Derfor crasher lufthavne og it-systemer:Opdatering fra Crowdstrike har ramt Microsofts systemer i hele verden

Regler sat i spil

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. september 2005.


Specialeskriverne
Hvad skriver de studerende på de højere it-uddannelser om i deres specialer? Computerworld taler med studerende om indhold og anvendelse af deres specialer.
speciale
Anders Højsted skriver speciale om The Big Game, concept and test methods

En censors bemærkning ved eksamensbordet satte gang i opgave om test af computerspil.

Forfattere:
Anders Højsted (billedet), 32 år, studerer design, medie og kommunikation og Stein Llanus, 30 år, studerer medieteknologi og spil begge på IT-universitetet.

Skriver om:
The Big Game, concept and test methods:
- Vi vil lave en række test, der illustrerer, om et konceptdokument holder, og om det giver mening. Man bruger et konceptdokument, når man designer computerspil. Det er ikke et teknisk dokument, men snarere som et manuskript til en film. Konceptdokumentet beskriver, hvilke regler der er, hvordan forløbet skal være og præsenterer historien i grove træk.

Med andre ord:
- Forestil dig en arkitekttegning over en bygning: Før man overhovedet ville overveje at bygge den, er der forskellige udregninger, som først skal stemme. På samme måde stiller vi en række testmetoder op, der viser, hvorvidt det her koncept kan blive til et godt computerspil eller ej. Formålet med specialet er at undersøge, hvordan man kan teste spilkoncepter ved hjælp af analoge metoder, før man begynder produktionen af en demo.

Hvordan gør I det?
- Først deler vi konceptdokumentet op i små dele og opstiller regler, der skal være overholdt for at spillet har potentiale. Regler skal være logiske og entydige, de må ikke være selvmodsigende. Computeren går i kludder, hvis der er selvmodsigelser - på samme måde er det med regler. Efter opsætningen af reglerne tester vi.

Hvilken måde tester I på?
- For eksempel ved hjælp af legoklodser, der er perfekte til opbygning af baner, da de ligeså hurtigt, de rives ned, kan bygges op igen. Med baneopbygningen kan man se, om de mål, der er beskrevet i konceptdokumentet, vil kunne fungere i virkeligheden. En anden test, vi bruger, er rollespil til at teste interaktionen i spillet på. Stemmer beskrivelsen af karaktererne i konceptdokumentet overens med virkeligheden?

Hvordan fik I ideen?
- Den udsprang, da vi var til eksamen i spildesign. Vores censor spurgte, om vi havde overvejet at teste spillet som et brætspil, og den ide videreudviklede vi. Hvorfor skulle man egentlig ikke kunne gøre det? Det er en mere struktureret tilgang til test af spil og meget basal.

Hvorfor mener I, at der er brug for denne test?
- For det første er det utroligt dyrt at producere computerspil, og de store udgifter ligger i det tidlige stadium nemlig allerede ved udviklingen af prototypen. Vores speciale ville kunne hjælpe branchen til at kreere ‘skudsikre' spil. Ved at vurdere konceptet og foretage ændringer i den tidligste del af fasen inden påbegyndelsen af prototypen undgår man en masse dårlige spil.

Har I overvejet anden brug af specialet?
- Ja. Det er også tænkt som en hjælp til, hvordan man kan udvikle spil fra bunden. Spillebranchen er desværre en branche, hvor der bliver stjålet med arme og ben, man laver for eksempel en film om til et computerspil og håber på succes, fordi filmen var et hit. Det er synd, fordi det burde være med spil som med historier. De bedste stammer fra inspirationen hentet fra hverdagen. Faktisk burde enhver dygtig spiludvikler kunne få et godt spil ud af dagens avis.

Hvad vil I lave i fremiden?
- Arbejde som spildesigner, som er med til at udklække historier eller også som level-designer, som er den person, der designer baner til spil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere