Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. januar 2005.
I 2008 vil danske virksomheder lægge op mod en halv milliard kroner hos offshore outsourcingselskaber.
Danske it-leverandører med større udviklingsafdelinger bliver nødt til selv at opbygge offshore udviklingscentre eller indgå nære offshore-partnerskaber. Ellers kan de ikke klare sig i konkurrencen.
Sådan lød vurderingen fra IDC-analytikeren Mette Ahorlu, da hun i tirsdags orienterede om offshore-outsourcing på konferencen IDC Directions i København.
Ifølge Mette Ahorlu lagde danske virksomheder i 2003 omkring 150 millioner kroner hos offshore-selskaber. Det var især de største virksomheder, der søgte udviklingsbistand i lavtlønslande, og den store vinder var indiske Tata Consultancy Services, der har en dansk agent.
Analytikeren forventer, at beløbet vil være tredoblet i 2008, og at det offentlige vil følge de private kunders eksempel. Kun små virksomheder og små opgaver kan med fordel holde sig hjemme.
- Men karakteristikken af offshore-leverandørerne er i dag, at det er dem, der holder prisen og leverer til tiden, sagde Mette Ahorlu.
Procentmæssigt gør det endnu ikke det store indhug i den danske servicebranches omsætning. Selv i 2008 vil offshore-andelen kun være på halvanden procent, spår hun.
På globalt plan er tallet i dag seks procent af service-omsætningen, der går til lavtlønslande som Indien, Østeuropa og Kina. USA er lokomotivet, som trækker procenten i vejret.
- Men ser man alene på applikationssiden af outsourcingen - altså ikke drift - udgør offshore-andelen 24 procent af serviceomsætningen. Det vil smitte af her, sagde hun.
Andelen øges i takt med, at offshoreselskaberne rykker op i videnhierarkierne, påpegede hun.
Allerede nu lægges implementeringsopgaver ud i stigende omfang. Et eksempel er Danfoss' SAP-implementering, der lægges i Indien. Også forskning og udvikling vil blive lagt ud. Nokia og
Ericsson gør det allerede.
- På længere sigt kommer offshoreselskaberne til at udvikle nye it-platforme og tjenester, fortalte Mette Ahorlu.
- Det, der er sværest at sende offshore, er det, der skal foregå meget tæt på kunden. Altså business- og it-konsulentydelser, tilføjede hun.
Men der kommer også arbejdspladser til Danmark. Selskaber med de billige tilbud bliver ifølge Mette Ahorlu nødt til at etablere sig herhjemme for at komme på lystavlen hos de danske købere.
KMD har set skriften på væggen. Selskabet har tidligere udtalt, at man overvejer at finde en offshore-partner i Indien.
Billedtekst:
svær opgave - Det, der er sværest at sende offshore, er det, der skal foregå meget tæt på kunden. Altså business- og it-konsulentydelser, siger IDC-analytikeren Mette Ahorlu.
Foto: Torben Klint