Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. december 2005.
Nye aktører - heriblandt fra telebranchen - forsøger ihærdigt at trænge ind på markedet for it-outsourcing, hvor selskaber som IBM, KMD og CSC dominerer. Eksperter vurderer, at de nye spillere er ved at vinde fodfæste, og at det kan føre til billigere it-driftkontrakter.
Det danske marked for it-outsourcing domineres i dag af store driftsselskaber som CSC, KMD og IBM, men ifølge senior manager hos Deloitte Business Consulting, Allan Christenen, er det billede ved at forandres.
- Der dukker i øjeblikket en række mindre og nye spillere op på markedet, som udfordrer de store selskaber, som ellers har siddet solidt på markedet siden branchens hårde konsolidering for få år siden, siger han.
Deloitte Business Consulting rådgiver blandt andet virksomheder, der er på jagt efter den rette outsourcingpartner, og ifølge Allan Christensen tager kunderne godt imod de nye spillere.
- Det hænger blandt andet sammen med, at de nye udbydere stiller mindre skrappe krav til kunderne og har større fleksibilitet i driftskontrakterne end de veletablerede driftsselskaber. Samtidig er pris for første gang i mange år blevet et konkurrenceparameter, da de nye spillere tilbyder driftstjenesterne billigere end det, der har været kutyme på markedet de seneste par år, siger han.
Blandt de relativt nye spillere på markedet for it-outsourcing er teleselskaber. De er på jagt efter nye forretningsområder, og it-servicemarkedet er et naturligt skridt for dem, da grænsen mellem tele- og it-branchen bliver stadig mere flydende. Det har skudt en kamp i gang mellem it- og teleselskaberne, som groft sagt går ud på, at it-selskaberne forsøger at sætte sig på it-servicekontrakterne og samtidig erobre teleforretningen fra telefonileverandørerne. Telebranchen forsvarer med næb og klør teleforretningen og forsøger at skubbe it-selskaberne væk og trænge dybere ind på markedet for it-services.
- Konkurrencen skærpes i de kommende år, hvor telebranchen skruer endnu mere op for satsningen på it-services. Det er teleselskaberne nødt til, da de skal udvikle nye forretningsområder, fordi deres solide indtjening på fastnettelefoni synger på sidste vers, siger Karsten Fogh Ho-Lanng, nordisk analysechef hos IDC Nordic.
Hidtil har teleselskaberne ikke haft held til at trække de helt store outsourcing-kontrakter i hus, som derimod er gået til traditionelle it-leverandører som eksempelvis CSC og IBM. Alligevel vurderer Karsten Fogh Ho-Lanng, at teleselskaberne står godt rustet i kampen om fremtidens it-servicekontrakter.
- Der er få helt store it-outsourcing-kontrakter tilbage. Tendensen er, at virksomhederne vælger flere leverandører for at være sikker på, at de rette spidskompetencer er til stede i driftsselskabet. Her står telebranchen stærkt, når it- og televerdenen smelter endnu mere sammen på grund af deres store viden på netværksområdet, siger han.
BT (British Telecom) er et eksempel på et teleselskab, der har fået foden inden for på det danske marked for it-outsourcing. Den tidligere britiske monopolvirksomhed indgik i fjor en it-driftsaftale med emballagekæmpen Superfos til en værdi af over 200 millioner kroner.
BT overtog al drift og overvågning af infrastrukturen i Superfos' globale it-infrastruktur. Ifølge aftalen skal BT koble 22 lokationer i 14 lande i Europa sammen via selskabets MPLS-netværk. Samtidig - og det er interessant i denne sammenhæng - overtog BT ansvaret for Superfos' it-infrastruktur, som omfatter pc'er, servere, AS/400-computere samt drift og udvikling af alle applikationer.
For BT's nordiske topchef, svenskeren Anders Westkämper, er der ingen tvivl om, at aftalen med Superfos er en indikation af, hvad teleselskaber har af muligheder på det nordiske marked.
- Med aftalen sendte vi et klart signal til markedet om, at selv om vi kommer fra televerdenen, så har vi de kompetencer, der skal til, for at drive og udvikle alle aspekter af større virksomheders it-infrastruktur, siger Anders Westkämper.
Han mener, at sammensmeltningen mellem it- og televerdenen langt hen ad vejen er til teleselskabernes fordel, hvis de formår at udvikle forretningen i tide.
- Stabile netværk er gået fra at være "nice to have" for blot få år siden til at være et krav i dag. På det område står vi naturligvis langt stærkere end it-selskaberne. Derimod er it-selskaberne stærkere end os på flere tekniske områder - eksempelvis applikationsudvikling - så her gælder det om at indgå samarbejder eller få kompetencerne i hus på anden måde, mener han.
Hos PA Consulting nikker Leif Caspersen, ekspert i it-outsourcing, genkendende til billedet af, at blandt andre telebranchen er i færd med at trænge dybere ind på markedet for it-services.
- Tendensen har været i gang i udlandet de senere år. Så sent som i dag (tirsdag, red.) offentliggjorde mobilselskabet 3, at det har outsourcet driften af selskabets netværk og it-infrastruktur i Storbritannien til Ericsson, og det er jo et godt eksempel på, at en virksomhed med spidskompetencer på netværkssiden også kaster sig over driften af kundens øvrige it-systemer, siger Leif Caspersen.
Han mener, at udviklingen endnu ikke er slået igennem i Danmark eller Skandinavien, men at vi i de kommende år kommer til at høre meget mere om teleselskabernes erobringer på markedet for it-services.
- Telebranchen har hidtil haft mest succes med udvikling og drift af eksempelvis afregningssystemer og lignende applikationer. Den specialisering på applikationssiden vil fortsætte i de nærmeste år, og give teleselskaberne en større del af it-servicemarkedet, siger han.
Boks:
Outsourcingområder med vækst
Forventet stigning om året i de næste fem år:
Infrastrukturhosting
Software som en service
Netværk og desktop
Kilde: IDC, 2005
ƒDe største i Danmark
De tre største danske outsourcingleverandører målt på omsætning:
IBM: 1,41 milliarder kroner*
CSC: 1,30 milliarder kroner
KMD: 0,39 milliarder kroner
*) eksklusive omsætning fra Mærsk Data
Kilde: IDC, 2004