Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. november 2004.
Henrik Kristiansen så tidligt, hvor det bar hen for vidensamfundet. Globaliseringen ville også sætte prisen for kloge hoveder under pres. Derfor vendte han truslen til en mulighed for sit selskab.
portræt
Den 40-årige jyde Henrik Kristiansen er ærketypen på en dansk iværksætter. Han har ingen højere uddannelse, men han har modet, evnen og stædigheden til at udnytte en god chance, når han ser den.
Henrik Kristiansen står i spidsen for Celenia Software, der blev stiftet i 1999 med fem ansatte. I dag har firmaet 150 ansatte, heraf de 130 i Ukraine, og de fleste af disse er dataloger.
Celenia har først og fremmest udviklet til Navision-verdenen. Blandt kunderne ses landets Navisionforhandlere, Økonomistyrelsen og Microsoft. Softwaregiganten har netop givet Celenia en ordre på 50 millioner kroner, og den gælder vedligeholdelse af Axapta-systemet.
Henrik Kristiansen havde helt andre planer med sit liv.
- Jeg er uddannet elektromekaniker - i mesterlære. Jeg ville ikke læse, men arbejde med noget, hvor man skulle bruge sine hænder, siger Henrik Kristiansen.
Senere tog han en overbygning som elektroniktekniker. Da var planen at udvikle elektronik. Men han blev ansat som edb-tekniker i Aalborg. Arbejdet gik ud på at installere netværk. Undervejs stiftede han imidlertid også bekendtskab med et økonomisystem med navnet Navigator - forløberen til Navision Financial - og det gjorde ham nysgerrig.
Pakkede kufferten
Interessen førte Henrik Kristiansen til job hos et par forhandlere, der både havde pc'er og Navigator på hylderne, men så pakkede han kufferten. Næste station på rejsen var et år i Hamborg, hvor hans arbejdsgivere blev de tre danskere, der havde etableret det tyske Navision-distributionsselskab. Her blev han for alvor "solgt" på Navision.
Men Nordjylland kaldte igen. Familiemæssige årsager gjorde, at han måtte vende næsen hjem.
- Det var lige i starten af 90'erne - en periode, hvor de danske forhandlere ikke havde det godt, så jeg besluttede at starte for mig selv. Den gang kunne jeg ikke få en kassekredit, men ved at favne lidt bredere fik jeg økonomien til at hænge sammen, fortæller Henrik Kristiansen.
Han installerede netværk og hjalp folk med deres pc-problemer - en viden han havde erhvervet sig hos de forhandlere, der var IBM-systemcentre. Men ved siden af opbyggede han lige så stille Navision-siden.
Ny start
Firmaet, der hed Hotcom Informatik, solgte han i 1999. Iværksætter-genet var igen vækket til live. Han var overbevist om, at softwaresiden af Navision-leverancerne - tilpasning og udvikling af ny funktionalitet - kunne bære sit eget selskab. Det blev starten på Celenia.
Henrik Kristiansen blev en af de danske pionerer, hvad angår at outsource it-udvikling til eget datterselskab i lavtlønslande med højt kvalificeret arbejdskraft.
- Vi kiggede først på Moskva, men der var lønningerne allerede begyndt at stige. Så fokuserede vi på Ukraine, hvor omkostningsniveauet var noget lavere, fortæller Henrik Kristiansen.
Allerede da var han ikke i tvivl om, at lønnen - lige som i industrisamfundet - også ville blive en afgørende konkurrencefaktor i vidensamfundet.
Forsigtig entre
Men Henrik Kristiansen kastede ikke firmaet ind i hovedkulds investeringer i Ukraine. En forsøgsperiode på et halvt år med en ukrainsk partner var prøvestenen. Alligevel har der været overraskelser.
- Vi forsøgte at bruge danske ledelsesprincipper, men det gik ikke godt. Nu har vi en kombination af dansk ledelse og diktatur, siger Henrik Kristiansen med et smil i stemmen.
- Andre virksomheder har jo også gjort sig de samme erfaringer, tilføjer han.
Planerne faldt i god jord hos Navision - faktisk så god, at Navision ville være med, og Henrik Kristiansen solgte i starten af 2002 en tredjedel af Celenia til Navision. Aktieposten ejes nu af Microsoft, som i sommeren 2002 købte Navision.
Slut med tystheden
Celenia og Henrik Kristiansen har levet tyst og godt i mange år, men det er slut med tystheden.
- Vi har haft succes med, hvad vi laver, men vi ønsker nu komme ud til flere kunder. Vi vil også være globale og ikke blot udnytte globaliseringen, siger direktøren.
Firmaets websted afspejler ændringen. Nu præsenteres et kort, hvor Aalborg og Kiev er markeret med rødt, på forsiden. Før måtte man klikke sig ind til oplysningerne om udviklingsselskabet i Ukraine.
- Markedet er modent til, at man kan tale om outsourcing, forklarer Henrik Kristiansen.
Overskud øges
Tallene støtter hans påstand. Mens mange andre it-virksomheder har set kraftigt vigende omsætning, er Celenias stigende. I regnskabsåret 2003/2004 blev omsætningen på 23 mio. kr., en stigning på 44 procent, og overskuddet på 1,1 mio. kr.
- Efter fokus på opbygningen sætter vi nu ekstra fokus på indtjeningen, og overskuddet i indeværende regnskabsår bliver pænt, siger Henrik Kristiansen i et toneleje, der minder gevaldigt om jysk underdrivelse.
- Vi har et par gode, store ordrer på vej ind, tilføjer han.
Næse for forretning
Niels Bo Theilgaard har som udviklingsdirektør for Navision og nu for Microsoft-udviklingscentret i Vedbæk fulgt Henrik Kristiansen på sidelinien, og han undrer sig ikke over succesen.
- Han er iværksætter, men til forskel fra mange andre iværksættere har han næse for forretning, siger Niels Bo Theilgaard, der tog initiativ til den investering i Celenia, som Navision gjorde i starten af 2002.
- Henrik kan også lære - og tage ved lære. Han er ikke stædig på den gammeldags facon, men han er stædig, når han kan se forretningen, siger
Niels Bo Theilgaard og tilføjer:
- Når man er fra Nordjylland, har man ry for at være lidt snu. Det er Henrik også. Københavnere skal stå tidligt op for at følge med her.
Billedtekst:
- Hvis vi ikke outsourcer, er der andre, der gør det. Det er let at sige, men sådan er situationen. Ellers vil vi blot blive kørt over, siger Henrik Kristiansen, administrerende direktør for Celenia, som en kommentar til, at HK ønsker at straffe virksomheder, der lægger arbejdspladser i udlandet, økonomisk.