Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 4. november 2005.
CTO er magasinet, hvor vi beskriver, hvor langt virksomhederne faktisk er nået på it-området. Det giver adskillige aha-oplevelser. Generelt er læren, at ting tager tid, og at teknologi udbredes langsommere, end denne verdens tekno-evangelister gerne vil have os til at tro.
Da vi i foråret i et tema om IP-telefoni satte os for at finde løsninger, hvor telefonien var integreret dybt ind i virksomhedernes it-systemer, viste det sig til vores overraskelse at være meget vanskeligt. Virksomhederne var startet med det basale og var i første omgang gået efter de lavthængende frugter: Besparelserne.
Nu er situationen ændret. I denne måneds tema beskriver vi firmaer, der har valgt teknologien for at udvide funktionerne i CRM-systemet, brugere, der benytter telefonerne som diktafoner og callcentre, der individualiserer deres tilbud.
Det kan måske være en trøst for de ivrige, at når teknologi bygger på virksomhedens grundlæggende behov, hviler den på et langt mere solidt fundament, end hvis man blot går efter det, der er smart.