ske ved at vride armen rundt på de styrelser, der for længst skulle have leveret tjenester til Virk.dk i form af eksempelvis elektroniske blanketter. Planen om at øge brugertallet er en hastesag, fordi tilskuddet til Virk.dk skal genforhandles hos Finansministeriet allerede til marts.
Samtidig afslørede papirerne, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen anser det for nødvendigt, at Virk.dk bliver en statslig portal i forbindelse med det kommende udbud i slutningen af 2006. Dermed er det privat-offentlige partnerskab mellem staten og Kraks forlag, der driver Virk.dk, på vej mod sin slutning. Partnerskabet var ellers et af regeringens prestigeprojekter, da Virk.dk gik i luften i 2003. Men nu er partnerskabet en direkte hindring for Virk.dks fremtidige succes, lyder vurderingen i papirerne.
Oven på afsløringen tager direktøren for Virk.dk bladet fra munden. Han er overrasket over sagen, der slet ikke har det rigtige fokus, mener han.
- Brugertallet er kun væsentligt for at vise, at vi har en berettigelse. Visionen er jo at lave et produkt, der er så godt, at brugerne kommer af sig selv. Det er det, jeg betragter som den væsentligste opgave, siger Per Palmkvist Knudsen, der påpeger, at Virk.dk på nuværende tidspunkt kan fremvise meget stigende brugertal og er ude over de værste tekniske problemer. Antallet af faktiske indberetninger via Virk.dk er dog stadig alt for lavt i forhold til Virk.dks egne mål.
Per Palmkvist Knudsen undrer sig også over, hvorfor Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er så kritisk over for det partnerskab, de har indgået med Krak. Problemerne med at få brugertallet op har nemlig i ligeså høj grad handlet om indhold og markedsføring af de digitale indberetningsløsninger. Og det var staten, der skulle levere det.
- Vi har haft problemer, men jeg mener, at vi nu har leveret varen - nemlig en portal, der virker. Nu glæder jeg mig til, at styrelserne leverer de indberetningsløsninger, de skal, så vi kan begynde at se fremad og få brugt den portal.
Sidste fredag erkendte direktør for Erhvervs- og selskabsstyrelsen, Ole Blöndal, at styrelserne ikke havde været gode nok til at levere de tjenester, de skulle. I samme åndedrag erkendte han også, at trafiktallet på Virk.dk kunne have været højere, hvis alt indhold havde ligget der fra begyndelsen.
Samtidig viste de interne papirer fra styrelsen, at man overvejede tvang som en af de muligheder, der kunne sparke til brugertallet. Det skulle ske ved at lukke for alle andre muligheder for at indberette digitalt i 2007. Det kræver imidlertid, at styrelserne leverer tjenesterne først.
Tanken om tvang er dog ikke umiddelbart tiltalende for Virk.dk-direktøren, der sagtens forstår, at tvang kan være fordelagtigt - men tiden er ikke inde, mener han.
- Internettets natur er jo sådan, at brugerne kommer helt automatisk, hvis man har et tilbud, de ikke kan undvære. Eller hvis de kan spare penge. Derfor gør man i første omgang klogt i at udvikle Virk.dk, så brugerne altid kan finde alt det, de skal bruge i stedet for at tvinge dem, siger Per Palmkvist Knudsen.
Billedtekst:
virk virker - Vi har leveret varen - nemlig en portal, der virker. Nu glæder jeg mig til, at styrelserne leverer de indberetningsløsninger, de skal, siger Per Palmkvist Knudsen, Virk.dk.