Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.
Oracle giver ikke kun 57 millioner kroner for at få PeopleSofts kunder i hus, men også for at
stække IBM's vinger.
Med opkøbet af PeopleSoft køber Oracle sig til langt mere end blot markedsandele og dermed styrke i kampen mod bomstærke SAP - ERP-markedets ubestridte konge. Oracle køber sig også til en stærkere position over for IBM.
Et godt ERP-system forudsætter nemlig både en god database og en god integration til internetbaseret funktionalitet. På disse områder - database og applikationsserver - er IBM mægtig og Microsoft er godt i gang med at blive det. Men
Oracle har egne tilbud, og mere om det senere.
Selve opkøbet beløber sig til 10,3 milliarder dollar, svarende til 57 milliarder kroner. Det sker efter 18 måneders drama næret af, at opkøbsforsøget også blev en kamp mellem to giga-egoer - Oracles Larry Ellison og hans tidligere undersåt, Peoplesofts Craig Conway.
På sin vis er Craig Conways indædte modstand mod opkøbet let at forstå. Knapt får han i juni 2003 annonceret sine planer om ekspansion via opkøb af konkurrenten J.D. Edwards for 1,53 mia. dollar i aktier, før Larry Ellison annoncer sine bestræbelser på et fjendtligt opkøb af PeopleSoft.
Den gang lød tilbudet til PeopleSoft-aktionærerne på 16 dollar pr. aktie, men bestyrelsen sagde nej - også til bedre tilbud. Det amerikanske justitsministerium og EU meldte sig som mulige opponenter til opkøbet grundet frygt for dårligere konkurrencevilkår. Det var jo nummer 3 på ERP-markedet, der ville opkøbe nr. 2.
I efteråret 2004 får Oracle dog grønt lys fra begge hold og præsenterer sit "endelige" bud: 24 dollar pr. aktie. I mandags var budet øget til 26,50 dollar pr. aktie - 66 pct. højere end det oprindelige bud.
Det lange slagsmål og den dermed forbundne usikkerhed gavnede tyske SAP, der også får det lettere endnu en stund. En kæmpefusion, som den, der nu skal gennemføres, tager tid og sviner.
Oracle har lovet at forkæle PeopleSofts kunder. De eksisterende versioner af de opkøbte ERP-systemer, Peoplesoft 8 og J.D. Edwards 5, forbedres, og der kommer én ny version af hver. Men derefter loves et splinternyt system, som forener det bedste fra alle verdener.
Det løfte har vi hørt før, nemlig da Microsoft gik i gang med at erobre ERP-markedet gennem opkøbet af amerikanske Great Plains og danske Navision for tilsammen godt 20 milliarder kroner. Microsoft fik imidlertid ris til egen bagdel, idet kunderne blev forvirret. Skulle de investere i nutidens systemer eller vente?
Samme risiko står Oracle nu med. Oveni høres udsagn om, at Oracle købte konkurrenten alt for dyrt. Nogle frygter tilmed duopol-agtige tilstande med SAP og Oracle som duoen (har de aldrig hørt om Microsofts appetit?).
Men Larry Ellison, der ikke alene er blandt verdens rigeste mænd, men også blandt de stædigste, vil garanteret slå knuder på sig selv og ikke mindst organisationen for at få fusionen til at lykkes. Manden tåler ikke at blive til grin.
Ellison siger, at han køber kunder og kloge hoveder. Ikke teknologi. Han køber dog også en solid, fast årlig indtægtskilde i form af store vedligeholdelsesindtægter fra Peoplesofts kunder. Og han køber sig til en smule mindre blodig konkurrence på et næsten mættet marked for ERP-systemer til verdens største virksomheder.
Som tidligere nævnt køber han sig også til pæn omsætning på andre områder, og hvis ikke der blev drukket gravøl hos IBM i mandags, så skyldes det kun en alkoholpolitik.
Så sent som i september annoncerede PeopleSofts Craig Conway stolt et partnerskab med IBM, hvis DB2 database bruges af relativt mange PeopleSoft-kunder. De to parter ville investere en milliard dollar i fælles udvikling af såkaldt middleware - applikationsserver med videre. IBM's Websphere var i centrum.
Mindre end to uger senere blev Craig Conway pludselig sat på porten af bestyrelsen. Tilliden var bristet grundet nogle udtalelser.
IBM-alliancen? Officielt er den ikke pssssst-væk, men de facto er den garanteret.
På bedste Lars Larsen-vis vil Oracle snart give kunder med ERP fra Peoplesoft og J.D. Edwards "et godt tilbud". På applikationsserveren, der er et yngre Oracle-produkt, og på databasen, som i forvejen står for størstedelen af Oracles omsætning på godt 10 mia. dollar.
Kilder: IDG News Service,
IDC, Gartner, Ovum,
Wall Street Journal