Det her vil Microsoft satse på online

Microsoft er bagud på online-delen, men softwaregiganten er ikke tilfreds med den placering. Derfor er der nye tiltag på vej, der kommer til en browser i nærheden af dig. Læs her hvad Microsoft er på vej med.

Se her hvad Microsoft vil satse på online

Microsoft er softwaregiganten som ingen kan komme uden om. Ofte hånet, men lige så ofte piratkopieret. Udbredt over hele verden, men ikke nødvendigvis elsket.

Alligevel er forbrugerne tæt på Microsoft hver eneste dag, men er Microsoft tæt på forbrugerne?

Det spørgsmål er relevant, ikke mindst i lyset af Microsoft-koncernens tradition for at sælge gennem partnere. Den aftale har de seneste mere end 30 år været ekstremt succesfuld og har gjort Microsoft produkter, som Windows, til globale produkter, men samtidig har Microsoft aldrig, blandt forbrugere, oplevet helt samme identifikation som Apple, Sony eller Google i perioder har skabt blandt kunder og brugere.

Stærke følelser

Microsoft, og delvist stifteren Bill Gates, har nærmest oplevet det modsatte: At der blandt visse it-entusiaster i stedet hersker en direkte anti-Microsoft stemning. Koncernen er for rig, for stor, for opsat på et erobre verdensherredømmet, og ikke mindst at Windows - uanset hvilken version - er for ringe.

Men Microsofts succes står langt fra og falder med seneste version af Windows. En lidt flad Windows-lancering kunne tolkes som begyndelsen til enden for Microsofts verdensherredømme. Det er kun en smule rigtigt, men mest forkert.

Det er korrekt, at Microsofts generelle omdømme i høj grad er knyttet til Windows, men størstedelen af koncernens overskud, som ifølge Microsoft eksperten Mary Jo Foley i 2007 og 2008 var på to millioner dollar om dagen, kommer fra forretningsdelen, Office-pakken og ikke mindst softwareprodukterne, som dagligt programmeres i softwaregigatens store Microsoft Development Center Copenhagen i Vedbæk.

Microsofts fortsatte herredømme er ikke sikkert

Microsoft-folkene burde med andre ord kunne grine hele vejen ned til banken, så længe Officepakken eller Dynamics storsælger i erhvervslivet.

Hvis det ikke lige var for alle de andre. For der er også en mulig fremtid, hvor vi bruger online tekstbehandling i stedet for Office og hvor andre firmaer kan bevæge sig ind på Microsofts domæne.

Det var den fremtid, som Ray Ozzie, nu Chief Software Architect i Microsoft , beskrev i sit The Internet Services Disruption memo tilbage i 2005. I det nu berømte notat undrer Ozzie sig blandt andet over, hvorfor Skype gjorde telefonsamtaler på nettet populære, når nu Microsoft havde både brugerne og et program som Messenger - uden at opnå samme status. Læs selv det interessante notat her.

Bedst til stand-alone løsninger

Jens Lernø, Microsofts General Manager for Consumer & Online i Danmark, er da også klar over udfordringen:

- Vi har været gode til stand-alone løsninger, men knapt så gode til at knytte dem sammen. Vi har jo mere end en milliard brugere af Windows, som er et kæmpe fundament, som vi kan bygge videre på.

Det fundament har mange brugere dog haft svært ved at finde ind til og rundt i, indrømmer han:

- Traditionelt har Microsoft lagt forbrugerfokus ud på det enkelte produkt, og det har givet en fragmenteret tilgang. Derfor har vi ændret organisationen, så vi med afdelingen Consumer and Online kan lægge fokus på oplevelsen, forklarer Jens Lernø og nævner den såkaldte tredje bølge af Microsoft Live-tjenester som et eksempel.

Den tredje bølge

Den tredje bølge er Microsoft interne betegnelse for de nye webtjenester, blandt andet Microsoft Photo Gallery og blog-funktionen Live Writer.

- Målet er en sømløs oplevelse mellem vores tjenester. Vi vil gerne bruge Messenger og Hotmail til at vise flere af vores brugere, at vi har lækre produkter, forklarer Jens Lernø.

