Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. oktober 2005.
SAP, Oracle og Microsoft er alle på vej med nye ERP-systemer, som bygger på en servicebaseret arkitektur, men det miljø er umodent, påpeger analytikere.
Alverdens it-chefer står over for flere trængsler på vejen frem mod en længe tiltrængt mere fleksibel ERP-platform, men de har til gengæld også udsigt til lavere priser.
Sådan lyder vurderingen fra to af markedets garvede ERP-analytikere, danskeren Bo Lykkegaard, der hos IDC har det europæiske ansvar for området, samt briten Nigel Montgomery fra AMR Research, som i mange år har været verdens førende ERP-analysehus.
Vurderingen sker på baggrund af, at flere af verdens største softwarehuse er i gang med udviklingen af ERP-systemer, der langt lettere kan tilpasses ændrede forhold internt og i omverdenen.
SAP kommer først på markedet med sit ERP-produkt, der bygger på, hvad der kaldes en serviceorienteret arkitektur (SOA). Begrebet dækker, at systemer sammensættes af en række grundkomponenter, som pr. automatik selv skal kunne trække på en række it-baserede tjenester (services) - egne som fremmede. Grundkomponenterne skal imidlertid også let kunne udskiftes og deres indbyrdes rækkefølge ændres, hvis behovet derfor opstår.
Ifølge SAP er fremtidens økonomisystem og de øvrige systemer færdige i 2007. I 2008 er Microsoft færdig med sit SOA-baserede system, og det samme er Oracle, der har købt konkurrenten Peoplesoft.
Men både IDC's Bo Lykkegaard og AMR's Nigel Montgomery gør opmærksom på, at SOA på mange punkter repræsenterer et umodent miljø, hvor der også mangler flere værktøjer inden for systemadministration.
- SOA vil give mange udfordringer for eksempel inden for sikkerhed. Der vil også kunne opstå flaskehalse i samspillet mellem de komponenter, der tilsammen udgør en forretningsproces, siger Bo Lykkegaard.
Nigel Montgomery hæfter sig især ved de udfordringer, som arkitekturen giver, når det gælder "compliance" - altså opfyldelsen af de krav om dokumentation, revisionsbarhed og risikoanalyser, som stilles via Sarbanes-Oxley loven, Basel II (for finanssektoren) og EU.
- Hvordan kan man bevise "compliance", når systemet kalder mange services, der hver især kan være ejet og "driftet" af en service-udbyder, spørger Nigel Montgomy.
SOA-satsningen hos SAP, Oracle og Microsoft vil skabe kraftige dønninger. Ifølge analysehuset IDC havde de tre selskaber tilsammen en ERP-markedsandel på 56 procent i Europa i 2004.
IDC's Bo Lykkegaard påpeger, at det tidsmæssige tætte sammenfald resulterer i en hård kamp om salg af nye licenser, og dermed et lavere prisniveau.
AMR's Nigel Montgomery siger ligeledes, at alle leverandørerne bliver nødt til at ændre deres licens- og prismodeller.
- Dette vil sandsynligvis resultere i lavere omkostninger over tid, tilføjer han.
Hos Microsoft skønner man også, at priserne vil falde.
- Vi konkurrerer med SAP og Oracle i den øverste del af mellemmarkedet, og de bliver nok tvunget til at sætte priserne lidt lavere, da vores priser er meget konkurrencedygtige, siger Klaus Holse Andersen, der har titlen Vice President for Business Solution.
Kunderne reagerer "vældig positivt" på SOA, oplyser han.
- Det, som de udtrykker størst nervøsitet over for, er om det man køber i dag også er supporteret i morgen, siger Klaus Holse Andersen.
Microsoft har selv oplevet problemer med afsætningen, da selskabets lovprisning af fremtidens komponentbaserede ERP-system med kodenavnet Project Green resulterede i usikkerhed. Nu tales der i stedet om en gradvis overgang til den nye arkitektur for kunderne på Navision, Axapta og Great Plains.
