Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. november 2005.
Business Continuity Management Terror, orkaner og fyrværkerikatastrofer har fået danske virksomheder til at forberede sig på det værste. Business continuity management er på vej ind i de største danske virksomheder.
Forretningens fortsatte drift og eksistens er blevet centrale kodeord hos de største danske virksomheder. Det handler om business continuity management (BCM).
11. september, fugleinfluenza, orkan, terror og fyrværkerikatastrofe. De store katastrofer har brændt sig fast på nethinden hos de danske virksomheder, hvor sikkerhed i dag handler om mere end it og backup.
Hos de største virksomheder er business continuity management (BCM) blevet et nyttigt værktøj, der kan bruges til at sikre, at virksomheden kan imødegå enhver kritisk begivenhed. Og overleve.
Hos en mindre jysk produktionsvirksomhed blev nøglen til pengeskabet omdrejningspunktet i en kritisk begivenhed.
Ansvarsbevidst som ledelsen var, blev produktionsformene låst inde i pengeskabet. Men en dag blev nøglen væk - og det betød produktionsstop, indtil det blev brudt op.
I Københavnsområdet var Kronprins Frederik og Marys bryllup en begivenhed, som var omfattet af virksomheders beredskab.
- Flere virksomheder lagde planer for, hvordan det skulle håndteres, hvis en total sikkerhedsafspærring skulle indtræffe i deres geografiske område. Ligesom udvalgte medarbejdere arbejdede fra andre lokationer end hovedkontorerne, fortæller Morten Jæger, der er administrerende direktør for Colt Telecom i Danmark.
Colt er leverandør af tele-, hosting- og netværksløsninger og arbejder med de tekniske elementer inden for BCM. Da Colt etablerede sig i Danmark i 2001 begyndte selskabet at markedsføre Business Continuity. Men resultatet var begrænset.
- De første to år oplevede vi ikke den store aktivitet på Business Continuity-fronten. Det skyldes, at der er tale om massive beløb, der skal investeres for at sikre sig. Og samtidig kræver det en helt ny design-tankegang i forhold til virksomhedens systemer, vurderer Morten Holck Jæger, der det seneste år har mærket et skift på det danske marked.
I dag er mange virksomheder rykket ind i Colts hosting-center, ligesom selskabet har stået bag etableringen af flere recovery-steder, der gør det muligt for en virksomheds ansatte at arbejde videre kort tid efter et nedbrud.
Ifølge Karsten Fogh Ho-Lanng, nordisk research manager hos IDC, er et så omfattende setup med egne datacentre og recovery-arbejdsstationer langt fra dagligdag i de danske virksomheder. Til gengæld vurderer analytikeren, at virksomhederne er begyndt at tage BCM til sig. Eller i hvert fald dele af det.
- De danske virksomheder foretager risikoanalyser og sætter fokus på sikkerhed. Men herfra og til at arbejde med fuld business continuity management, er der langt. De vælger at tage et lille skridt ad gangen, lyder det fra Karsten Fogh Ho-Lanng.
Han peger på, at det typisk er store virksomheder med internationale forretninger, som har taget BCM til sig, mens de mindre virksomheder stadig er meget tilbageholdende.
Samme tendens mærker Mogens Bechmann, som er Business Continuity Manager hos Nord Data og dansk repræsentant for organisationen Business Continuity Institute.
Mogens Bechmann mener, at fokus på BCM kan give virksomhederne økonomiske besparelser.
- Når virksomhederne får analyseret de mest kritiske forretningsområder, dukker der ofte punkter op, som er langt mere kritiske, end de forventede. Og ofte viser det sig, at virksomheden kan spare penge, idet sikkerhedsbudgettet bliver mere målrettet mod de mest kritiske områder, siger Mogens Bechmann.
Han tilføjer, at implementering af BCM medfører, at forretningsprocesserne bliver optimeret, ligesom der hos medarbejderne skabes en bredere forståelse af de indbyrdes afhængigheder.
Nord Data er ejet af sin største kunde Dagrofa, men laver også it-løsninger for eksterne kunder. Firmaet har arbejdet med BCM i en række år og rådgivet kunderne ud fra spørgsmålet "Hvis systemet brager ned, hvor står virksomheden så?".
- Det betyder måske, at virksomheden har 200 mand stående i produktionshallen. De kan ikke arbejde - og de må derfor sendes hjem. Eller de skal have overarbejdsbetaling for at stå der om aftenen, når systemet kører igen. Så begynder kunden måske at indse, at det her handler ikke blot om it. Det handler om Business Continuity - altså om forretningen kan overleve, forklarer administrerende direktør i Nord Data, Margrethe Worsøe, der pointerer, at det er vigtigt ikke at komme ud i ekstremerne.
