Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.
Finansanalytikere dryppede malurt i bægeret, da nyheden om IBM's opkøb af succesrige Mærsk Data bragede ud i august. Købet blev betegnet som en fordel for A.P. Møller - Mærsk, for ifølge analytikerne havde det har længe været kendt, at rederigruppens it-systemer til logistik og transport haltede bagefter.
Steen Knudsen, administrerende direktør for Mærsk Data, afviser imidlertid analytiker-påstanden med et fnys.
- Det er noget pjat. Hvis ikke vore systemer var topmoderne, kunne man være sikker på, at IBM ikke havde købt dem. IBM har givet en pris for at få den forretning til at vokse. Købet skete, fordi vi er smaddergode til at udvikle, siger Steen Knudsen til Computerworld.
I forbindelse med opkøbet oplyste IBM da også, at et kommende kompetencecenter, Global Transportation and Logistics Competence Center, vil blive bygget på de kompetencer, som kommer i hus med Mærsk-købet samt på egen viden på området. Hvor i verden, centret placeres, kunne IBM dog ikke fortælle.
IBM købte ikke rub og stub. Således forblev Mærsk Data Defence, der har opgaver for det danske forsvar, som krævet på danske hænder. Minoritetsposter i de selskaber, som Mærsks afdøde ventureselskab havde skudt penge i - Chryptomatic, Premitech og ScalePoint - blev heller ikke overtaget. Men IBM opkøbte også driftsselskabet DMdata, der står for driften af it-systemer for selskabets hovedaktionærer Mærsk Data og Danske Bank.
Hvad Danmarks største it-selskabet gav for den samlede pakke, oplyses ikke. Det eneste, der kom ud, var en fondsbørsmeddelelse om, at opkøbet påvirker rederigruppens regnskab med et plus på 2,5 mia. kr.
Hvad Danske Bank fik for sin andel, foreligger der endnu ikke oplysninger om.
På it-servicesiden betyder opkøbet ifølge analyseselskabet IDC, at koncernen øger sin markedsandel til 30 procent, mens nummer to, amerikanske CSC, ligger på mellem 13 og 15 procent.
Mærsk Data og datterselskabet DMdata havde ellers gennem nogle år lignet noget, der kunne blive et alternativ til netop IBM og CSC - altså de internationale store spillere. Kun KMD - det tidligere Kommunedata - udfordrede for alvor de store, men som navnet siger kun på den kommunale front.
For få år siden syntes Mærsk Data faktisk at have kurs mod stjernerne. Opkøb af LEC - Landbrugets EDB-Central - samt fagbevægelsens K-D Data havde skaffet masser af nye kunder i butikken, der tidligere kun betjente "familien". Andre myldrede til. Når Mærsk Data var god nok til A.P. Møller med rederi, olie, fly, detailhandel og meget mere, så var it-selskabet også godt nok til dem. Selv i det vanskelige år 2001, hvor konkurrenter peb, kunne Mærsk Data byde på imponerende vækst. Omsætningen steg 27 procent, og topchefen Steen Knudsen var fuld af tillid til pæne vækstprocenter også i årene fremover.
Men konkurrencen blev skærpet, og køberne var fortsat tøvende over for store it-investeringer. Mærsk Data gik fra to-cifrede vækstprocenter til en vækst på seks procent i både 2002 og 2003. På bundlinien var der kun tale om fremgang på to procent i 2002, og året efter faldt overskudet med tre procent.
Ifølge Steen Knudsen er selskabet i dag for lille til at være en sand global spiller, som A.P. Møller og andre store kunder har brug for, og for stor til at være en specialiseret spiller. Med IBM ved roret er den globale styrke sikret.
- Ellers skulle vi have købt et internationalt it-selskab, der var større, end os selv, og det ville kræve kapital plus masser af andre ting. Der var også et spørgsmål om de strategiske "fit" - og hele kulturdiskussionen, siger Steen Knudsen.
Han nævner også A.P. Møller-ejerskabet som en barriere på kundesiden. Ejerskabet gør det svært at få konkurrerende rederi- og transportfirmaer som kunder.
