Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. oktober 2004.
identity management: Både IDC og Gartner har et godt øje til Netegrity, hvis software til identitetsstyring foreløbig håndterer 350 millioner brugere.
It-branchens gamle, store selskaber har fået en alvorlig konkurrent i et ungt amerikansk selskab, Netegrity, i kampen om at blive leverandør af Identity Management.
Det unge selskab fra Boston-området er blandt de hurtigst voksende softwarefirmaer i dag og profitabelt. Netegrity har også ambitioner om at blive blandt verdens tre største leverandører af systemer til kontrol af identitet og styring af adgang til systemer.
- Netegrity har en god chance, siger analytikeren Thomas Raschke fra IDC-kontoret i København.
Han har ansvaret for europæiske sikkerhedsprodukter og strategier hos analysehuset IDC.
Thomas Raschke ser de "gamle" - IBM, Computer Associates og RSA - som de tungeste konkurrenter, og Oblix er den største konkurrent blandt de unge.
Analysehuset Gartner har et godt øje til Netegrity, når det gælder adgangskontrol. Sammen med IBM er selskabet førende, både hvad angår visioner og evner til at levere i dagligdagen.
Netegrity har sit udspring i starten af internetbølgen, men blev hverken startet af nørder eller den tidsalders lykkeriddere. Bag etableringen i 1996 stod en industriveteran.
Softwaren bruges i dag til identitetsadministration af 350 millioner brugere i 850 organisationer, og over halvdelen af USA's 100 største virksomheder er kunder. Blandt kunderne ses for eksempel Amazon.com, og en gammel kæmpe, British Telecom, er netop kommet i hus.
To danske kunder
I Norden finder man blandt en snes kunder Ericsson. Herhjemme ses to kunder, Post Danmark og Sonofon.
Lige nu sælger selskabet direkte til danske kunder, siger Netegritys europæiske marketingdirektør Gavin Bradbury, der er på udkig efter partnere.
Den hidtidige partner, Network Consult, er opkøbt af Siemens Danmark, der fortsat står for kundesupporten, men er ophørt med aktivt salg.
Det skal ses i sammenhæng med, at den skandinaviske Netegrity-repræsentation er flyttet uden for Skandinavien, fortæller chefkonsulent Jan Johansen fra Siemens. Firmaet har også et eget produkt, Siemens DirX. Dette inkluderer telefonsiden af identitetshåndteringen, hvilket Netegrity ikke gør.
Kræver volumen
Ifølge Jan Johansen er det overordnede koncept for Identity Management endnu ikke slået bredt igennem herhjemme.
- Kun få danske virksomheder kan byde på den volumen i ansatte og kunder, der for alvor vil gøre en løsning økonomisk interessant, men det er en grænse, der konstant flytter nedad, siger Jan Johansen.
Boks:
Dansker på toppost
Da Netegrity i august ændrede firmaets salgsstrategi fra at være centraliseret til regional, blev det danskeren Erik Hansen, der fik posten som administrerende direktør for Europa, Mellemøsten og Afrika.
Erik Hvem? Hvis nogen ikke kan placere manden, kan det skyldes, at han har været væk fra Danmark siden 1981, hvor han forlod posten som salgschef i Digital Equipment herhjemme til en tilsvarende post for et større område med udgangspunkt i Holland.
Senere opbyggede han selv et par Unix-serverfirmaer, og så gik turen til Silicon Valley, hvor han blev chef for Pyramid Technology, der leverede meget kraftige computersystemer.
I 2000 blev han europachef for Tibco Software, hvis produkter holder styr på virksomheders aktiver. Han fik etableret ni lokalkontorer og firedoblet omsætningen, men så sprang han til samme post hos Netegrity og Identity Management.
- Det er et område med stor strategisk betydning, også fordi man kan spare mange penge. Og firmaet selv er godt rustet både produktmæssigt og økonomisk, siger Erik Hansen, der er økonom, som begrundelse for skiftet. toft
Boks:
Tidligere europachef for Tibco Software Erik Hansen er Netegritys administrerende direktør for Europa, Mellemøsten og Afrika.