Office styrker SAS-konkurrent

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. januar 2005.


Business Objects retter også nyt produkt mod dem, der har nægtet at bruge de klassiske analyseværktøjer.

Paris Med et nyt, slagkraftigt værktøj som våben kan Business Objects' nyoprettede danske kontor tage kampen op med SAS Institute, der har en helt usædvanlig stor markedsandel i Danmark. Produktet Business Objects XI, der blev lanceret i Paris i onsdags, tager nemlig konsekvensen af en fiasko.
Business Objects og alle de andre leverandører af de såkaldte business intelligence værktøjer, der bruges til beslutningsstøtte, har i årevis forgæves talt om vigtigheden af, at mange andre end matematikere og andre analyseekvilibrister får nytte af værktøjerne. Men de andre - informationsbrugerne - har holdt sig til de vante værktøjer som Excel, Word og PowerPoint, når der virksomhedens data skulle analyseres og rapporteres.
- Vi har taget konsekvensen. Folk kan forblive i Office-mijøet, forklarer marketingdirektør Chris Caren, fra Business Objects. Selskabet betegner sig som verdens største leverandør af BI med henvisning til tal fra analyseselskabet IDC.
Hos IDC betegner BI-analytikeren Christina Steensboe Office-bindingen som et rigtigt træk. Der er ifølge hende et stort uopdyrket marked blandt informationsbrugerne, som hun bruger betegnelsen Business Users for. Og selv om SAS er meget stærk herhjemme, vil Business Objects-produktet kunne friste også hos SAS-kunder.'
Ifølge Business Object repræsenterer Office-integrationen også løsningen på et klassisk problem, nemlig den ofte forekommende diskussion om de data, der er repræsenteret i et Office-dokument, nu også er de mest aktuelle og repræsenterende de rigtige områder. En genopfrisknings-knap tjekker helt ind i maven af BI-systemet.
Der satses også endnu mere på peg og klik-funktionalitet i stedet for kode, og en såkaldt BI-encyclopædi i systemet rummer hjælp til novicerne, når det gælder analysernes fagjargon, være det sig regnskab eller andet. Og arbejder man i BI-universet, er der åbnet for indbyrdes skriftlige kommunikation uden skift til e-mailssystemet.

Den administrerende direktør for det 15 år gamle selskab og medstifteren, Bernard Liautaud, begrunder satsningen på brugervenlighed med en drøm om at se sine værktøjer opnå en slags Google-position.
- Alle kan bruge Google, og i dag siger man ikke, at man skal søge efter noget, men at man skal google. Business Objects giver den samme enkelhed i brugen, hævder Liautaud.
Business Objects XI rummer ifølge direktøren en fuld integration af produkterne fra Chrystal Reports, opkøbt for et år siden for 4,6 milliarder kroner.
Men ved Norden standser selskabets succes. Her er kongen SAS Institute, fulgt af Cognos og Business Objects. Liautaud forklarer det med, at det ældre selskab, SAS Institute, etablerede sig tidligt på disse markedet - i kølvandet på IBM-mainframesalget.
Men den nordiske satsning er intensiveret med det nye danske kontor, der også dækker Norge. At direktøren udviser særlig interesse for Norden lige nu fremgår også af, at de nordiske journalister på mange måder fik særbehandling under lanceringen i Paris.

Billedtekst:
populært værktøj — Blandt konkurrenterne har vi også SAP, Oracle og Microsoft, men de er begrænset til egne datakilder. I forhold til SAS Institute er styrken, at man ikke behøver at være ph.d. for at bruge vore værktøjer, siger Bernard Liautaud, administrende direktør for franske
Business Objects.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere