Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. juni 2004.
Vigende markedsposition og omsætning får den finske mobilgigant Nokia til at ændre planerne for kommende mobiltelefoner.
Nokia har i foråret fjernet en række planlagte mobiltelefoner fra lanceringsplanerne, fremskyndet andre samt tilføjet helt nye modeller til kataloget over kommende modeller. Baggrunden er, at verdens førende mobilproducent er under pres. Selskabet er for første gang længe gået tilbage i markedsandele. Sidste år faldt omsætningen et par procent. Resultatet er, at Nokia tilsyneladende er mere indstillet på at tilpasse sig markedet end tidligere.
- Det er en stor skuffelse for os, at vi taber markedsandele. Resultatet var, at vi var mere grundige, da vi holdt vores årlige møde for at revidere planerne. Med omlægningerne og udvalgte prisnedsættelse mener vi at have taget de nødvendige skridt til at vende udviklingen, siger vicedirektør Matti Alahuhta, der blandt andet er ansvarlig for Nokias strategi.
Den mest iøjespringende ændring er, at den finske producent lancerede flere klaptelefoner - herunder en, hvor displayet kan drejes rundt i alle mulig vinkler, som man tidligere har set på asiatisk producerede modeller. Nokia har tidligere sendt klaptelefoner på markedet, men så sent som for et år siden lod man forstå, at denne type blev betragtet som en asiatisk specialitet, der ville få begrænset succes i Vesten. Nu erkender man klaptelefonernes popularitet, og at man har lært af andre selskaber.
- Sommetider skal man være innovativ, og sommetider skal man kopiere med stolthed, kommenterer Matti Alahuhta.
Det er nye toner fra Nokia, og bemærkningen medførte overrasket latter på konferencen.
Slut med at lurepasse
En anden ændring er, at den tidligere annoncerede multimedie-enhed 7700 ikke kommer på markedet. Den vil udelukkende blive brugt i test af tv på mobilenheder, som selskabet er i gang med sammen med blandt andre tv-selskaber i Finland, Tyskland og Singapore.
- Det tager længere tid end oprindeligt forventet at skabe det samspil mellem de forskellige aktører og teknologier, der skal til for at kunne sende tv til mobile enheder, siger Mika Setälä fra Nokia Multimedia.
Endelig markerer lanceringen af en ny avanceret 3G-telefon i GSM-størrelse, at Nokia er blevet mere villig til at gå teknologisk i front.
- Ved introduktionen af Bluetooth og af GPRS lod Nokia andre gå i forvejen og kom først med produkter, da teknologierne var ved at være modne til massemarkedet. Nu bringer de sig teknologisk i front med 3G, EDGE og Megapixel-kameratelefoner, siger teleanalytiker John Strand.
Billedtekst:
Sommetider skal man være innovativ, sommetider skal man kopiere med stolthed, siger Nokias Matti Alahuhta.