- Det handler om at opnå en balancegang for, hvad der er realistisk. Og dialogen er nødvendig for at sikre, at ledelsen kender problemerne og er bevidst om ansvaret, så det ikke ender i et slagsmål, hvis der sker et nedbrud. Derfor skal kunderne konfronteres med risici, siger Margrethe Worsøe.
Ifølge Keith Roberts, senior practice manager hos StorageTek, er det først inden for de seneste tre år, at danske virksomheder er begyndt at fokusere på business continuity management. Han peger på, at kun en lille procentdel af de nedbrud, der sker, skyldes større katastrofer.
- Derfor kan det være svært at overbevise virksomhedens ledelse om, at de skal tage begrebet seriøst, siger Keith Roberts og sammenligner Danmark med England. Her er virksomhederne meget længere fremme på området. Det skyldes, at man i høj grad har haft større katastrofer tæt inde på livet.
Han peger dog på, at også flere danske virksomheder efterhånden har fået styr på it-delen. De har sikret infrastrukturen og foretager sikkerhedskopiering af data, men de mangler at kigge på de øvrige processer i forretningen.
Analysehuset Gartner har fulgt business continuity management siden slutningen af 80'erne eller begyndelsen af 90'erne. Dengang begyndte virksomhederne at erkende, hvor afhængige de er af teknologi - og fik fokus på disaster recovery, lyder det fra analytiker Roberta Witty.
Siden har virksomhederne særligt i England og USA bevæget sig til at integrere BCM i forretningsprocesserne.
- Business continuity management har bevæget sig fra det teknologiske område til at fokusere på mennesker. Sikkerhed handler også om risikoen for, at medarbejderne ikke kan komme på arbejde, hvis byens transportsystem er lukket ned, eller de er bange for at gå uden for døren på grund af fugleinfluenza, forklarer Roberta Witty.
Hos IDC findes der endnu ikke opgørelser over virksomhedernes investeringer i business continuity management. Men Karsten Fogh Ho-Lanng vurderer, at de danske virksomheder i fremtiden vil fokusere mere på sikkerhed i forhold til hele forretningens overlevelse.
- Inden for det næste par år vil vi se en stigende interesse for sikkerhedsvurderinger og business continuity management, siger Karsten Fogh Ho-Lanng, som forventer, at det først vil ske i de største virksomheder.
Boks:
Hvor ligger risikoen
Listen over mulige trusler mod en virksomheds fortsatte drift er lang. Her er et par eksempler på, hvor man kan kigge hen.
• Vær opmærksom på nabovirksomhederne. Hvis det brænder hos dem, er der så risiko for, at farlig røg kan medføre, at virksomheden må evakueres.
• Hvad vil det betyde, at en tankvogn med farlig gods vælter i nærheden af virksomheden.
• Hvad sker der, hvis virksomhedens vigtigste leverandør kommer ud for en katastrofe?
• Hvad betyder det, hvis de vigtige opgaver er placeret hos én medarbejder - og han kommer ud for en ulykke.
• Hvad kan en storm eller et strømnedbrud betyde for driften.
Boks:
Business Continuity Management
Business Continuity Management (BCM) består af analyser og beredskabsplaner, der skal sikre, at virksomheden kan fortsætte driften efter kritiske begivenheder. I praksis vurderes, hvilke risici virksomheden er omgivet af, sandsynligheden for, at de vil opstå, samt hvilke konsekvenser det vil have for virksomheden. Fra eksempelvis strømnedbrud og vandskader til risikoen for, at andre virksomheder i området bryder i brand, eller at nøglemedarbejdere skifter job.
Boks:
Vi har talt med
• Keith Roberts, senior practice manager, StorageTek.
• Mogens Bechmann, Business Continuity Manager, Nord Data og dansk repræsentant i organisationen Business Continuity Institute.
• Karsten Fogh Ho-Lanng, nordisk research manager, IDC.
• Roberta J. Witty, analytiker, Gartner.
• Torben Juul Andersen, lektor på Center for Strategi og Globalisering samt Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, Copenhagen Business School.
• Margrethe Worsøe, administrerende direktør, Nord Data.
• Thomas Hegelund, Forlaget Thomsons direktør i Norden.
• Mogens Jensen, IT-Operations Manager, Saxo Bank.
• Morten Holck Jæger, administrerende direktør, Colt Telecom.