Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
nr. 2 - konsulenthuse
Netcompany, der præsterede en omsætningsvækst på 70 procent i 2004, placerer sig på andenpladsen på listen over de dygtigste konsulenter. En del af forklaringen er, at konsulentfirmaet har gjort it-projekter til en kontrolleret proces.
Hvor langt er vi nået, hvor mange ressourcer har vi brugt, og hvad mangler vi, før projektet er fuldført? De tre spørgsmål er centrale i dagligdagen hos it-konsulentfirmaet Netcompany, der udvikler administrative it-løsninger baseret på Microsoft.NET og J2EE. Men endnu vigtigere er svarene.
- Vi har gjort det til en kontrolleret proces at lave it-løsninger. Selvom it-projekter er dynamiske, må de ikke blive ukontrollable. Derfor er det et krav, at vores medarbejdere hele tiden har styr på, hvor langt vi er i processen, og hvad der udestår, før projektet er færdigt. Det giver mulighed for at justere kursen i tide og en god troværdighed hos kunderne, lyder det fra Netcompanys administrerende direktør Carsten Gomard.
Han udnævner kontrol som et af kodeordene for it-konsulentfirmaet, der i 2004 præsterede en vækst i omsætningen på 70 procent til 52,3 millioner kroner.
fastholde kunderne
Netcompany har eksisteret i seks år, og lokalerne på Grønningen i København rummer i dag 67 medarbejdere, der leverer administrative it-løsninger til store og mellemstore virksomheder i Danmark. Kundekredsen består af flere end 50 virksomheder, blandt andre PFA Pension, Egmont, Udenrigsministeriet, 3F, Politiken, Storebælt,
Bon' a Parte, KMD, Nordea og SAS.
Ifølge Carsten Gomard skyldes it-konsulenthusets vækst i høj grad, at det er lykkedes at holde fast i kunderne.
- Der er it-virksomheder, der skifter kunderne ud lige så ofte, som de skifter skjorte. Vi har været dygtige til ikke at slide skjorten op. 85 procent af vores eksisterende kunder bliver hos os. Det giver et godt udgangspunkt for vækst. Samtidig lykkes det os at få godtaget 70 procent af de tilbud, vi afgiver, forklarer den administrerende direktør, der forventer en vækst på 15-20 procent i 2005.
Selvom Carsten Gomard fortsat holder fokus på en ekspansion i Danmark, er han ikke afvisende over for, at Netcompany en dag bevæger sig uden for landets grænser.
- Vi har absolut ikke nået Netcompany i dets endelige form. Men vi har fortsat vores primære fokus på det danske marked. Her står vi på spring for at nå det punkt, hvor vi er et af de it-konsulentfirmaer, der bliver spurgt, hver gang en dansk virksomhed skal investere i nye løsninger. Den plads skal vi gribe og fastholde, inden vi bevæger os uden for landets grænser, forklarer Carsten Gomard og fortsætter:
- Vi står ikke over for dramatiske ændringer. Der ligger et stort marked foran os i Danmark, så før vi begynder at satse på at ekspandere i udlandet, skal vi være større i Danmark. nAf Annette Sand
Hvor langt er vi nået, hvor mange ressourcer har vi brugt, og hvad mangler vi, før projektet er fuldført? De tre spørgsmål er centrale i dagligdagen hos it-konsulentfirmaet Netcompany, der udvikler administrative it-løsninger baseret på Microsoft.NET og J2EE. Men endnu vigtigere er svarene.
- Vi har gjort det til en kontrolleret proces at lave it-løsninger. Selvom it-projekter er dynamiske, må de ikke blive ukontrollable. Derfor er det et krav, at vores medarbejdere hele tiden har styr på, hvor langt vi er i processen, og hvad der udestår, før projektet er færdigt. Det giver mulighed for at justere kursen i tide og en god troværdighed hos kunderne, lyder det fra Netcompanys administrerende direktør Carsten Gomard.
Han udnævner kontrol som et af kodeordene for it-konsulentfirmaet, der i 2004 præsterede en vækst i omsætningen på 70 procent til 52,3 millioner kroner.
fastholde kunderne
Netcompany har eksisteret i seks år, og lokalerne på Grønningen i København rummer i dag 67 medarbejdere, der leverer administrative it-løsninger til store og mellemstore virksomheder i Danmark. Kundekredsen består af flere end 50 virksomheder, blandt andre PFA Pension, Egmont, Udenrigsministeriet, 3F, Politiken, Storebælt,
Bon' a Parte, KMD, Nordea og SAS.
Ifølge Carsten Gomard skyldes it-konsulenthusets vækst i høj grad, at det er lykkedes at holde fast i kunderne.
- Der er it-virksomheder, der skifter kunderne ud lige så ofte, som de skifter skjorte. Vi har været dygtige til ikke at slide skjorten op. 85 procent af vores eksisterende kunder bliver hos os. Det giver et godt udgangspunkt for vækst. Samtidig lykkes det os at få godtaget 70 procent af de tilbud, vi afgiver, forklarer den administrerende direktør, der forventer en vækst på 15-20 procent i 2005.
Selvom Carsten Gomard fortsat holder fokus på en ekspansion i Danmark, er han ikke afvisende over for, at Netcompany en dag bevæger sig uden for landets grænser.
- Vi har absolut ikke nået Netcompany i dets endelige form. Men vi har fortsat vores primære fokus på det danske marked. Her står vi på spring for at nå det punkt, hvor vi er et af de it-konsulentfirmaer, der bliver spurgt, hver gang en dansk virksomhed skal investere i nye løsninger. Den plads skal vi gribe og fastholde, inden vi bevæger os uden for landets grænser, forklarer Carsten Gomard og fortsætter:
- Vi står ikke over for dramatiske ændringer. Der ligger et stort marked foran os i Danmark, så før vi begynder at satse på at ekspandere i udlandet, skal vi være større i Danmark.
Billedtekst:
Vi har gjort det til en kontrolleret proces at lave it-løsninger, siger Carsten Gomard, administrerende direktør, Netcompany.
Foto: Torben Klint