Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. november 2005.
FIH Erhvervsbank Business continuity management handler om engagement - men også om at tænke dobbelt.
Hver gang FIH Erhvervsbank investerer i nye forretningskritiske it-systemer, sker det naturligvis i bankens hovedkontor på Langelinie i København. Men her stopper investeringen ikke - samme system spejles som minimum til en ekstern beliggenhed, så banken kan være driftsikker, uanset hvad der sker.
Tidligere havde FIH Erhvervsbank en mindre kompleks infrastruktur, men i 2003 kiggede virksomheden nærmere på begrebet business continuity management (BCM), som en videreførelse af den "gamle" beredskabsplan - og gennemgik en omfattende analyse af forretningen.
- Det betød et redesign af vores infrastruktur. I dag er de forretningskritiske systemers infrastruktur dubleret - fordelt på tre steder. Det betyder, at vi som minimum er nødt til at tænke dobbelt, når vi får en ny forretningskritisk applikation, forklarer Søren Bay Clausen, der er it-chef i FIH Erhvervsbank.
Analysen bestod blandt andet af en interviewrunde med de vigtigste forretningsenheder. Der blev for hvert system sat kroner og øre pr. minut på henholdsvis datatab og nedetid. Ifølge Søren Bay Clausen er det nødvendigt for at kunne afstemme forretningen til it, så investeringerne bliver balanceret.
I dag er BCM et fast punkt ved anskaffelse og udvikling af applikationer, samt ved alle driftstatusmøder i banken, der i alt har 180 medarbejdere - heraf seks i it-drift.
- Vi har gjort business continuity til en naturlig del af vores hverdag. Det må ikke blive noget, vi tager frem og støver af en gang om året, så mister det meningen, lyder det fra it-chefen, der også peger på ledelsens opbakning som afgørende for.
- Det er især vigtigt på to punkter. Der skal være forpligtelse til, at vi som virksomhed virkelig vil det her - helt. Og så skal der være opbakning til, at det er noget vi vil bruge ressourcer på, vurderer Søren Bay Clausen, som understreger, at satsningen på BCM ikke er en uvæsentlig udgift for en virksomhed.
- Men den er nødvendig, hvis man skal forbedre sin virksomheds chance for at overleve en "katastrofe", siger han.
Billedtekst:
Dyrt - Men udgiften er nødvendig, hvis man skal forbedre sin virksomheds chance for at overleve en katastrofe, siger Søren Bay Clausen, it-chef i FIH Erhvervsbank. Foto: Hans Juhl