Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. januar 2005.
Giganten Microsoft har brug for sine nye sikkerhedsprodukter for sin egen skyld.
Galgenhumoren flød hurtigt ud på nettets debatsteder, da Microsoft i sidste uge lancerede gratis software til at fjerne såkaldt spyware og i tirsdags lancerede ny software til at rense en pc for virus og anden ondartet kode.
"Er det ikke lidt som lægen, der giver dig en penicillinindsprøjtning for at kurere den betændelse, som skyldes, at lægen glemte at vaske sine hænder inden operationen?" lød en af de mange lignelser.
Debattørerne satte ligesom sikkerheds- og finansanalytikere fingeren på det ømme punkt i hele Microsofts satsning på sikkerhedsteknologi: Troværdighed. Den runger ved sit fravær.
Vist skal de gamle leverandører af sikkerhedssoftware agte sig for softwaregiganten, der mange gange tidligere har ædt sig ind på nye markeder, bid efter bid. Vist er hackerne skurkene. Men overskurken er Microsoft, og det glemmer ingen.
Om Microsoft med tiden vil kræve penge for sine sikkerhedsprodukter, vides ikke, men gratis-tilbuddene skal nok hverve nogle kunder - ikke mindst private. Erhvervslivet vil imidlertid i lang tid holde fast ved de leverandører, der blev deres hjælper i nøden, såsom Symantec, McAfee og Trend Micro.
Godt nok reagerede aktiemarkedet på Microsoft-lanceringen ved at straffe de "gamle" sikkerhedsleverandører hårdt, men det var en overreaktion. Microsoft kan kun underminere de troværdige sikkerhedsleverandører ved at bevise, at man for alvor evner at udvikle sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Det mest bemærkelsesværdige ved Microsofts nye satsning er imidlertid, hvor hurtigt produktet Windows AntiSpyware er kommet på markedet, omend det foreløbig kun foreligger til gratis download i en såkaldt betaversion. Verdens rigeste softwareselskab fik teknologien i hus ved at købe et lille firma, Giant Company Software, så sent som i sidste måned. Giants teknologi havde i forvejen høstet megen ros.
Forklaringen på hurtigheden ligger dog lige for: Bitter nød. En højt placeret Microsoft-sikkerhedschef har på koncernens web-sted anført, at spyware er årsag til mere end hvert tredje nedbrud i Windows XP.
Spyware smugles typisk ind på pc'en via browseren, for at nogen kan overvåge brugerens internetvaner og eventuelt videresælge den viden. I visse tilfælde resulterer det i en storm af målrettede reklamer, i andre er spyware virkelig giftig. Det er, når softwaren registrerer og videregiver kreditkortoplysninger og andre følsomme data.
Langsommelighed har derimod præget processen mod at beskytte mod og fjerne virus. Allerede i nogen tid har kunder haft gratis adgang til kode, der kan fjerne nogle af de grimmeste stykker ondartet kode, Blaster, MyDoom og Sasser, men fremover opdateres softwaren månedligt.
Verdens største leverandør af sikkerhedssoftware, Symantec, påpeger rigtigt nok, at kunsten ikke er at fjerne virus, men at forhindre den i at trænge ind, og antivirus er Microsoft endnu ikke kommet med. Rygter går dog på, at et produkt lanceres til sommer.
Umiddelbart lyder det også som om, at jorden for MS-antivirus gødes. To ud af tre pc'er er ikke beskyttet, lyder beskeden fra giganten. En gratis eller måske blot meget billig forebyggelse kan gøre underværker også for Microsofts image. Jo færre pc'er, der smittes, jo bedre.
De gamle antivirus-leverandører har skruet pænt op for prisblusset gennem årene. Det koster at følge trop med hackerne, lyder begrundelsen.
De har faktisk Microsoft at takke for en god forretning - en sand malkeko. Men softwaregigantens entre på et marked har altid resulteret i prispres, og det bliver den største fordel for både privatpersoner og erhvervliv. Ikke Microsofts sikkerhedsprodukter som sådan.
Giganten må også holde sig til gratis eller i hvert fald billige "husmandsløsninger", for andet er ikke troværdigt. At ville tjene store penge på at beskytte mod egne fejl holder ikke en meter.