Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. oktober 2004.
Efter at CSC i de seneste år har scoret en perlerække af nye outsourcing-kunder, taber firmaet nu to af de eksisterende kunder Lundbeck og NESA efter genforhandling.
Medicinalkoncernen Lundbeck flytter driften af sit SAP-system væk fra CSC, der dermed mister et tocifret millionbeløb årligt. CSC, der har haft opgaven i knapt tre år, tabte ved en genforhandling af ordren til Novo-selskabet NNIT.
Det er den anden opgave, CSC har tabt efter genforhandling på kort tid. NESA har netop valgt anden leverandør, og ifølge Computerworlds oplysninger er en tredje kunde midt i overvejelser om at flytte.
Den administrerende direktør for CSC i Danmark, Ingelise Bogason, oplyser, at tabet af begge ordrer udelukkende skyldes konkurrence på prisen.
- Når vi genforhandler, byder vi med en pris, der sikrer, at vi får en acceptabel bundlinie. Det skal være forretning i det for os, siger Ingelise Bogason.
CSC har ellers i længere tid markeret sig som den stærkeste spiller på det danske marked inden for outsourcing. Kæmpeordrer er kommet som perler på en snor, og blandt de nye store kunder ses store virksomheder som TDC, PFA, Tryg og ISS - ordrer vundet i konkurrence med firmaer som IBM og DMdata.
Hos Lundbeck pointerer it-direktør Michael Vasa Skånstrøm, at der på ingen vis er tale om utilfredshed med CSC, som han betegner som en "ualmindelig professionel organisation". Ifølge ham har økonomien ikke spillet en afgørende rolle.
- Vi er en farmavirksomhed med store, og specielle krav til dokumentation, og hos NNIT får vi ekspertisen tættere på. Selskabet har jo qua sin historie været dedikeret til farma, siger Michael Vasa Skånstrøm.
Måtte insource
Lundbeck tog imidlertid allerede i foråret en opgave retur fra CSC, og den løses internt. Medicinalkoncernen havde simpelthen fået outsourcet for meget.
- Vi var førstegangsindkøbere af outsourcing, og virksomhedssystemet SAP var også nyt for os dengang. Men det er nødvendigt at have en kritisk masse af kompetence på it-området i huset også for at være en god partner til outsourcingfirmaet, forklarer Michael Vasa Skånstrøm og tilføjer:
- Den aftale, vi har med NNIT, giver os gode muligheder for at bruge vores interne kompetencer.
Hos NNIT ønsker den administrende direktør Torben Skriver Frandsen ikke at kommentere prisforhold i Lundbeck-ordren.
CSC's Ingelise Bogason er ikke bekendt med, at andre kunder skulle overveje at flytte. Kapacitetsmæssigt udgør de tabte ordrer ifølge Bogason intet problem, idet der er brug for kapaciteten til nye ordrer.
Imagetab
Hos it-analysefirmaet IDC betegner Mette Ahourlu, der har ansvaret for vurdering af outsourcingmarkedet, tabet af Lundbeck og NESA som ærgerligt for CSC.
- Det er to prestigekunder, der forsvinder igen relativt hurtigt, og det rammer CSC mere imagemæssigt end normalt. CSC har jo gjort så meget ud af at promovere sig i medierne, at man lægger mere mærke til, når noget sådant sker, siger analytikeren Mette Ahourlu.
Læs mere på side 4
Billedtekst:
- Hvis man ikke kan se en forretning i at fortsætte en kunde/leverandør-relation, giver det ingen mening, siger Ingelise Bogason, adm. dir. for CSC i Danmark.
Foto: Torben Klint