Brugervenlighed betaler sig

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.


Orlando Ayala, der står i spidsen for Microsofts salg til små og mellemstore virksomheder, er ikke i tvivl om, at brugervenlighed betaler sig. It-systemer skal virke logisk set ud fra brugernes synsvinkel.
- I dag tager det 20 minutter at klare installationen af mailserveren. Tidligere kunne det tage en partner op mod to dage dage at få alt på plads, siger Orlando Ayala,
- Vore partnere siger, at vi må holde op med at gøre det så enkelt, men på længere sigt gør vi det rigtige for både kunder og partnere. Kunder får penge til overs og får råd til også at gøre noget mere avanceret, såsom at få en transaktionsserver, der pr. automatik tjekker kundernes kreditværdighed. Eller de vil måske kobles op mod deres leverandører, tilføjer Ayala.
Han tror på et slutfacit, hvor kunden vælger at bruge flere penge.
- Jeg tror, kunderne var ret ulykkelige i de sene 90'ere. De fik købt meget hardware og software, som aldrig kom i brug, fordi det var for kompliceret, tilføjer han.
I relation til de danske produkter Axapta og Navision lægger han blandt andet vægt på en bedre integration med Microsofts eget kunderettede system - CRM-systemet (Customer Relationship Management), der bygger på Outlook.
- En kunde skal kun være registreret et sted, men hvad man ser, afhænger af, hvilken funktion man har, siger Orlando Ayala.
Han henviser til, at en sådan integration ikke findes i den helt dyre ende af softwaremarkedet mellem Siebels CRM-system og SAP's ERP-system (Enterprise Resource Planning).
- Selv hos os i Microsoft må jeg i dag ind i to-tre databaser for at få overblikket, siger Orlando Ayala.
Strategien betyder med tiden et farvel med de CRM-systemer, som var udviklet til Navision og Axapta, inden Microsoft købte det danske selskab. Ayala er imidlertid overbevist om, at kunderne vil påskønne koblingen til Outlook.
Han peger på produktet Small Business Server - en alt i én server, som også rummer mailserveren - som et af mange beviser på, at brugervenlighed betaler sig.
- Det er vores mest succesfulde produkt på serverområdet, siger Orlando Ayala.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere