Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 9. december 2005.
Et specialiseret it-management-system forenkler Sterlings administrationen af en it-struktur med mange eksterne opkoblinger, som konstant skal opdateres.
Danmark er de mindre virksomheders land, og det har konsekvenser for den måde, it-afdelingerne almindeligvis administrerer deres it-systemer: I mange tilfælde har virksomhederne fundet, at det ikke er nødvendigt med særlige it-managementsystemer - i stedet klarer man sig med det værktøj, der er fulgt med det udstyr, der bruges på netværket.
Det er imidlertid virksomheder - også uden for de størstes kreds - der vælger et specialiseret it-management-system. Et af disse er lavprisflyselskabet Sterling.
- I Sterling ser vi it som et strategisk værktøj - blandt andet fordi 90 procent af vores omsætning kommer via internettet. Vi har taget en beslutning om, at vi ønsker at benytte den nyeste teknologi - helst i form af hyldevarer som udelukkende kræver få tilretninger - og vi kører ikke nogen gamle, proprietære systemer, siger vicedirektør Michael T. Hansen med ansvar for forretningsudvikling og it.
Dette var ifølge Michael T. Hansen grundlaget for beslutningen om at vælge et specialiseret it-management-system.
Situationen var og er, at Sterling har mange fjernopkoblede pc'er. Dels i de lande og byer, som selskabet flyver til, dels hjemmepc'er. Selskabet ønskede at være i stand til at styre disse pc'er centralt og at kunne levere software ud i en leverance fra it-afdelingen.
- Vi ønsker ikke, at der findes gamle versioner af software ude på virksomhedens pc'er, for det mener vi går ud over effektiviteten. Desuden søger vi at begrænse nødvendigheden af, at it-medarbejdere må rejse ud for at ordne it-systemerne i de eksterne afdelinger. Det kræver for mange ressourcer, og selskabets mål er at have flere folk til at betjene passagererne i luften, end der kræves til at holde organisationen i gang på jorden, siger han.
Et andet mål med it-management-systemet var at forenkle it-afdelingens opgave med at holde styr på hardware og software.
- Vi ønskede at kunne trække en liste over software, vi skal betale licens for, og over præcist hvor udstyret er, blot ved at trykke på en knap. Det er en betingelse, at vi har systemer til at tage sig af den slags rutineopgaver, når vi skal drive it for 1.700 brugere spredt ud på 20-30 lokationer med en håndfuld it-medarbejdere, siger it-driftchef Kuno Jensen.
Sterlings valg faldt på CA's Unicenter-system i foråret 2002.
- Vi ønskede at benytte et system, der er uafhængigt af såvel hardware- som software-platformene, fordi vi til enhver tid vil være i stand til at bruge det udstyr og de programmer, der er bedst på det givne tidspunkt, siger Michael T. Hansen.
Da Sterling tog systemet i brug, var selskabet blandt de første, der brugte den aktuelle version.
- Der har været bugs, men vi var også betakunde, og vi har ikke været skuffede over systemet. Faktisk har vi netop udvidet aftalen til at omfatte Maersk Air, siger Michael T. Hansen.
Sterlings fusion med Maersk Air blev godkendt af myndighederne den 13. september i år. Arbejdet med at integrere de to selskaber ventes at komme til at tage 18 måneder.
Sterling benytter Unicenter til stort set alle it-management-opgaver - undtagen helpdesk-funktionen. Anvendelsen strækker sig fra netværksovervågning og brugeradministration til såkaldt assetmanagement og udrulning af opdateringer og antivirus.
Den seneste facilitet er centraliseret oprettelse af brugere, der giver dem de fornødne rettigheder, uden at de som tidligere skal oprettes separat i forskellige systemer.
- Systemet sætter os blandt andet i stand til at rulle en servicepack ud til 500 brugere, så opdateringen for mekanikerne, som arbejder om natten, foregår om dagen, mens det sker om natten for kundeservicemedarbejderne, siger Kuno Jensen.
Sterling benytter et program, der hedder Program Packer, som kan lave installationspakker af stort set al software - herunder de særlige luftfartsprogrammer.
It-management-systemet kører på to servere, der er dedikeret til disse opgaver. Der benyttes to, fordi overvågningssystemerne på den ene side og software-distributionssystemet inklusive asset-management og fjernkontrol på den anden reelt er to systemer. Desuden kræver softwaredistributionen en del diskplads.
Sterling har ikke valgt Unicenters helpdeskløsning, fordi flyselskabet finder den for omfattede i forhold til sit ønske om at holde løsningerne simple.
Inden Sterling tog det specialiserede managementsystem i brug, benyttede selskabet en kombination af en række forskellige løsninger fra noget Lotus Notes-baseret over selvbyggede intranet-applikationer til registrering i regneark.
- Opgaverne kan løses på den måde, men det er for besværligt i forhold til den omkostningstrimmede model, vi ønsker at arbejde efter. I dag har vi adgang til alle informationer fra et skærmbillede, og vi føler, at vi har fået mere tid til egentlige driftsopgaver frem for bogholderi, siger Kuno Jensen.
Selv om Sterling som nævnt går efter at benytte hyldesoftware, anvender selskabet en lang række specialiserede systemer, der står for områder som planlægning af flyvninger - fra optimering af brændstofforbrug til fordeling af personale og vedligeholdelse af fly - herunder et system, som holder øje med hver enkelt komponent på hver flyvemaskine.
Typisk flyver selskabet om dagen, og vedligeholder maskinerne om natten. Det kræver systemer, der fungerer hele døgnet, hvilket var yderligere en årsag til at vælge et specialiseret it-management-system.
- Med Unicenter har vi fået et system, der i et vist omfang er i stand til at forudse, hvor der vil opstå fejl eller nedbrud, så vi er stand til at udskifte i it-afdelingens normale arbejdstid om dagen, siger Kuno Jensen.
Afdelingen kører en vagtordning, og medarbejderne kan modtage alarmer på deres mobiltelefoner om natten. Det er dog ifølge Kuno Jensen sjældent, at det er nødvendigt for den vagthavende at køre ind til driftcentret i Kastup, fordi det meste kan klares via en opkobling hjemmefra.
Billedtekst:
Nyt er godt - Vi har taget en beslutning om, at vi ønsker at benytte den nyeste teknologi - helst i form af hyldevarer som udelukkende kræver få tilretninger, fortæller vicedirektør Michael T. Hansen fra flyselskabet Sterling. Foto: Torben Klint