At A.P. Møller valgte at lade IBM overtage driften var ikke den store overraskelse, ej heller, at Danske Bank gjorde det. Adskillige af verdens største virksomheder har gennem de seneste år valgt outsourcingvejen.
Overraskende var imidlertid, at den danske rederigruppe også lagde sin fremtidige it-udvikling i IBM's hænder.
Danske Bank beholdt sin udvikling indenhus, og det gør mange andre, der har outsourcet. Begrundelsen lyder typisk på, at it er så afgørende en faktor for evnen til at styrke forretningen og reagere hurtigt på ændringer i omverdenen, at man ikke bør overlade udviklingen til andre.
Steen Knudsen ser dog ikke noget problem i, at rederigruppen outsourcer udviklingen.
- Mærsk har selv en systemafdeling på omkring 250 mennesker på containertransportområdet og har haft det længe. De har fungeret som et med- og modspil til de 1.000 mand hos Mærsk Data, som arbejdede med systemer til Mærsk. Nu yder de blot med- og modspil til IBM, siger Steen Knudsen, der tilføjer, at Mærsks egne folk ikke er it-specialister.
Han fortæller, at når opgaven er et nyt økonomisystem, så er det økonomifolk, der sidder på forskellige poster i udlandet, der kaldes hjem for at specificere, hvad der er brug for. Når de vender tilbage, er de med til at få rullet systemet ud.
Steen Knudsen ser intet behov for, at der hos Mærsk fastholdes en gruppe, som kan tage sig af de overordnede beslutninger om it-arkitekturen.
- Vi har tit og ofte selv sagt, at vores kunder blander sig lidt for meget i det tekniske. Nogen havde måske læst et eller andet i et tidsskrift. Vi sagde, at vi skulle nok komme med noget holdbart og robust. De skulle sørge for, at det funktionsmæssige hang sammen, siger Steen Knudsen med et smil.
Han er ikke i tvivl om, at IBM-ejerskabet kommer mange af Mærsk Datas dygtige arkitekturfolk til gavn.
- De rigtig gode "trigges" af en spændende opgave og af at komme på kryds og tværs af forskellige brancher, siger direktøren, der indtil konkurrencemyndighederne har godkendt IBM-opkøbet "holdet toget på skinnerne".
Steen Knudsen er også på udkig efter købere til de aktier, som Mærsk Data fik via sine ventureinvesteringer.
Også hos IBM sonderes terrænet, erfarer Computerworld. Ikke alt, der kom i huse med opkøbet, passer ind.
Billedtekst:
dygtige: - Vi hos Mærsk Data har været ekstremt vidende om logistik, men vi har også været dygtige til at bygge viden op på andre områder. For fire år siden, havde vi ikke noget, der hed Healthcare. Nu har vi bygget Acure op til at være en af de største på området, og det ved at ansætte vidende folk - læger og sygeplejersker. Der er et fåtal af programmører, for programmering er i dag en meget lille del af et udviklingsprojekt, siger Steen Knudsen, administrerende direktør for Mærsk Data.
Boks:
Om køber og opkøb
• IBM Danmark har omkring 3.700 ansatte. Omsætningen i 2003 blev på syv mia. kr., og overskuddet på 163 mio.
• Mærsk Data har 2.800 ansatte ud af A.P. Møller-Mærsk Gruppens i alt 60.000. It-selskabet har datterselskaber i Sverige, Norge, USA, Indien, Japan, Kina, Hongkong og Singapore. Omsætningen i 2003 var på 3,5 mia. kr. og overskuddet på 167 mio. kr. I omsætningen indgår en pæn portion fra datterselskabet DMdata, hvis anden hovedaktionær er Danske Bank.
• DMdata, der har 900 ansatte i København, Århus, Odense, Aalborg og Sverige, omsatte for 1,8 mia. kr. Overskuddet var på 96 mio. kr.
Boks:
opkøb: Mærsk Datas topchef Steen Knudsen afviser analytikerpåstande om, at IBM-opkøbet er godt, fordi Mærsks it-systemer halter. De er supermoderne, siger direktøren, der forlader sin post, når IBM-opkøbet effektueres.