Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. april 2005.
3g-telefoni 2005 spås som året, hvor 3G får dansk gennembrud. Teleselskaber og mobilproducenter står parat til at skubbe på udbredelsen, mens erhvervslivet forsøger at finde ud af, om 3G er den teknologi, der skal gøre drømmen om den mobile medarbejder til virkelighed.
Tredjegenerations mobiltelefoni (3G) stårforan et dansk gennembrud i år, hvor TDC og TeliaSonera følger i mobilselskabet 3's fodspor og tænder for deres 3G-netværk. Nye teknologier giver mulighed for, at der kan skrues op for hastigheden på 3G-netværkene, hvilket gør 3G endnu mere interessant for erhvervslivet.
Fremover får du ikke lov til at spilde tiden, når der opstår pauser i den konference, du deltager i, eller når tiden skal slås ihjel i lufthavnen.
Uanset om dit foretrukne apparat er håndholdt - en PDA, mobiltelefon eller smartphone - eller en bærbar computer, så vil tredjegenerations mobilnetværk inden for et års tid effektivt ændre den måde, din virksomhed driver forretning på.
Hvis du for eksempel er på kundebesøg og opdager, at du mangler oplysninger om kundens leveringsbetingelser eller lignende, så er det ikke noget problem. Du tænder bare mobilen eller den bærbare og kobler dig på virksomhedens servere. Her får du direkte adgang til de nødvendige applikationer og kan hente kundens data frem på apparatet, uanset hvor du opholder dig.
Du kan også læse dine e-mails og deltage i projektgrupper, selv om du er på farten. Det er ikke engang sikkert, dine kolleger opdager, at du er væk, medmindre de ligefrem opsøger dig personligt på dit (tomme) kontor.
Det har de seneste fem til ti
år været udstyrsproducenters, mobiloperatørers og indholdsleverandørers store løfte til erhvervslivet, når 3G-mobilnetværk blev realiseret.
Men 3G-visionen har langt fra materialiseret sig endnu. I stedet har virksomhederne måttet leve med langsomme dataoverførselshastigheder på mobiltelefoner. Med den såkaldte højhastigheds mobilteknologi General Packet Radio Service (GPRS), som findes i næsten alle GSM-mobiltelefoner, kan man teoretisk nå op på en hastighed på 115 kbit/s, men i praksis foregår dataoverførslen med cirka 30-40 kbit/s.
Altså hastigheder, som selv det gamle modem hjemme i skuffen kan give baghjul, og som gør download af e-mails på mobiltelefonen til en særdeles langsommelig affære.
Men nu er der grøde på 3G-området, og 2005 tegner til at blive lidt af et gennembrudsår. Mobilselskabet 3 tændte i efteråret 2003 for det første danske 3G-mobilnetværk, og efter en stille begyndelse har stadig flere fået øjnene op for, at 3G-teknologien kan være med til at transformere begrebet den mobile medarbejder fra buzzword til realitet. I slutningen af 2003 havde 3 i alt 3.425 kunder, i slutningen af juni 2004 i alt 50.359 kunder, og ved udgangen af 2004 rundede mobilselskabet 124.647 kunder.
På 3's 3G-netværk kan private og virksomheder i øjeblikket overføre data med hastigheder mellem 300 og 400 kbit/s, hvilket stort set svarer til de hastigheder, som for to-tre år siden fik kunderne til at strømme til internet- og teleselskaber for at få fingrene i en ADSL-forbindelse.
Den hastighed skruer 3 dog snart i vejret, da Danmarks foreløbig eneste 3G-operatør inden årets udgang opgraderer sit net til den såkaldte HSDPA-teknologi (High Speed Downlink Packet Access). Det betyder, at nettet går fra at kunne bære maksimalt 384 kbit/s til at kunne bære to Mbit/s.
Mobilselskabet 3 får snart selskab på 3G-markedet, da både TeliaSonera og TDC har meldt ud, at de tænder for danske 3G-netværk inden årets udgang. Den øgede 3G-hastighed og nye spillere på markedet får stor betydning for udviklingen af det danske 3G-marked, vurderer Knud Erik Skouby, professor på Center for Tele-Information på Danmarks Teknologiske Universitet (DTU).
