Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. oktober 2005.
En fælles kampagne om digital borgerservice skal lokke borgerne til at gribe musen frem for telefonen, når de har brug for det offentlige. Ved kampagnens start stod det lige.
En fælleoffentlig kampagne om digital borgerservice skal flytte borgerne fra telefonen til nettet. En måling i august viste, at 42 procent af danskerne havde telefonen som førstevalg, når de skulle i kontakt med det offentlige. Andre 42 procent havde nettet som førstevalg.
Apropos telefoner burde det måske mane til eftertanke, at ufatteligt mange danskere på få år er blevet mobiltelefon- og sms-ekvilibrister. Også mange kvinder, der ikke er "early adopters" eller professionelle brugere af ny teknologi.
Et kvalificeret gæt på årsagen lyder, at mobilen er nyttig. Sms'er har stor nytteværdi, og derfor gider borgerne sætte sig ind i teknologien. Det samme viser dette eksempel fra sundhed.dk, som er med i den fællesoffentlige kampagne.
Ny tjeneste ti-dobler
digital signatur
Da sundhed.dk tirsdag den 13. september åbnede for adgang til danskernes egne sygehusjournaler i Landspatientregisteret tilbage fra 1977 om diagnoser, operationer, undersøgelser og behandlinger, var interessen så stor, at sundhed.dk gik i knæ i flere dage. Selv om serverkapaciteten hurtigt blev øget, var der alligevel problemer med at komme på portalen resten af ugen.
Antallet af unikke brugere på sundhedsportalen har i 2005 ligget på 110.000-120.000 om måneden. Det lavede adgangen til Landspatientregisteret, som virkelig interesserer danskerne, om på i september, hvor antallet nåede op på 209.000 brugere.
- Jeg synes, det viser, at det er godt at
have sundhedstjenesterne samlet et sted. Mange af de nye brugere fik nemlig øje
på andre tjenester på sundhed.dk. Vi oplevede også en firedobling af antallet af opslag i donorregistret og ti gange så mange opslag i medicinprofilen, fortæller Morten Elbæk Petersen, der er direktør for sundhed.dk.
Han mener også, at den store interesse for at se data om sig selv i Landspatientregistret viser, at folk sagtens kan finde ud af at bruge digital signatur, når bare tjenesten interesserer dem nok.
Ifølge trafikmålingerne skete der nemlig en ti-dobling i antallet af brugere, der loggede sig på sundhed.dk med digital signatur i perioden 12.-21. september.
Der kom samtidig 38.000 nye brugere til med digital signatur på sundhed.dk i perioden.
Den 3. oktober havde i alt 37.600 unikke brugere set oplysninger om sig selv i Landspatientregistret. Brugerne har tilsammen foretaget 300.000 forespørgsler i registret i de første tre uger, der har været adgang for borgerne.
Tidlige resultater
Effekten af den fællesoffentlige kampagne opgøres først endeligt til januar. Endnu er kampagnen kun halvvejs, og der er ikke indsamlet mange data undervejs.
En undtagelse er Jobnet, der gik i luften som den første af kampagnedeltagerne. Målet var en signifikant stigning i antal brugere, og det er allerede nået. Fra uge 31-34 til uge 35-38 er der for eksempel en stigning i antal unikke besøgende på 10 procent. Stigningen i antal CV-søgninger er 12 procent og 15 procent i antal læste CV'er.
Netborger.dk har også allerede kunnet måle en markant fremgang i antallet af elektroniske flyttemeddelelser, opgjort i forhold til samme måned sidste år.
Fra august sidste år til august i år - altså før kampagnestart - var stigningen på 31 procent.
Fra september sidste år til september i år - efter kampagnestart - var stigningen på 80 procent.