Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. december 2005.
ip-telefoni 2005 var året, hvor IP-telefoni kom på alles læber i Danmark. Især i virksomhederne vandt den nye mulighed frem.
IP-telefoni fik sit gennembrud i Danmark og store dele af det øvrige Europa i 2005. Markedet boomede, og mange organisationer, i første omgang især de større med mange adresser, som banker og myndigheder, tog IP-telefonien til sig.
Årsagen til IP-telefoniens gennembrud er naturligvis, at IP-telefonien gør det muligt at spare en masse penge, samtidig med, at den i forhold til traditionelle telefoni-teknologier tilbyder et attraktivt miks af fleksibilitet, skalerbarhed og mobilitet.
At gennembruddet kommer nu, skyldes et heldigt sammenrend af faktorer: For det første at de teleregulerende myndigheder rundt om i verden - i Danmark IT- og Telestyrelsen - længe har arbejdet for at få de dominerende teleselskaber til at åbne deres backbone og DSL (digital subscriber line) for konkurrenterne. For det andet har internetudbyderne nu flere års erfaring med simpel internet og leder efter nye indtægtsområder og nye produkter, som de kan få solgt over deres linjer. For det tredje har producenterne af DSL-udstyr, for eksempel DSLAM, skabt nye generationer af deres udstyr, som er meget effektive, også til taletrafik.
Som et eksempel på sidstnævnte lyder det fra Cisco Danmarks administrerende direktør, Mogens Bransholm:
- På den ene side gør vi meget ud af ikke at drive teknologi-religion, det vil sige, vi vil ikke pådutte kunderne en bestemt teknologi. Vi vil producere det, som kunden efterspørger. På den anden side er det klart, at vi alligevel med vores valg påvirker markedet og dermed det, kunden efterspørger. Når Cisco for eksempel for fem år siden besluttede at satse på IP-telefoni, så er det da klart, at det har en betydning for udbredelsen af VoIP, fordi Ciscos satsning betyder flere produkter til lavere priser på området for IP-telefoni, siger Mogens Bransholm, der tiltrådte som administrerende direktør i Cisco Danmark i marts.
Disse faktorer - insisterende myndigheder, internetleverandørernes opbyggede erfaringer og den teknologiske udvikling - ramlede heldigt sammen i 2005 og skabte meget gunstige forhold for IP-telefoni - i hvert fald til virksomhederne.
Det medførte stor vækst i markedet, som IDC på forhånd havde forudsagt ville vokse med næsten 50 procent i 2005 i forhold til 2004.
Boomet skabte et købers marked, hvor mange leverandører kæmpede om kundernes gunst. Lyngby-Taarbæk Kommune, som købte IP-telefoni til knap 3.000 telefoner, sagde det således i Computerworld i august:
- Der er mange ting, som kan lade sig gøre hos leverandørerne i øjeblikket, og de er meget interesserede i at markere sig på markedet - det har vi kunnet mærke hos vores leverandører, for eksempel Cisco og Kirk. Alle vil gerne have nogle gode referencer at vise frem, lød det fra it-chef Kjeld Romer Larsen.
Men kunder, der gerne vil udnytte de høje vækstrater og den hårde konkurrence til at få nogle fordelagtige tilbud, skal handle hurtigt. For væksten i markedet aftager kraftigt i de kommende år. IDC's prognose for væksten viser et fald fra 47 procents vækst i markedet i år, til 28 procent næste år, og bare 8 procent i 2009. Det betyder, at der bliver færre ledige pladser at kæmpe om for leverandørerne af IP-telefoni.
Samtidig vil antallet af leverandører falde. Den tendens begyndte allerede for et år siden, da TDC købte Netdesign for 350 millioner kroner. Dermed fjernede TDC en hård konkurrent, som gennem længere tid havde vundet kæmpeordrer på IP-telefoni for næsen af TDC. For eksempel vandt Netdesign to EU-udbud om netværksinfrastruktur og IP-telefoni til DR-Byen. Sammen med det tidligere køb af Song Networks gør det TDC i stand til at levere et stærkt IP-telefoni-tilbud til nordiske virksomheder.
Konsolideringen vil medføre, at det om bare få år vil være sværere at få lige så gode tilbud som i år, mener Asger Villund fra konsulenthuset Devoteam Fischer & Lorenz:
- Markedet er ved at konsolidere sig. Det hele samles på færre hænder. Så det er klart, at den helt store sult hos leverandørerne aftager sammen med konkurrencen.
- I dag er der omkring fem-seks store leverandører af for eksempel Cisco-udstyr. Hvis der om få år kun er tre-fire, så er det klart, at konkurrencen har aftaget, siger han.
Samtidig er det analytikernes bud, at de store leverandører vinder ræset. De store vil blive endnu større, og analytikerne forudser, at der vil ske en yderligere koncentration af leverandører. TDC, Netdesign og IBM ligner sikre vindere.
- I området for VoIP-løsninger til virksomheder er de to største TDC og Netdesign (selvstændigt datterselskab i TDC Totalløsninger, red.). Derefter følger andre systemintegratorer eller virksomheder med base i traditionel netværksforretning, især IBM og Ementor, sagde IDC's analysechef, Karsten Fogh Ho-Lanng, tidligere på året. Han vurderer, at TDC og det TDC-ejede Netdesign allerede sidder på omkring 75 procent af markedet.