Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. september 2004.
Han lever af at sælge it til undervisningsadministration og videndeling til blandt andet folkeskoler, men hans egne drenges muligheder i livet ligger ham mest på
sinde. Alle børn bør have de bedste muligheder i skolen, mener norske Jochum Kirsebom, men sådan er det langt fra i dag.
PORTRÆT
- Efter jeg selv har fået børn, er det gået op for mig, hvor store sociale forskelle der er i Danmark. Det har skræmt mig, for jeg troede, at vi boede i et socialt lige land, hvor de svageste får næsten det bedste.
Forståelsesrammen for den efterfølgende pointe etableres med både iver og social indignation af den 39-årige stifter af virksomheden Mercantilius, Jochum Kirsebom.
Han er ikke mindst far til sønnerne Harald på fem, Sirius på tre og Nordahl på tre måneder. På hans præsentationsslides står faderskabet til de tre drenge faktisk i linien oven over direktørtitlen. En detalje, der ikke er tilfældig.
For det er en omsorgsfuld far og en passioneret retfærdighedssøger, der fortsætter:
- Men sådan er det bare ikke, folk er ikke spor lige, hverken i sundhedsvæsnet eller skolevæsnet. Eksempelvis er nogle kommuner og amter mindst fem år bagefter andre steder med undervisningsmidler. Det betyder, at børnene de steder får en ringere skolegang og dermed dårligere muligheder i livet, hvis der ikke er nogen, der råber op. Så her står man med en meget stor udfordring som forældre, når man vil det bedste for sine børn, siger Jochum Kirsebom.
Livslang læring
Han er helt enig i Anders Fogh Rasmussens udmelding om, at det er med livslang uddannelse og læring, at Danmark skal vinde kampen mod udenlandsk konkurrence og sikre velfærdssamfundets overlevelse.
- Også den tidligere Rasmussen,
Poul Nyrup, havde ret i, at Danmark bør stile efter at blive en førende it-nation, siger Mercantilius-direktøren.
Han har en vision om, at Danmark også kunne blive førende på at udvikle fremragende it-pædagogik og løsninger til livslang læring. Det kunne blive en vigtig eksportartikel.
Virksomheden Mercantilius, som er dansk distributør af den norsk-udviklede videndelingsplatform til undervisningsinstitutioner, Fronter, stiftede Jochum Kirsebom for fire år siden i kølvandet på sin 35 års fødselsdag - provokeret af sin danske hustru.
Blev til noget
- Jeg ville gerne fejre dagen med store armbevægelser, men hun sagde, hvorfor det, hvad er der at fejre? Du er allerede halvvejs til de 70, og du er ikke blevet til noget endnu. Den sad. Så sagde jeg mit job op og stiftede Mercantilius, som nu har seks medarbejdere, siger Jochum Kirsebom.
Han indrømmer dog, at han - efter han er blevet far - ikke er lige så interesseret i at sælge it-systemer, som han er engageret i at sikre, at hans sønner - og alle andres sønner og døtre - får den bedste platform og den bedste undervisningssoftware i skolen. Og dermed de bedste muligheder for at klare sig godt senere i livet.
- Viden er Danmarks konkurrenceparameter nummer 1. I den store sammenhæng er jeg ligeglad med, om værktøjet kommer fra Fronter, Uni-C, Microsoft eller andre. Jeg er helt sikker på, at min virksomhed nok skal overleve - men jeg er ikke helt sikker på, at skolebørnene altid får det bedste, siger Jochum Kirsebom.
Derfor er han enig i Undervisningsministeriets strategi med at holde projektkonkurrencer om udvikling af nye it-baserede undervisningsmidler.
- Der sidder nogle voldsomt kompetente folk i ministeriet, og det er rigtig dejligt, at de hermed sikrer, at der bliver udviklet nogle undervisningsmidler, der er "rocket science", mener han.
Viden forældes
Til gengæld er Jochum Kirsebom ikke sikker på, at det giver skatteyderne mest muligt for pengene og skoleeleverne det bedste af det bedste på undervisningsmiddelsiden, at Uni-C får en fast, årlig bevilling.
- Jeg så som far og skatteyder hellere, at der blev holdt flere licitationer og udbud - gerne internationale - om it-undervisningsmidler. Hvorfor kan man for eksempel ikke købe og oversætte et program om elefanter fra BBC - når det nu er det bedste - i stedet for absolut at skulle udvikle et på dansk fra bunden af, spørger Jochum Kirsebom.
Han er også bekymret over, at der bruges for mange gamle bøger i folkeskolen.
- De skrevne bøger kan ikke følge med. De bliver hurtigt uaktuelle. Derfor er det en utrolig vigtig indsats forlagene gør lige nu, nu hvor de begynder at lægge elektroniske undervisningsmaterialer på deres hjemmesider, siger Jochum Kirsebom.
Pædagogik er større end it
Han er som nordmand imponeret over de resultater, det har givet, at den tidligere regering rykkede ved at få udviklet og udbredt det pædagogiske it-kørekort til lærerne.
- Det it-pædagogiske niveau i Danmark er højt - også højere end for eksempel i Norge. Og det skyldes en tidlig indsats med uddannelse af lærerne. Men man skal passe på ikke at hvile på laurbærrene og sakke agterud nu. Det her er netop ikke løst med en engangsindsats - lærernes viden skal hele tiden vedligeholdes og udbygges, siger Jochum Kirsebom.
Hans virksomheds motto er: Pædagogik er større end it. Han siger beskedent, at han ikke selv har fundet på det, men lånt det af en skoleleder i det jyske.
- Men jeg mener det. Uden pædagogik giver it ingen mening. Pædagogerne er fantastisk dygtige, og de er idealister. Det må de være. De bliver kritiseret alle steder fra, men de bliver alligevel trofast ved med at undervise i 45 år med de midler, de nu en gang har til deres rådighed, siger Jochum Kirsebom.
Billedtekst: - Jeg er ikke helt sikker på, at skolebørnene altid får det bedste, siger Jochum Kirsebom. Han får om nogle år selv tre af dem. Det er Nordahl, Sirius og Harald. Foto: Torben Klint