Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. oktober 2005.
Færre systemer og færre leverandører. Siemens AG konsoliderer på it-området og reducerer omkostningerne med 800 millioner euro - svarende til cirka seks milliarder kroner.
Fire milliarder euro - eller 29.847.200.000 danske kroner. Det beløb dækkede i 2002 over den totale it-udgift hos den globale koncern Siemens AG, der har hovedsæde i München, Tyskland. Men så fik danske Kenneth Lindstrøm, der er CIO for området applikationer i Siemens Corporate Information Office, til opgave at gennemføre en konsolidering på it-området. Det betød blandt andet en reducering af antallet af såvel systemer som leverandører.
Dengang opererede Siemens med 45 forskellige software-leverandører og arbejdede med 350 forskellige systemer alene fra en af leverandørerne - nemlig SAP. Ud over adskillige systemer fra de øvrige leverandører, arbejdede de 426.000 medarbejdere med en lang række egenudviklede systemer.
- Det var især tilfældet inden for CRM. På det område opgav vi at tælle, da vi kunne se, at vi havde mere end 1.000 forskellige systemer, lyder det fra danske Kenneth Lindstrøm, der har arbejdet i koncernen i 18 år.
Da "projekt it-konsolidering" tog sin begyndelse i 2003, var det med den opfattelse, at antallet af legacy systemer (egenudviklede software-løsninger) var vokset over 15 til 20 år. Men det viste sig, at de fleste legacy systemer var blevet udviklet inden for de seneste fem-seks år, fordi en bestemt funktionalitet, ikke indeholdt i standard SAP, var påkrævet i arbejdet med en specifik kunde eller kundegruppe eller produktionsenhed.
- I de tilfælde besluttede man ofte at lave en hurtig løsning i Java eller i et andet software-sprog. Men nu fokuserer vi på et standardsystem, hvor de forskellige værktøjer er til rådighed, siger Kenneth Lindstrøm fra Siemens, der har ændret fokus fra "best of breed" til "best of suite" - og anvender systemer fra samme produktfamilier, der primært er SAP og Microsoft.
Og det har ført til overordentlige besparelser, lyder det fra Kenneth Lindstrøm, der i forbindelse med årsafslutningen i oktober fik bevis for, at konsolideringen har medført en reducering på 800 millioner euro i de årlige it-omkostninger inklusiv net, infrastruktur og applikationer. Det svarer til cirka seks milliarder danske kroner.
En del af oprydningen - eller konsolideringen som Siemens kalder det - er foregået på hylden med SAP-systemer. Her er antallet blevet reduceret fra 350 til 239 systemer.
- Vi har gjort os umage med at harmonisere arbejdsprocesserne - vidende at vi kunne standardisere dele af SAP-systemet, siger den danske CIO, der i øjeblikket er i færd med at etablere en global SAP-portal for alle medarbejdere i koncernen. 120.000 brugere i Europa har pt. adgang til portalen, inden længe knyttes 45.000 medarbejdere i USA til portalen, der på længere sigt skal anvendes i flere dele af verden.
Med "single sign on", der sker ved hjælp af en adgangskode og et kort, der plugges i computeren, får den enkelte medarbejder adgang til netop de underliggende systemer og værktøjer, der matcher jobprofilen.
- Via portalen kan vi guide medarbejderen til de rette arbejdsprocesser - og dermed optimere arbejdsgangen, siger Kenneth Lindstrøm.
Et eksempel kunne være en kundechef, der arbejder på et tilbud til en kunde. For at lave sin kundeplan henter han typisk data om kunden via et CRM-system. Men han skal også bruge en produktbeskrivelse - den trækker han ud fra et PLM-system. Har han held med at sælge et produkt, skal han også have vished for, at det er muligt at levere produktet. Her bruger han et SCM-system. Derudover kan han få behov for at tjekke, om kunden tidligere har betalt sine regninger. Og her benytter han et debitor-system. Ofte vil de forskellige systemer være placeret i forskellige lande med forskellige brugerflader.
- Med al respekt for medarbejderne, så kan det være svært at arbejde i fire-fem forskellige systemer med forskellige adgangskoder og forskellige brugerflader. Derfor er portalen en optimering af vores arbejdsprocesser, fordi medarbejderne kan ledes til de rigtige systemer og værktøjer, siger Kenneth Lindstrøm, der tilføjer, at Siemens fortsat opererer med mange SAP-systemer - og derfor på sigt ønsker en yderligere reducering.
SAP-portalen er blot et element af flere i it-konsolideringen hos Siemens AG. Kenneth Lindstrøm nævner også et projekt i Finance and Controlling som et vigtigt element. Tidligere havde koncernen forskellige systemer i afdelingerne i de 19 lande. I dag anvendes samme system verden over, og det er samlet i centre i blandt andet i Madrid, Wien , Den Haag , Singapore og Atlanta.
- Ved at samle applikationerne i et center kan vi skabe synergi. Informationer og proces-definitioner deles, og vi sikrer, at tingene bliver lavet på samme måde i de forskellige afdelinger, forklarer Kenneth Lindstrøm og tilføjer, at Siemens også er i færd med at standardisere på indkøbsområdet med et standard SRM-system fra SAP.
Den totale indkøbsvolumen, der er på mere end 30 milliarder euro - eller cirka 224 milliarder danske kroner, skal samles i et system. Over de næste 12 måneder sker det på området for "indirect material", som blandt andet dækker rejser, fyldepenne og clips.
- Det skal sikre, at medarbejderne har adgang til masterdata på tværs af landegrænserne. Dermed ved indkøbsafdelingen præcist, hvad der bliver købt - og hvor. På den baggrund kan de for eksempel beslutte, om indkøbsaftalen skal anvendes flere steder eller måske ændres. På den måde kan man udnytte de volumeneffekter, man har som stor virksomheder - på en helt anden måde, siger Kenneth Lindstrøm.
Siemens' konsolidering på it-området vil naturligvis også betyde en rokade blandt medarbejderne. Men den danske CIO, der har base i München, forsikrer, at det aldrig har være målet af reducere antallet af medarbejdere. Hvis det ikke er muligt for den enkelte medarbejder at rykke med projektet, så forsøger Siemens at anvende kompetencerne andetsteds.
- De medarbejdere kommer typisk til at sidde i en funktion, hvor vi arbejder på at få vores it-løsninger tættere på forretningsprocessen. De har kompetencer som er meget vigtige for at danne bro mellem afdelingerne, forklarer Kenneth Lindstrøm.
Han forventer, at arbejdet med standardisering på it-området afsluttes i 2008.
Billedtekst:
oprydning Danske Kenneth Lindstrøm har arbejdet hos Siemens i 18 år. I dag er han CIO på området applikationer i Siemens Corporate Information Office - og har gennemført en omfattende konsolidering på it-området. Den har resulteret i en reducering af it-omkostningerne på cirka seks milliarder kroner.
Foto: Hans Juhl
Boks:
Siemens AG
Siemens AG har hovedkontor i München i Tyskland. Koncernen har 426.000 ansatte fordelt over 190 lande. Heraf er de 45.000 ansat i research og udvikling. Siemens opererer på 14 forskellige produktområder.
Virksomheden er mere end 150 år gammel og har en omsætning på 80 milliarder euro. 75 procent af omsætningen stammer dog fra produkter, der er yngre end fem år.