- Det betyder sandsynligvis, at antallet af 3G-abonnenter øges markant, da TDC og TeliaSoneras indtræden vil give markedet et spark. Samtidig øges 3G-dækningen markant, og hurtigere forbindelser gør 3G langt mere interessant for erhvervslivet, siger Knud Erik Skouby.
På udstyrssiden er opbakningen til 3G-teknologien også blevet markant forbedret i den seneste tid. Eksempelvis skiftede den finske mobilgigant Nokia i den forløbne uge en tidligere lidt tilbageholdende holdning over for 3G ud med en markant støtteerklæring.
Selskabets topchef, Jorma Ollila, afslørede i den svenske avis Dagens Industri, at selskabet i år vil introducere ti nye 3G-mobiltelefoner. Det skyldes, at Nokia forventer, at antallet af 3G-abonnementer på verdensplan vil vokse eksplosivt fra 16 millioner ved udgangen af 2004 til op imod 70 millioner ved årets udgang.
Samtidig forventer Ollila, at 3G bliver et af de områder, som skal bære den generelle mobilvækst frem i de kommende år. For at virksomheden skal få fuldt udbytte af 3G-teknologien, er det nødvendigt, at det rent faktisk bliver muligt at koble sig på virksomhedens servere og køre applikationerne på mobilen uden nedbrud. Det har skabt grobund for en niche for it-virksomheder, der blandt andet specialiserer sig i at få integrationen mellem virksomhedens it-systemer og mobilen til at køre gnidningsfrit.
Et af de selskaber er københavnske Installers, der har et tæt samarbejde med mobilselskabet 3. Her melder administrerende direktør Jesper Johansen om en stigende, men langt fra overvældende interesse for 3G-integration.
- Antallet af kunder, som kontakter os for at få adgang til forretningskritiske applikationer på 3G-mobilen, vokser dog, og vi forventer os meget af markedet fremover, siger han.
Før virksomheden løber ud og køber en række 3G-telefoner og abonnementer, er det en god idé at se nærmere på de teknologier, som i dag udfordrer 3G-markedet.
- 3G angribes primært på to fronter: Opgraderede GSM-netværk og trådløse teknologier som WiFi og Wimax, hvilket er med til at give 3G en lidt vanskeligere gang på jorden, end vi forestillede os for ti år siden, siger Knud Erik Skouby.
Trådløse lokalnetværk, de såkaldte hotspots, skyder op blandt andet på hoteller, tankstationer og i lufthavne verden over og tilbyder forretningsmanden adgang til nettet og dermed indirekte virksomhedens it-systemer. Det betyder, at 3G så at sige bliver overflødigt på mange af de steder, hvor forretningsmanden traditionelt opholder sig, når han er ude at rejse.
- 3G har dog den store fordel, at du slipper for at skulle betale abonnement og logge dig på netværket, hver gang du ankommer til et nyt sted. Det giver jo ofte problemer i praksis, når man skal koble sig på hotspot, siger Knud Erik Skouby.
Den anden udfordring er opgraderede GSM-netværk, nærmere bestemt EDGE-teknologien, der sætter datahastigheden på de eksisterende GSM-mobilnet kraftigt i vejret i
forhold til den eksisterende GPRS-teknologi.
- EDGE giver de samme hastigheder, som nuværende 3G-netværk kører med, men den trussel bliver elimineret, hvis hastigheden skrues op på 3G-netværkene med nye 3G-teknologier, siger han.
En af 3G-teknologiens helt store fordele er, at man kan bruge telefonen som et højha-
stighedsmodem til den bærbare pc. Det kan, når 3G-netværkene er fuldt udbyggede, gøre forretningsrejsende og feltarbejdere lige så produktive som enhver anden kontormedarbejer. De bliver uafhængige af hotspot-zoner og andre opkoblingssteder til nettet, som er begrænset til et bestemt sted, og bliver i sandhed mobile medarbejdere - i hvert fald så længe, hverken mobilen eller den bærbare løber tør for batteri.
Billedtekst:
- Antallet af 3G-abonnenter vil sandsynligvis øges markant, da TDC og TeliaSoneras indtræden vil give markedet et spark, siger Knud Erik Skouby, professor på Center for Tele-Information på Danmarks Teknologiske Universitet (DTU).
Foto: Torben Klint