Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. januar 2005.
Mindre virksomheder kan spare stort på at leje IP-telefoni, og for teleselskaberne er det et nyt våben i kampen mod IBM, Ementor og andre systemintegratorer.
TDC sætter yderligere fart i kannibaliseringen af guldkalven - fastnettelefonien - for ikke at miste endnu flere telefonikunder. Telekoncernen, der allerde i dag sælger billig IP-telefoni, er også på vej med et tilbud om IP-telefoni på lejebasis.
TDC selv er vært - såkaldt host - for tjenesten. Dermed slipper kunderne blandt andet for investeringen i den server, der udgør omstillingsbordet.
Også Telia skulle være på vej med en sådan lejeløsning, erfarer Computerworld, men ingen af selskaberne har officielt meldt beslutningen ud.
Målgruppen for lejetilbudet bliver sandsynligvis små og mellemstore virksomheder.
På konferencen IDC Direction i tirsdags fortalte teleanalytiker Karsten Fogh Ho-Lanng, IDC, at lejeløsninger er blevet en meget stor succes i USA især blandt virksomheder med fra 30 til 100 ansatte med moderat til højt forbrug af telefoni og internet.
- Virksomhederne kan få telefoni-besparelser og produktivitetsforbedringer på 20-40 procent, blandt andet fordi de slipper for serverinvesteringen, sagde analytikeren.
Fremkomsten af IP-telefoni (IP = Internet Protocol), hvor stemmen transporteres over nettet som data på internettet, har allerede kostet teleselskaberne store erhvervskunder. Teknologiskiftet sendte nemlig nye konkurrenter på banen såsom IBM, Ementor og NetDesign. TDC har dog hentet noget af det tabte hjem igen gennem det nylige opkøb af NetDesign for 350 millioner kroner.
Ifølge Karsten Fogh Ho-
Lanng vokser salget af IP-telefoni herhjemme med 40 procent om året, og han forventer samme årlige vækst til og med i 2008.
De nye konkurrenter har dog sværere ved at tilbyde lejeløsninger, da de ikke ejer, eller har købt sig rettigheder til "kobberet" - telefonnettet. Alligevel er teleselskaberne truet. Ifølge IDC-analytikeren vil vi se konkurrencedygtige lejeløsninger fra firmaer, der tilbyder tjenesten over hele Europa.
Over for Computerworld nævner han UPC Chello, der allerede er i 12 lande. En anden spiller, han venter sig meget af, er amerikanske AOL, der står stærkt som internetudbyder i England og Frankrig. Men endnu er der mere "branding" end produkt på området.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra TDC.
Billedtekst:
udbydernes kamp Cirklerne viser, hvem der ifølge IDC har fat i telekunden, og hvem der vil få det. Det gælder både private virksomheder, offentlige virksomheder og private forbrugere.