Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. december 2005.
Vi er langt fremme, lyder meldingen fra IBM-ejede Acure, der ikke ser noget behov for yderligere centralisering af EPJ-arbejdet.
Når kritikere og politikere fokuserer ensidigt på udbredelsen af EPJ, stikker de blår i øjnene på sig selv. I virkeligheden er det kun mindre interessant, hvor udbredt de elektroniske patientjournaler er lige nu og her. Det interessante er derimod, at sundhedssektoren er på vej mod at få et af verdens mest avancerede EPJ-systemer, der understreger Danmarks status som foregangsland.
Det er den melding man får, hvis man spørger en af de større leverandører af EPJ-systemer i Danmark. Det IBM-ejede Acure, der blandt andet leverer EPJ-systemer til Hovedstadens Sygehusfællesskab.
- Jeg mener ikke, vi er bagud, men faktisk at vi er meget langt fremme på sundhedsområdet i Danmark. Det er korrekt, at vi gerne skulle have været længere, men i mine øjne skyldes det, at Danmark har et meget højt ambitionsniveau for EPJ, og det vil i sidste ende komme alle til gavn, at systemerne bidrager til en større viden om sundhedsområdet i Danmark, siger direktør i Acure, Hans Erik Henriksen og henviser til sager fra Frankrig, hvor Acure også har været involveret i implementering af EPJ-systemer.
Her er ambitionsniveauet slet ikke sammenligneligt med det danske, idet man i vidt omfang er tilfreds, blot et EPJ-system kan bruges til at digitalisere papir, forklarer Hans Erik Henriksen.
Han er samtidig uenig i påstanden om, at det er nødvendigt at centralisere udviklingen af standarderne bag EPJ i en fælles national enhed. En sådan findes allerede i Sundhedsstyrelsen, og resten klarer markedet fint selv, mener han.
- Vi er faktisk så langt nu, at det datalogiske i vidt omfang er på plads. Nu er den primære opgave udrulning, og den nye strukturreform kan meget vel vise sig at stimulere behovet, fordi der nu er et større behov for at udveksle sundhedsdata mellem regioner og kommuner, pointerer Hans Erik Henriksen, der samtidig vil ærgre sig, hvis de nye regioner ender med at skrotte nogle systemer frem for andre. Dermed går en masse udviklingsarbejde fløjten, og det er en skam, mener han.
- For leverandørerne arbejder selv for at få skabt standarder og udveksle erfaringer i vores leverandørforum. Derfor ville det være et vældigt tilbageskridt, hvis vi blot skrottede de erfaringer, man har gjort sig hidtil, siger Hans Erik Henriksen, der forklarer, at leverandørerne er gået sammen om at finansiere et ph.d-stipendiat, der skal klarlægge de mere arkitekturbetingede udfordringer, som leverandørerne står overfor.
Hos EPJ-observatoriet, der for nogle måneder siden udgav den statusrapport, der skabte en bølge af kritiske avisartikler, tør man dog ikke gætte på, hvilken betydning, de nye regioner og dermed øget centralisering får for udvikling og udrulning af EPJ.
Her henholder Stig Kjær Andersen, der er lektor ved Institut for Sundhedsteknologi på Aalborg Universitet og en af forfatterne bag rapporten sig til, at statusrapporten netop var en status - og ikke et fremtidsscenarium.
- Man kan antage, at det kommer til at gå hurtigere som en følge af regionerne, men det er alene et gæt, som jeg ikke kan underbygge med data. Amterne er ikke nået lige langt, og regionsdannelsen er nok ikke kommet bag på nogen, siger lektoren, der påpeger, at debatten efter hans mening var delvist forfejlet, fordi den rummede at alt for stort fokus på udbredelsen - som dybest set ikke er interessant, fordi dækningen af EPJ alligevel næppe nogensinde vil nå de sidste procent. Dertil er virkeligheden for nuanceret og behovene for forskellige, mener han.
Samtidig synes han, at virkeligheden er noget mere kompleks, end fortalere for centralisering påpeger.
- I dag har vi jo en centralisering allerede, fordi Sundhedsstyrelsen arbejder med at definere en national standard. Oprindeligt er det besluttet, at det skal være en decentral proces og selv om vi i dag ved mere, end vi vidste dengang, kan man ikke ændre på det over natten, siger Stig Kjær Andersen.
I øjeblikket arbejder Sundhedsstyrelsen kontinuerligt for at få defineret fælles standarder for EPJ-systemerne, mens Amtsrådsforeningen løbende forsøger at udstikke strategierne for amternes - og de kommende regioners EPJ. Her er et af målene at standardisere blandt andet amternes kravspecifikationer til EPJ-systemer. Desuden er et af hovedpunkterne i strategien, at it-arkitekturen i de forskellige amters løsninger gradvist skal tilnærmes hinanden.