Men Oracle har elimineret årsagen til den nervøsitet hos sine kunder. Oracle gav for nylig en for branchen ganske usædvanlig garanti, nemlig en livslang support af de nuværende ERP-produkter, det vil sige Oracles egenudviklede samt Peoplesofts og J.D. Edwards (som Peoplesoft opkøbte).
Da Oracle-topchefen Charles Phillips, der med titlen President har overtaget en stor del af stifteren Larry Ellisons opgaver, i starten på ugen var i København, forklarede han løftet således over for Computerworld:
- Vi lyttede til kunderne.
Charles Phillips betegner imidlertid også kunderne, der kører videre på de nuværende systemer, som meget profitable kunder. Jo længere en kunde har brugt et system, jo færre opkald er der til den gratis support-linje, fortæller han.
- Løftet om livslang support repræsenterer en god test, der får os til at præstere bedst muligt med det nye, tilføjer Charles Phillips, der siger, at kunderne generelt set er positivt indstillet over for SOA.
Anderledes er opfattelsen i SAP-hovedkontoret i Waldorff ved Heidelbeg. Her beskriver danskeren Jim Hagemann Snabe en typisk kundereaktion, som en skræk over for at skulle skifte infrastruktur igen.
- De udviser en skepsis overfor, om man kan nå dertil, uden at skulle starte forfra, fortæller direktør Jim Hagemann Snabe, der har det globale ansvar for SAP's mange brancheløsninger.
Derfor satte SAP sig for med små skridt at bevise, at skiftet kan lade sig gøre, uden man kaster sig ud på det dybe vand. 20 kunder, der bruger den ældre version, R/3, blev i 2004 tilbudt ekstra funktionalitet via SOA-tjenester - noget af den funktionalitet som er i den p.t. nyeste generation mySAP.
- Inden årsskiftet ønskede yderligere 89 kunder at komme på. Alle projekter gik væsentligt bedre, end kunden havde forventet, og mange af dem blev færdige før tid. Tilbagemeldingen var, at det svarede til en almindelig opgradering, siger Jim Hagemann Snabe til Computerworld.
At it-cheferne i sidste ende vil vælge at gå helt over på de nye generationer af ERP, er de to analytikere, som Computerworld har talt med ikke i tvivl om, fordi der er behov for den fleksiblitet, som komponent- og service-arkitekturen gør mulig.
- Men få selskaber gør det fuldt ud, når det bliver muligt. De fleste vil starte med at få nyttige tillægsydelser til deres nuværende systemer, siger Nigel Montgomery fra AMR Research.
IDC's Bo Lykkegaard påpeger, at de første, der skifter, vil spare implemteringsomkostninger, idet leverandøren i denne fase selv stiller gratis resssourcer til rådighed for de vovemodige.
- Men flere virksomheder vil først for alvor påbegynde implementeringen omkring 2009-2010, lyder budet fra Bo Lykkegaard.
Boks:
Uenighed om 2004-markedsandele
Det er svært at få et præcist overblik over ERP-leverandørernes markedsandele, idet analysefirmaerne på dette - som på flere andre områder - kommer frem til forskellige tal. IDC og AMR Reseach peger dog begge på SAP som den absolut førende, når der måles på omsætningen. Ifølge IDC havde SAP i 2004 en markedsandel på 41 procent i Europa, mens AMR siger 40 pct. Der er enighed om, at Microsoft har tre procent, men uenighed om Oracle.
IDC oplyser at Oracle, inklusive Peoplesoft, har 11 procent, mens AMR har 12 pct. til Peoplesoft og 10 pct. til Oracle i Europa. Ifølge AMR har britiske Sage, der henvender sig til samme segment som Navision og Axapta, en markedsandel på fire procent, altså noget over Microsofts. AMR skønner, at den årlige vækst på det europæiske ERP-marked frem til udgangen af 2009 vil ligge på syv procent.
Billedtekst:
frygt for systemskift - Fra kunderne hørte vi en udpræget skepsis og frygt over for at skulle skifte arkitektur, siger Jim Hagemann Snabe, der har det globale ansvar for SAP's brancheløsninger.
Billedtekst:
livslang support - Løftet om livslang support repræsenterer en god test, der får os til at præstere bedst muligt med det nye, siger Oracle topchefen Charles Phillips.