Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.
Økonomisystemer: Softwaregiganten Microsofts folk talte så begejstret om næste generation af økonomisystemer, at det kostede salg af de nuværende fra Navision og Great Plains.
Microsoft måtte sadle voldsomt om i 2004 inden for det nye satsningsområde, økonomisystemer. Softwaregigantens folk havde talt alt for meget om lyksalighederne ved fremtidens økonomisystem, der gik under kodenavnet Project Green. Resultatet var, at både kunder og partnere kom i tvivl om fremtiden for de nuværende produkter, heriblandt Axapta og Navision, hvilket gik ud over salget.
- Enhver softwareleverandør må på et tidspunkt skrive et system helt om, men vi gik for hurtigt ud med talen om Project Green. Vi burde have præsenteret en plan - en road map - så folk vidste, hvornår tingene kommer, siger en af Microsoft øverst placerede chefer, Orlando Ayala.
Han har ansvaret for salget til det boomende marked, som små og mellemstore virksomheder verden over udgør.
Microsoft har garanteret, at de nuværende økonomisystemer holdes i luften frem til 2013, og at man vil gøre mere for at forbedre disse. Navision 4.0, som blev sendt på markedet for en måneds tid siden, var et af beviserne derfor.
Microsoft har også flyttet ressourcer væk fra Project Green. Projektet går på udviklingen af et fælles topmoderne kodegrundlag som kerne for alle systemer, hvadenten de er til små, mellemstore eller større virksomheder. Koden udvikles til Microsofts .Net-platform, mens de nuværende økonomisystemer er baseret på Windows-platformen.
Med den begejstrede tale om Project Green begik Microsoft en fejl, som mange i den relativt unge branche har gjort før. Mest kendt er katastrofen, da firmaet Osborne i 1981 præsenterede verdens første bærbare pc. Præsentationen blev ledsaget af en begejstret snak om, hvor mange flere fantastiske ting, man ville se i den kommende version. Det kostede salg af den bærbare og i sidste ende firmaets liv.
I pressen er det forhold, at Microsoft har trukket kræfter væk fra Project Green, udlagt som en følge af, at koncernen ønskede at få flere ressourcer på udviklingen af en meget kraftig server. Den skulle aspirere til at blive en konkurrent til de helt store Unix-maskiner og mainframen i kapacitet - et marked, som Microsoft ellers har holdt sig borte fra. Men Orlando Ayala afviser, at det skulle forholde sig sådan.
- Vi har opdelt vores regnskab i syv forretningsenheder. Havde vi gjort, hvad der påstås, ville man kunne se det på omkostningerne i de berørte centre. Kvartalsregnskaberne for Business Solutions viser klart, at omkostningerne stadig er der, siger Ayala.
Microsofts Business Solutions, der især bygger på opkøbet af Navision og amerikanske Great Plains, kører fortsat med underskud, selv om danske Navision var en overskudsforretning, da selskabet blev overtaget i eftersommeren 2002.
Microsoft har selv forklaret, at man har haft problemer med afsætningen i USA først og fremmest på grund af problemer med relationerne til partnerne, altså forhandlerne.
- Men omkostningerne afspejler også, at vi er ved at få en global tilstedeværelse, som et firma som Navision aldrig ville have haft en chance for på egen hånd, siger Ayala.
Det er imidlertid også dyrt at vedligeholde de mange forskellige økonomisystemer og forbedre dem.
Men Microsoft går nye veje. Siden Computerworld talte med Orlando Ayala, har softwarekoncernen meddelt, at vedligeholdelsen af Axapta flyttes væk fra udviklingscentret i Vedbæk. Ordren, der er på 50 millioner kroner, er givet til Aalborg-firmaet Celenia Software, der har 130 af sine 150 ansatte i Ukraine, hvor lønniveauet ligger på mellem en femte- og en sjettedel af det danske. Også dele af Navision-systemet vedligeholdes andre steder end i Vedbæk.
Da Computerworld spurgte Orlando Ayala om, hvor meget offshore outsourcing, der ville blive benyttet, lød svaret, at det var svært at spå om.
Men Ayala skønner, at udviklingscentret i Vedbæk om fem år stadig har ansvaret for forbedringer af Navision og Axapta. Han skønner også, at der fortsat vil være skub på produktet C5, der er rettet mod den lavere del af markedet.
- Selv i Seattle er det relativt få ting, der er outsouret til Indien. Det er svært at have teams på tværs af kloden, og forbindelsen mellem Vedbæk og Redmond ved Seattle er meget tæt, siger Orlando Ayala. Derfor tror han ikke, at en tredjepart kan få en stor rolle.
- Strategien er at få integreret produkterne tættere med styresystemet, hvis udvikling ligger i Redmond. Desuden elsker vi at have udvikling i Danmark. Det regner - ligesom i Seattle, siger Orlando Ayala med et stort smil.
Billedtekst:
levende taler. - Man skal forstå forretningsprocesserne særdeles godt, når man skal tale med "forretningen" og ikke længere blot teknikerne, siger Orlando Ayala, som står i spidsen for Microsofts satsning på de små og mellemstore virksomheder verden over. Han fortæller, at mødet med den verden, som økonomisystemerne repræsenterer, har lært ham meget og gjort ham ydmyg.
Fotos: Torben Klint
Billedtekst:
Microsofts Orlando Ayala Orlando Ayala, der er født i Columbia, kom til Microsoft i 1991 som ansvarlig for Sydamerika efter 10 år hos NCR. Da Ayala i marts blev sat i spidsen for Microsofts satsning på de små og mellemstore virksomheder, blev det i medierne modtaget som endnu et bevis for, hvor meget Microsoft satsede på det nye område Microsoft Business Solutions. Økonomisystemerne og de
andre forretningssystemer er udelukkende rettet mod små og mellemstore virksomheder.
Både Bill Gates og Steve Ballmer har tidligere udtrykt forventninger til, at virksomhedssystemerne vil blive en 10 milliarder dollar forretning på linie med Windows-forretningen. Orlando Ayala havde før udnævnelsen det øverste ansvar for salg og markedsføring af Microsofts produkter over hele verden.