Men på trods af at Microsoft omkring årsskiftet 2008/2009 kunne fremvise 1,6 millioner danske brugere af Messenger-tjenesten og 1,7 millioner danske brugere af Windows Live Hotmail, så har Live-programmerne ikke fået samme opmærksomhed. Det er med andre ord Skype-historien fra Ray Ozzies memo om igen: Microsoft har brugere og teknologien, men når dækket møder asfalten, er det tjenester som Google-ejede Blogger, Picasa eller selvstændige Facebook, som løber med opmærksomheden.

Svag på søgemaskiner

Et andet område, hvor Microsofts dominans ikke er gældende, er det lukrative marked for søgemaskiner - og den medfølgende annoncering blandt resultaterne. Her havde Google ifølge analysefirmaet ComScore, i januar 2009 en andel på hele 63 procent af det amerikanske søgemarked, mens Microsofts søgeunivers kunne mønstre blot 8,5 procent.

Også i Danmark kan det mærkes, og Jens Lernø er helt klar over, at netop søgemaskinemarkedet og dets evne til at drive trafik til de rigtige partnere og sider ikke er Microsofts stærkeste aktiv:

- Windows Live Search klarer sig ikke så godt. Vi vil virkeligt gerne længere ind på søgninger, og jeg tror, at vi kommer til at skrue endnu mere op for search, siger Jens Lernø og understreger samtidig, at der, hvor Microsoft også i fremtiden ser væksten, er på salget af annoncer på alle platforme fra Messenger til MSN.dk over Xbox Live. Samt at Microsofts salgsfolk på sigt skal sælge på andres platforme end Microsofts egne.

Bliv fanget i Microsofts net

Men selvom den store Live-satsning er op ad bakke, så har Microsoft fokus på at vinde net-brugernes gunst. Og det skal tilsyneladende ske ved at bruge eksisterende produkter som Windows, Windows Mobile til mobiltelefoner og den udbredte Office-pakke.

Den satsning handler om Live Mesh, som Jens Lernø forklarer, er platformen til at knytte indhold på din computer, din mobiltelefon - og din endda Mac - sammen. Systemet kan både bruges direkte i browseren eller via en klient, du downloader, og fungerer i princippet som det kendte Windows-skrivebord, bare på nettet. Du kan selv prøve Live Mesh på mesh.com.

Adgang til data uanset hvilken computer du bruger

Mesh er med andre ord det hønsenet, som skal sikre, at vores voksende mængde data er tilgængelig og opdateret - i hvert fald så længe der er internetforbindelse. En typisk bruger vil for eksempel kunne bruge Mesh til at sikre, at udvalgte foldere er synkroniseret mellem den stationære pc og den bærbare mininote.

Det er et spændende projekt og giver en indikation af, hvad Microsoft tror ligger højt på forbrugernes agenda. Men om det bliver en succes, handler dog i sidste ende, om forbrugerne oplever samme begrænsninger ved at have data et sted - og i hvilken grad Live Mesh vil fungere som sømløse måde, som Jens Lernø opregner som målet.

Office Live

En anden tjeneste, Jens Lernø nævner, er Office Live. Her er Office-pakken rykket ud på nettet og har fastholdt samme fokus på synkronisering og adgang som Live Mesh. Office Live kan du finde på office.live.com.

Selvom Office Live lever på nettet, så er tjenesten tæt knyttet til den Office-pakke, som sikkert befinder sig på din computer. Du kan blandt andet installere plugins til din Office-pakke så dokumenterne kan gemmes direkte på din konto på office.live.com og arbejdes videre med, når du kommer hjem. Desuden kan dokumenter, regneark eller andre Office-filer og mapper deles med flere læsere eller redaktører. Blandt andet kan opgavelister for flere projekter synkroniseres direkte med Outlooks Opgave-lister.

Men hvis behovet, udfordringerne og konkurrenterne har været der, hvorfor er det først nu, at vi ser Microsoft bringe kerne-produkter som Windows og Office i spil?

Ifølge Jens Lernø spiller Microsofts historie og de mange retssager om udnyttelse om et reelt monopol på styresystem-markedet ind:

- Retssagerne om antitrust har taget nogle år fra os, for der er brugt tusindvis af timer hos ledelsen på at sidde i retten og forklare sig. Man kan sige, at der er ting, vi ikke må, hvor det står sort på hvidt - og så der er ting, vi er i tvivl om, vi må, men hvor vi er blevet mere forsigtige som virksomhed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere