Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.
Orlando Ayala, der står i spidsen for Microsofts salg til små og mellemstore virksomheder, er ikke i tvivl om, at brugervenlighed betaler sig. It-systemer skal virke logisk set ud fra brugernes synsvinkel.
- I dag tager det 20 minutter at klare installationen af mailserveren. Tidligere kunne det tage en partner op mod to dage dage at få alt på plads, siger Orlando Ayala,
- Vore partnere siger, at vi må holde op med at gøre det så enkelt, men på længere sigt gør vi det rigtige for både kunder og partnere. Kunder får penge til overs og får råd til også at gøre noget mere avanceret, såsom at få en transaktionsserver, der pr. automatik tjekker kundernes kreditværdighed. Eller de vil måske kobles op mod deres leverandører, tilføjer Ayala.
Han tror på et slutfacit, hvor kunden vælger at bruge flere penge.
- Jeg tror, kunderne var ret ulykkelige i de sene 90'ere. De fik købt meget hardware og software, som aldrig kom i brug, fordi det var for kompliceret, tilføjer han.
I relation til de danske produkter Axapta og Navision lægger han blandt andet vægt på en bedre integration med Microsofts eget kunderettede system - CRM-systemet (Customer Relationship Management), der bygger på Outlook.
- En kunde skal kun være registreret et sted, men hvad man ser, afhænger af, hvilken funktion man har, siger Orlando Ayala.
Han henviser til, at en sådan integration ikke findes i den helt dyre ende af softwaremarkedet mellem Siebels CRM-system og SAP's ERP-system (Enterprise Resource Planning).
- Selv hos os i Microsoft må jeg i dag ind i to-tre databaser for at få overblikket, siger Orlando Ayala.
Strategien betyder med tiden et farvel med de CRM-systemer, som var udviklet til Navision og Axapta, inden Microsoft købte det danske selskab. Ayala er imidlertid overbevist om, at kunderne vil påskønne koblingen til Outlook.
Han peger på produktet Small Business Server - en alt i én server, som også rummer mailserveren - som et af mange beviser på, at brugervenlighed betaler sig.
- Det er vores mest succesfulde produkt på serverområdet, siger Orlando Ayala.