Computerworld spørger:Hvad er vigtigt hos en it-leverandør - og hvem gør det rigtigt? Deltag og vind B&O-udstyr.

Kundesupport er nerven

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.


dygtigste - sværvægt Telmore rundede i 2004 en omsætning på 628 millioner kroner og placerer sig som Top 100's dygtigste sværvægter. Forklaringen skal findes i kundesupporten.

Det begyndte i stuen i en lejlighed i Valby, hvor ideen til Telmore-konceptet blev udviklet og sat i søen. I dag er medarbejderstaben vokset fra tre til 80 ansatte på 1.200 kvadratmeter i Høje Taastrup.
Teleselskabet kan fejre sin femårs fødselsdag i oktober og kigge tilbage på 2004 som det år, hvor omsætningen nåede op over en halv milliard til 628 millioner kroner.
Den administrerende direktør, Allan Christiansen, er ikke i tvivl om, hvor man skal kigge for at finde forklaringen på, at en lille virksomhed med 80 ansatte kan begå sig blandt de store. At Telmore er blevet opkøbt af TDC har ikke været en afgørende milepæl, der har påvirket teleselskabet.
Han peger i stedet på de 35 unge mennesker, der sidder i kundesupport, hvor de tager imod opkald, e-mails og chatter med kunder, der har spørgsmål til blandt andet mobiltjenester og abonnement.
- Vi bruger ikke tiden på at kigge på konkurrenterne og måle markedsandele. Vores klare mål er en kundetilfredshed på 90 procent, siger Allan Christiansen.
tilfredse kunder
I Gallups nyeste målinger er Telmore det teleselskab, der har de mest tilfredse mobilkunder. I aldersgruppen 20- til 28-årige er hele 94 procent af kunderne tilfredse. Derudover er Telmores kundesupport af Børsen og Magasinet Mobil kåret til landets bedste.
- Vores medarbejdere er ikke specialiserede i forskellige retninger. Alle skal kunne betjene alle slags kunder - såvel erhverv som privat, siger Allan Christiansen og tilføjer, at det giver mulighed for hurtig betjening og korte svartider.
Når Telmore netop kalder kundesupporten for virksomhedens krumtap, er det også her, der investeres mange kræfter blandt andet i at udvikle medarbejderne.
- Vi har mange unge medarbejdere først i 20'erne. Mange af dem er midt i en proces, hvor de ikke helt ved, hvor de er på vej hen. Derfor forsøger vi at give dem mulighed for at prøve forskellige ting af, siger Allan Christiansen.
tilskud til uddannelse
Telmore har oprettet en "learn more"-pulje, hvor medarbejderne kan søge om tilskud for eksempel til en merkonom-uddannelse eller en HD. Men der er også eksempler på, at en medarbejder har fået hjælp til at uddanne sig til massør.
- Vi tror på, at vi på den måde får et mere engageret team. Og samtidig får vi ry for at være en arbejdsplads, hvor man som medarbejder har mulighed for at udvikle sig. Og det er meget positivt for os, mener direktøren, der lægger vægt på et uformelt miljø, som et bordfodboldspil og mange firmafester er med til at sikre. Telmore lægger også vægt på, at medarbejderne skal have indsigt i virksomhedens planer. Medarbejderne skal kende fremtidsplanerne og vide, hvor Telmore står på scoretavlen.
- Dermed løber vi måske en risiko for, at konkurrenterne bliver bekendte med ømtålelige oplysninger. Men det er min erfaring, at det betaler sig at løbe den risiko. Vores medarbejdere er alle drevet af et konkurrencegen, og det giver ekstra energi, at de ved, hvor vi står, forklarer Allan Christiansen.
Telmore har kastet sig over en ny udfordring - erhvervskunderne. I 2005 har teleselskabet brugt kræfter på at markedsføre sig over for de små erhvervsdrivende.
- Men vi er ikke i mål endnu. Vi har haft kontakt med flere små erhvervsdrivende for at få nogle tilbagemeldinger på, hvordan vi målretter vores produkt bedre til dem. Og det arbejder vi med at udvikle, lyder det fra direktøren.

Billedtekst:
Telmores administrerende direktør, Allan
Christiansen, er ikke i tvivl om, at det er i kundesupporten, man skal finde forklaringen på, at den lille virksomhed kan begå sig blandt de store. Foto: Torben Klint

Boks:
Hvem er sværvægterne?
Omsætning mellem halv og hel milliard Computerworld kårer for første gang Danmarks dygtigste it-sværvægter. Vi har sammenlignet de virksomheder, der omsætter for mellem en halv og en hel milliard kroner og kårer her den dygtigste blandt dem.
På side 18 kårer vi årets supersværvægter, som er virksomheder, der omsætter for over en milliard kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere