Kodeordet er kontrol

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.


nr. 2 - konsulenthuse
Netcompany, der præsterede en omsætningsvækst på 70 procent i 2004, placerer sig på andenpladsen på listen over de dygtigste konsulenter. En del af forklaringen er, at konsulentfirmaet har gjort it-projekter til en kontrolleret proces.

Hvor langt er vi nået, hvor mange ressourcer har vi brugt, og hvad mangler vi, før projektet er fuldført? De tre spørgsmål er centrale i dagligdagen hos it-konsulentfirmaet Netcompany, der udvikler administrative it-løsninger baseret på Microsoft.NET og J2EE. Men endnu vigtigere er svarene.
- Vi har gjort det til en kontrolleret proces at lave it-løsninger. Selvom it-projekter er dynamiske, må de ikke blive ukontrollable. Derfor er det et krav, at vores medarbejdere hele tiden har styr på, hvor langt vi er i processen, og hvad der udestår, før projektet er færdigt. Det giver mulighed for at justere kursen i tide og en god troværdighed hos kunderne, lyder det fra Netcompanys administrerende direktør Carsten Gomard.
Han udnævner kontrol som et af kodeordene for it-konsulentfirmaet, der i 2004 præsterede en vækst i omsætningen på 70 procent til 52,3 millioner kroner.
fastholde kunderne
Netcompany har eksisteret i seks år, og lokalerne på Grønningen i København rummer i dag 67 medarbejdere, der leverer administrative it-løsninger til store og mellemstore virksomheder i Danmark. Kundekredsen består af flere end 50 virksomheder, blandt andre PFA Pension, Egmont, Udenrigsministeriet, 3F, Politiken, Storebælt,
Bon' a Parte, KMD, Nordea og SAS.
Ifølge Carsten Gomard skyldes it-konsulenthusets vækst i høj grad, at det er lykkedes at holde fast i kunderne.
- Der er it-virksomheder, der skifter kunderne ud lige så ofte, som de skifter skjorte. Vi har været dygtige til ikke at slide skjorten op. 85 procent af vores eksisterende kunder bliver hos os. Det giver et godt udgangspunkt for vækst. Samtidig lykkes det os at få godtaget 70 procent af de tilbud, vi afgiver, forklarer den administrerende direktør, der forventer en vækst på 15-20 procent i 2005.
Selvom Carsten Gomard fortsat holder fokus på en ekspansion i Danmark, er han ikke afvisende over for, at Netcompany en dag bevæger sig uden for landets grænser.
- Vi har absolut ikke nået Netcompany i dets endelige form. Men vi har fortsat vores primære fokus på det danske marked. Her står vi på spring for at nå det punkt, hvor vi er et af de it-konsulentfirmaer, der bliver spurgt, hver gang en dansk virksomhed skal investere i nye løsninger. Den plads skal vi gribe og fastholde, inden vi bevæger os uden for landets grænser, forklarer Carsten Gomard og fortsætter:
- Vi står ikke over for dramatiske ændringer. Der ligger et stort marked foran os i Danmark, så før vi begynder at satse på at ekspandere i udlandet, skal vi være større i Danmark. nAf Annette Sand
Hvor langt er vi nået, hvor mange ressourcer har vi brugt, og hvad mangler vi, før projektet er fuldført? De tre spørgsmål er centrale i dagligdagen hos it-konsulentfirmaet Netcompany, der udvikler administrative it-løsninger baseret på Microsoft.NET og J2EE. Men endnu vigtigere er svarene.
- Vi har gjort det til en kontrolleret proces at lave it-løsninger. Selvom it-projekter er dynamiske, må de ikke blive ukontrollable. Derfor er det et krav, at vores medarbejdere hele tiden har styr på, hvor langt vi er i processen, og hvad der udestår, før projektet er færdigt. Det giver mulighed for at justere kursen i tide og en god troværdighed hos kunderne, lyder det fra Netcompanys administrerende direktør Carsten Gomard.
Han udnævner kontrol som et af kodeordene for it-konsulentfirmaet, der i 2004 præsterede en vækst i omsætningen på 70 procent til 52,3 millioner kroner.
fastholde kunderne
Netcompany har eksisteret i seks år, og lokalerne på Grønningen i København rummer i dag 67 medarbejdere, der leverer administrative it-løsninger til store og mellemstore virksomheder i Danmark. Kundekredsen består af flere end 50 virksomheder, blandt andre PFA Pension, Egmont, Udenrigsministeriet, 3F, Politiken, Storebælt,
Bon' a Parte, KMD, Nordea og SAS.
Ifølge Carsten Gomard skyldes it-konsulenthusets vækst i høj grad, at det er lykkedes at holde fast i kunderne.
- Der er it-virksomheder, der skifter kunderne ud lige så ofte, som de skifter skjorte. Vi har været dygtige til ikke at slide skjorten op. 85 procent af vores eksisterende kunder bliver hos os. Det giver et godt udgangspunkt for vækst. Samtidig lykkes det os at få godtaget 70 procent af de tilbud, vi afgiver, forklarer den administrerende direktør, der forventer en vækst på 15-20 procent i 2005.
Selvom Carsten Gomard fortsat holder fokus på en ekspansion i Danmark, er han ikke afvisende over for, at Netcompany en dag bevæger sig uden for landets grænser.
- Vi har absolut ikke nået Netcompany i dets endelige form. Men vi har fortsat vores primære fokus på det danske marked. Her står vi på spring for at nå det punkt, hvor vi er et af de it-konsulentfirmaer, der bliver spurgt, hver gang en dansk virksomhed skal investere i nye løsninger. Den plads skal vi gribe og fastholde, inden vi bevæger os uden for landets grænser, forklarer Carsten Gomard og fortsætter:
- Vi står ikke over for dramatiske ændringer. Der ligger et stort marked foran os i Danmark, så før vi begynder at satse på at ekspandere i udlandet, skal vi være større i Danmark.

Billedtekst:
Vi har gjort det til en kontrolleret proces at lave it-løsninger, siger Carsten Gomard, administrerende direktør, Netcompany.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere