Internet-trafik forudsiger salget

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 3. juni 2005.


Andet kig
Computerworld har tidligere under mærket Første kig bragt førstehåndsvurderinger af ny teknologi. Med andet kig ser vi på, hvordan det er gået de virksomheder, der har taget den nye teknologi i brug. Computerworld beskrev for næsten tre år siden, hvordan it-distributøren EET på halvanden måned havde etableret et business intelligence-system, der var skræddersyet til selskabets behov. Her er historien om, hvad der er sket siden.

Den største udvikling i it-distributøren EET's danskudviklede business intelligence-system er, at det nu integrerer informationer om, hvad kunderne søger efter på webstedet, hvilket viser sig at sige en del om næste uges salg.

Af Jesper Troelstrup
I denne måned vender vi tilbage til it-distibutøren EET, som midt i juni 2002 fortalte, hvordan de havde etableret et business intelligence-system på halvanden måned. Det havde de gjort ved at fravælge store forkromede systemer, der kan alt, for i stedet at gå efter en løsning, der først og fremmest kunne informere om, hvad der var solgt til hvem og hvornår i hvert af de otte lande, selskabet på det tidspunkt opererede i. Det blev gjort med en løsning fra det danske selskab Acinta, som ikke etablerer et egentligt datawarehouse, men som arbejder med en SQL-generator, som henter informationerne ud af en replikation af det eksisterende forretningssystem.
Nu vil vi gerne høre, hvordan en sådan forholdsvis begrænset, skræddersyet løsning har klaret sig i de ændringer, som nødvendigvis må komme over en periode på tre år.
Ændringerne i form af tilføjelser af nye områder er gået gnidningsfrit.
- Vi startede i Tyskland for et par år siden, og det var "plug-and-play" at tilføje et nyt land. Sidste år i oktober købte EET en mindre svensk distributør, og de var fuldt integreret i Navision-forretningssystemet efter 14 dage og dermed også i business intelligence-løsningen, fortæller økonomidirektør Jan Holmetoft Iversen fra EET.

Den store ændring i anvendelsen af business intelligence-løsningen viser sig at ligge i den rolle, som internettet er kommet til at spille.
EET har oplevet en støt stigning i indkøb via nettet fra forhandlernes side de seneste år, men siden årsskiftet er sket yderligere en markant stigning. Samtidig med stigningen har der vist sig et mønster i aktiviteterne på nettet, som gør det relevant at lade informationer som disse indgå i business intelligence-systemet.
- Det viser sig, at de produkt-søgninger, som forhandlerne foretager i denne uge, siger en hel del om, hvad der bliver solgt i næste uge. Det bliver muligt at bruge oplysninger om trafikken på vores websted til at sælge mere af det, kunderne gerne vil have, siger Jan Holmetoft Iversen.
Salgscheferne har hurtigt indset værdien i et system, der kombinerer data om, hvilke varer blandt de 100.000 numre i EET's katalog, de besøgende på nettet klikker på, med informationer om, hvad der er i ordrer, og hvad der er på lager. Det medfører, at flere og flere benytter systemet, og at der bliver lavet flere forespørgsler.
- Systemet blev oprindeligt lagt i hænderne på mig som økonomi-direktør, fordi det blev opfattet som forretningsunderstøttede. Men når det i den senere tid undtagelsesvis er sket, at rapporterne har været forsinket, er det gået op for os, at det ikke er sekundært længere, siger Jan Holmetoft Iversen.
Informationerne trækkes i form af en række forud definerede standardrapporter, og hidtil er disse blevet genereret centralt - af Jan Holmetoft Iversen, som så har sendt dem ud typisk om morgenen efter nattens kørsler. Der har et stykke tid været behov for at køre disse rapporter decentralt.
- Der er en række fordele ved at arbejde med et mindre udviklingshus som Acinta, blandt andet har de virkelig fokuseret på vores løsning. Svagheden kan være, at man ind imellem kommer til at vente på nye faciliteter. Nu har de lovet, at de decentrale funktioner, vi efterspørger, kommer med den nye version 3.0 til sommer, siger Jan Holmetoft Iversen.
Acinta-løsningen bygger på anvendelse af den overskydende serverkapacitet, som en mindre virksomhed som EET typisk har til rådighed. Det medfører, at et større antal komplicerede søgninger i business intelligence-systemet potentielt kunne blokere systemet. Dette vil blive modgået ved at begrænse kompleksitetsniveauet på de standardrapporter, brugerne kommer til at kunne trække. Rammerne vil stadig blive lagt centralt.
Yderligere vil den kommende version indeholde en række nye muligheder for at vise informationerne med grafer og diagrammer. Tidligere begrænsede EET's anvendelse til de væsentligste funktioner. Nu vil man gerne mere.
- Et system som dette bør følge med udviklingsmæssigt, og nu vil vi gerne have flere lækre grafer. Oprindeligt ønskede vi at holde det så simpelt som muligt. Nu ønsker vi at trække mere information for at inkorporere det i salgsarbejdet, og forhåbentlig kan vi fastholde enkeltheden i systemet, siger Jan Holmetoft Iversen.

Billedtekst:
gnidningsfrit - Vi startede i Tyskland for et par år siden, og det var "plug-and-play" at tilføje et nyt land, fortæller økonomidirektør Jan Holmetoft Iversen, EET.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere