Smuthul i udbudsregler

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. juni 2004.


Leverandør og udbudsgiver må ikke tale sammen under et udbud, men mange benytter
et smuthul ved at annullere udbuddet og erstatte det "udbud efter forhandling".
udbud
- Vi ser stadig oftere, at it-relaterede udbud ender med at blive annulleret, så parterne kan fortsætte i udbud efter forhandling, siger Peter Dann Jørgensen, specialkonsulent hos Advokatfirmaet von Haller.
"Uregelmæssige eller uantagelige bud." "Ingen bud eller ingen egnede bud." Sådan lyder det i de typiske forklaringer på, at et almindeligt udbud er annulleret og erstattet med et udbud efter forhandling. Betingelsen er, at der ikke er nogen "konditionsmæssige bud", altså at ingen af tilbudsgiverne levede op til kravene i udbudsmaterialet. Eller kun så få, at der ingen reel konkurrence er.
Baggrunden, som ofte nævnes - af Peter Dann Jørgensen og mange andre - er, at it-ordrerne efterhånden er så komplekse, at man ofte går fejl af hinanden, når man ikke kan sætte sig ned og diskutere tingene. Og reglerne er så rigide, at man i stigende grad griber til undtagelsesbestemmelser.

Risiko for "kæresteri"
Lederen af indkøbstjenesten i Farvandsvæsenet, Atli Djurholm, konvertere sidste år et almindeligt begrænset udbud til et udbud efter forhandling.
- Desværre. Men det er man nødt til, når man ikke har fået de nødvendige oplysninger til at vurdere de indkomne tilbud i forhold til kravspecifikationen, siger han.
Atli Djurholms egen praksis i situationen er kun at stille skriftlige spørgsmål til tilbudsgiverne - ikke at indgå i en egentlig forhandling. Det er at gå for langt, mener han.
- Der burde være krav om, at der kun må stilles spørgsmål skriftligt, når der skal hentes yderligere information. Det vil være forkert at føre mundtlige forhandlinger, fordi der opstår risiko for, at man kommer til at "kæreste" mere med en leverandør end med andre. Der er også eksempler på, at udbudsgiver har trynet leverandørerne og udnyttet situationen til at presse dem på prisen, siger Atli Djurholm.
Vibeke Hjortlund

Læs også tema side 20-21




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering