Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. september 2005.
Måske udelukkes IBM's udbredte database DB2 fra at kunne bruges til Oracles fremtidige ERP-system. Afgørelsen, som kunderne får indflydelse på, falder tidligst om et halvt år.
San Francisco: Oracle, der er godt i gang med at fortrænge IBM som verdens største leverandør af tunge databaser, holder konkurrenten på pinebænken når det gælder fremtiden for IBM DB2-databasen i Oracles nye univers.
Oracles opkøb af firmaer som Peoplesoft inklusive J.D. Edwards, Retek og Siebel er en trussel for verdens største it-selskab, idet mange af disse firmaers kunder netop bruger IBM's relationelle database.
Også Siebels relativt nye og succesrige online CRM-tjeneste (Customer Relationship Management) afvikles udelukkende på DB2, men vil uden videre kunne flyttes.
Det er Oracles Project Fusion, der udgør truslen for IBM. Projektet går kort sagt ud på at skabe Oracles fremtidige ERP-platform. Det store spørgsmål bliver, om fremtidens ERP-platform udelukkende vil supportere Oracles egen database.
- Vi gør ting med vores database, som ingen andre kan, så det handler også om, hvad man må opgive, hvis man understøtter flere databaseplatforme, sagde Oracle-topchefen Charles Phillips på et pressemøde under Oracle OpenWorld-konferencen, der startede mandag i San Francisco med 35.000 deltagere.
Project Fusion baseres ifølge Oracle på det bedste fra alle produkter - ERP som de kundevendte CRM. De første mindre dele kommer på markedet i 2007, mens de større elementer, såsom økonomistyringen og Human Resources, først kommer i 2008.
Beslutningen om, hvorvidt DB2 kommer ind i varmen, er dog ikke Oracles alene. Ifølge Charles Phillips er der nedsat et såkaldt Fusion Strategy-råd, hvor nøglekunder har sæde, og hvor vurderingen fra mange andre kunder inddrages. Phillips skønner, at beslutningen vil blive truffet om seks til ni måneder.
Boks:
Oracle lover livstids-support
til ERP-kunder
San Francisco: Med et hug sætter Oracle en stopper for mange af de spekulationer om fremtiden, som kunder i de opkøbte ERP-selskaber måtte have.
Charles Phillips, President for Oracle, lover livslang support til alle kunder, der er kommet til via opkøb. Det drejer sig først og fremmest om kunder, der bruger ERP fra PeopleSoft, J.D. Edwards og Retek.
Oracles løfte om livslang support, som blev givet på Oracle OpenWorld-konferencen i San Francisco, kan medvirke til at gøre livet sværere for konkurrenter som Microsoft og SAP, der begge fisker i rørt vande og giver attraktive tilbud til kunder fra de opkøbte selskaber.
Det opsigtsvækkende garanti-udspil fra Oracles side er imidlertid skæmmet af en alvorlig mangel. Kunderne får intet at vide om, hvad de årlige fornyelser af garantien koster.
- Vi er endnu ikke klar med priserne for lifetime support, sagde Charles Phillips på en pressekonference mandag eftermiddag.
- Men jeg forventer ikke, at det nye tilbud vil resultere i dramatiske ændringer, sagde Phillips og henviste til, at langt den overvejende del af kunderne altid har foretrukket at udnytte mulighederne i en opgradering. Løftet er henvendt til de 10-15 procent af kunderne, som typisk foretrækker at forblive på en gammel platform.