Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. november 2004.
Teknologibøvl lader mange forbrugere i stikken. Derfor kommer TDC med et hjælpeprogram til internetopkoblingen.
™sikkerhed
Den opkoblede pc er endnu et elendigt stykke forbrugerelektronik, for almindelige mennesker har alt for meget bøvl med at få tingene til at fungere. Hos landets største telekoncern TDC skønner man, at flertallet af forbrugere slås med tekniske problemer, og i starten af næste år giver TDC privatkunderne en hånd.
- Vi tager det første skridt ud på kundens pc ved at tilbyde kunden et lille program, der gør det muligt for os pr. automatik at afhjælpe eventuelle problemer med internetforbindelsen, siger Per Rasmussen, onlinedirektør i TDC Privat.
Det gratis program vil sikre, at netværksindstillingerne sættes rigtigt op. De kan for eksempel være røget, hvis man har geninstalleret software, eller hvis man selv har fået sat indstillingerne forkert.
- I den sammenhæng overvejer vi, om det lille program også skal kunne identificere virus på maskinen og eventuelt lukke af for den, så virussen ikke spredes videre ud på nettet, siger Per Rasmussen.
TDC ser desuden på, om det er muligt at udvikle løsninger, som kan hjælpe kunden med at opsætte et netværk hjemme.
- Vi kan se, at hovedparten af hjemmene har flere pc'er tilsluttet bredbåndet. Men mange har svært ved at sætte trådløse netværk op, så filer og printer kan deles, og så sikkerheden er på plads, siger privatdirektøren.
Om de ekstra tjenester tilføres afhænger dog af, om der er efterspørgsel nok til at der kan komme økonomi i dem.
TDC indtog rollen som hjemmenes it-hjælper, da koncernen i august begyndte at scanne og rense kundernes mails for virus og fjerne spam. Det har vist sig, at otte procent af alle mails skal renses for virus.
Men ifølge Per Ramussen har TDC ingen overvejelser om at gå videre i rollen som hjemmets it-chef ved også at overtage ansvaret for, at rettelser af sårbarheder for eksempel i Microsoft-software gennemføres.
En sådan er der ellers behov for, mener en af it-branchens kendte profiler på sikkerhedsfronten, Microsofts Scott Charney, der var i København tirsdag og onsdag.
- Forbrugerne burde have en egen it-chef. Erhvervslivet har sine it-chefer, ligeledes det offentlige, men hjemmene lades i stikken, siger Scott Charney.
Scot Charney har titlen Chief Strategist under Microsofts skærpede satsning på sikkerhed, der går under betegnelsen Trustworthy Computing.
Ifølge Scott Charney overstiger opgaven med at holde pc'en opdateret med rettelser og de mange forskellige sikkerhedsprodukter manges evner, og han nævner sin 75-årige e-mailende mor som blot et eksempel.
Scott Charney er jurist, tidligere forsvarer og har arbejdet med it-sikkerhed i 14 år blandt andet med cyberkriminalitet som ansvarsområde i det amerikanske justitsministerium.
Billedtekst:
Hjælp på vej TDC vil tilbyde et gratis program, der skal gøre det lettere for helpdesk-medarbejderne at løse privatkundernes pc-problemer.
Foto: TDC