Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. januar 2005.
Business Objects retter også nyt produkt mod dem, der har nægtet at bruge de klassiske analyseværktøjer.
Paris Med et nyt, slagkraftigt værktøj som våben kan Business Objects' nyoprettede danske kontor tage kampen op med SAS Institute, der har en helt usædvanlig stor markedsandel i Danmark. Produktet Business Objects XI, der blev lanceret i Paris i onsdags, tager nemlig konsekvensen af en fiasko.
Business Objects og alle de andre leverandører af de såkaldte business intelligence værktøjer, der bruges til beslutningsstøtte, har i årevis forgæves talt om vigtigheden af, at mange andre end matematikere og andre analyseekvilibrister får nytte af værktøjerne. Men de andre - informationsbrugerne - har holdt sig til de vante værktøjer som Excel, Word og PowerPoint, når der virksomhedens data skulle analyseres og rapporteres.
- Vi har taget konsekvensen. Folk kan forblive i Office-mijøet, forklarer marketingdirektør Chris Caren, fra Business Objects. Selskabet betegner sig som verdens største leverandør af BI med henvisning til tal fra analyseselskabet IDC.
Hos IDC betegner BI-analytikeren Christina Steensboe Office-bindingen som et rigtigt træk. Der er ifølge hende et stort uopdyrket marked blandt informationsbrugerne, som hun bruger betegnelsen Business Users for. Og selv om SAS er meget stærk herhjemme, vil Business Objects-produktet kunne friste også hos SAS-kunder.'
Ifølge Business Object repræsenterer Office-integrationen også løsningen på et klassisk problem, nemlig den ofte forekommende diskussion om de data, der er repræsenteret i et Office-dokument, nu også er de mest aktuelle og repræsenterende de rigtige områder. En genopfrisknings-knap tjekker helt ind i maven af BI-systemet.
Der satses også endnu mere på peg og klik-funktionalitet i stedet for kode, og en såkaldt BI-encyclopædi i systemet rummer hjælp til novicerne, når det gælder analysernes fagjargon, være det sig regnskab eller andet. Og arbejder man i BI-universet, er der åbnet for indbyrdes skriftlige kommunikation uden skift til e-mailssystemet.
Den administrerende direktør for det 15 år gamle selskab og medstifteren, Bernard Liautaud, begrunder satsningen på brugervenlighed med en drøm om at se sine værktøjer opnå en slags Google-position.
- Alle kan bruge Google, og i dag siger man ikke, at man skal søge efter noget, men at man skal google. Business Objects giver den samme enkelhed i brugen, hævder Liautaud.
Business Objects XI rummer ifølge direktøren en fuld integration af produkterne fra Chrystal Reports, opkøbt for et år siden for 4,6 milliarder kroner.
Men ved Norden standser selskabets succes. Her er kongen SAS Institute, fulgt af Cognos og Business Objects. Liautaud forklarer det med, at det ældre selskab, SAS Institute, etablerede sig tidligt på disse markedet - i kølvandet på IBM-mainframesalget.
Men den nordiske satsning er intensiveret med det nye danske kontor, der også dækker Norge. At direktøren udviser særlig interesse for Norden lige nu fremgår også af, at de nordiske journalister på mange måder fik særbehandling under lanceringen i Paris.
Billedtekst:
populært værktøj — Blandt konkurrenterne har vi også SAP, Oracle og Microsoft, men de er begrænset til egne datakilder. I forhold til SAS Institute er styrken, at man ikke behøver at være ph.d. for at bruge vore værktøjer, siger Bernard Liautaud, administrende direktør for franske
Business Objects.