Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. november 2005.
Virksomheden Motto vil koncentrere sig om at distribuere Diddl-produkter.
Derfor arbejderMottos hovedkvarter i Hedehusene med ERP on demand.
Springmusen Diddl har fundet vej til de danske børneværelser i afskygninger, der spænder over brevpapir, tasker, krus og nøgleringe - og så naturligvis tøjmusen selv. Firmaet Motto er eneforhandler i Danmark, Sverige og Finland - og har hovedkvarter i Hedehusene, hvor kontorfunktionen for alle tre lande er blevet samlet.
I den forbindelse har Motto været på udkig efter et nyt ERP-system, der blandt andet kunne håndtere ordrer og regnskaber. Målet har været at finde en løsning, hvor Motto slipper for at stå for driften selv.
- Vi forsøger så vidt muligt at gøre os uafhængige af driften af vores it-systemer, som ikke er vores stærke side. Det skal bare virke. Og derfor er en online-løsning optimal for os, forklarer regnskabschef Brian Steffensen og tilføjer, at Mottos medarbejdere hidtil har arbejdet på et traditionelt økonomisystem. Og da det stod over for en opdatering, der ville betyde en udgift på 100.000 kroner for Diddl-forhandleren, valgte Motto at finde en ny leverandør. Efter møder med tre forskellige af slagsen, faldt valget på ServiceHosting A/S, der leverer det internetbaserede forretningssystem Microsoft Axapta online.
- Vi ville undgå at stå om fire år og skulle opdatere systemet igen - og modtage endnu en faktura på 100.000 kroner. Med en abonnementsløsning dukker der ikke pludselig nye uventede regninger op, lyder det fra Brian Steffensen om valget af et internetbaseret system, der samlet set er en anelse dyrere end det gamle. Til gengæld bliver systemet opdateret løbende, uden at Motto skal involveres i processen.
Ifølge Brian Steffensen har systemet været relativt let at gå til.
- Da det er et Microsoft-program er der flere funktioner, man genkender fra blandt andet Excel og Word - og det har gjort det nemmere at komme i gang med, lyder det fra Brian Steffensen, som til enhver tid selv kan oprette en ny Motto-bruger, hvis der kommer nye kræfter i folden.